Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota ett brott

Produkter
(logga in för att koppla)

stojkan

Ny medlem
Jag har lite funderingar kring mina rättigheter som fotograf gentemot polis och ordningsmakt.
Säg att jag fotar ett brott som begås och polis dyker upp.
Har jag rätt att neka dom att ta del av bilderna eller kan dom tvinga mig att överlämna dom som bevis?

Jag har lite funderingar kring mina rättigheter som fotograf gentemot polis och ordningsmakt.
Har jag rätt att neka dom att ta del av bilderna eller kan dom tvinga mig att överlämna dom som bevis?

Min första tanke är varför du inte skulle vilja visa/överlämna dem, men du har kanske en annan infallsvinkel?

Såvitt jag vet krävs åklagarbeslut för att de skall kunna kräva detta, men anses du vara en medbrottsling blir det nog andra bullar.

Jag tror det är syftet som avgör, och det blir nog en subjektiv bedömning på plats. Svårt att svara på, m.a.o.

Med tanke på din frågeställning verkar det inte direkt som om du har tänkt passera ett pågående brott av misstag (?).

Tänker du på dom fallen där poliser har krävt att folk skall förstöra bilderna för att dom skall skydda sitt eget skinn? (var väl nåt fall i någon tunnelbana för inte såå länge sedan - om jag minns rätt )

Vet inte riktigt, de kan kanske kräva in dem som bevis. Men de kan INTE kräva att de raderar dem.

Bevittnar jag ett brott eller en olycka och tar bilder skulle jag mycket väl kunna lämna även RAW till polisen eller haverikommissionen om de vill ha maximal möjlighet att få fram detaljer ur skuggor och högdagrar. Förmodligen utan att kräva någon ersättning av dem för det.

Men i så fall skulle jag självklart kräva att det endast är för utredningen och inte till annat eller lämnas ut till annan part. Vill de lägga upp bilderna på hemsida, broschyr, bildspel vid utbildning/information eller annan informations eller utbildningsmaterial får de ta ny kontakt och förhandla om pris. Vill en tidning eller liknande få bilden från dem ska de inte lämna ut den utan hänvisa dem till mig. Det borde vara ett rimligt krav där jag sär säker på att jag har lagstöd.

Nej, ingen kan tvinga dig att överlämna bilder.

Jag var inte gammal när jag för många år sedan såg ett inslag i Rapport där någon eventuellt begick misshandel framför rullande kamera. Tror det var kvarteret Mullvaden så det var riktigt länge sen.
Rapport fick ju en begäran om att lämna ut bilderna på det där, men ärendet gick ända till Högsta Domstolen som slog fast att det inte fanns någon skyldighet att överlämna bildmaterial i bevissyfte.

Vill en tidning eller liknande få bilden från dem ska de inte lämna ut den utan hänvisa dem till mig. Det borde vara ett rimligt krav där jag sär säker på att jag har lagstöd.
Du ska vara försiktig med att vara så säker, för den här gången har du nog fel. ;-) Om fallet skulle gå till åtal kommer bilden ju att ingå i den förundersökning som då blir offentlig.

Du ska vara försiktig med att vara så säker, för den här gången har du nog fel. ;-) Om fallet skulle gå till åtal kommer bilden ju att ingå i den förundersökning som då blir offentlig.

Offentlig ja, men det kan väl inte innebära att de får publisera den? Är i varje fall inte aktuellt idag, men något jag skulle kolla upp noga om det skulle bli aktuellt.

Min första tanke är varför du inte skulle vilja visa/överlämna dem, men du har kanske en annan infallsvinkel?

Det var min första tanke också; frågan är intressant i sig, det är ju bra att veta vad som gäller, men lika intressant är kanske vilka skäl man skulle ha till att inte vilja lämna över bilderna?

Spontan tanke:
Hotbild. Fotar jag från min balkong på en gängmedlem som mördar en annan gängmedlem är det inte speciellt svårt att räkna ut var bilden togs ifrån.

Tar polisen kameran med minneskort och plockar ut raw-bilder finns EXIF med där tillsammans med mitt namn. Bättre jag ger dem en full JPG utan EXIF.

spontan tanke: Sälja bilden så snabbt som möjligt och/elelr sprid den lite överallt så att dom krimminella inte kan stoppa bilden genom att hota mig.

Offentlig ja, men det kan väl inte innebära att de får publisera den?
Jo. Eller ... it's complicated, som man säger numera. Tidningarna anser att §26 i upphovsrättslagen ger dem rätt att publicera bilden, dessutom utan ersättning till fotografen. Och enligt de rättsfall jag känner till har tidningarna rätt ibland, fel ibland. Det tycks bero på exakt hur bilden används i åtal och rättegång.

I en hovrättsdom härom året där en tidning (Aftonbladet) ansågs inte ha haft rätt att använda bilden dömdes den att betala dubbla BFL-TU-arvodet, dvs ungefär 1500 kr.

Det blev lite svar och jag tackar alla som svarat!
Känns fortfarande rätt oklart vad som gäller men det är väl som med allt vad gäller rättigheter och skyldigheter med fotografering.

För att förtydliga lite så har jag tänkt att följa ett par individer som är mer eller mindre yrkeskriminella och skildra deras vardag. Det är ett par barndomsvänner som inte riktigt valt den smala vägen om man säger så.
Jag tvivlar inte på att jag kommer se diverse mildare brott tex snatteri, stölder, ringa narkotikabrott men kan inte utesluta att det även händer annat. Dom är trots allt missbrukare och kriminella.
För mig skulle det kännas bra att veta vad jag har för skyldigheter om nu skiten skulle träffa fläkten.
Dels så jag inte hamnar i problem med rättvisan men också så att jag kan säga till dom vad som gäller.
Det skulle vara skönt att kunna säga att jag inte kommer lämna mina bilder som bevis och faktiskt veta att jag har den rättigheten. Dels för att vinna förtroende och dels för att jag själv skulle känna mig väldigt rutten om dom blev "insydda" tack vare mina bilder.
Sen är det ju som peterwem säger en viss hotbild när andra än dom vars förtroende jag har är med i bilden.

Jag kanske helt enkelt får ta och höra av mig till polis, åklagare och jurister och försöka få svar.

Jag ber om ursäkt att mitt svar har dröjt men hoppas att diskussionen fortsätter.

Journalister har ju rätt att hemlighålla källan inom vissa gränser, om man tex kan se det som frilandsuppdrag? Vet inte hur fritt det kan vara, om man måste ha en uppdragsgivare i förväg eller kan jobba frilands på eget projekt i vinst och förlust.

Det kan kanske finnas en gråzon här om man kan anses känna till att brott ska begås eller om det ses som att man uppmuntrar till brott genom att kompisarna vet att du tänker dokumentera vad dom gör. Jag undrar hur polis och åklagare skulle resonera, jag är rädd för att det skulle kunna bli lite godtycke och du skulle kunna bli anklagad för medhjälp eller anstiftan eller något sånt. Går det att kolla vad som gäller med polisen eller någon annan skulle jag nog försöka göra det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar