Annons

Fota en person naken, hur?? (fine art)

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Jag känner en tjej som vill att jag ska fota henne naken, sedan göra något snyggt i photoshop och förstora upp det till en tavla. Problemet är att jag inte har några studio prylar och inte vet något om vilka "poser" som hon ska göra. Vad tror ni om detta?

De jag har är en extern blixt, ett stativ, ett 18-55 objektiv och snart ett 70-200.

Finns det något jag kan läsa så jag blir lite klokare, alla tipps och funderingar är välkomna!

MVH Christian

kasta blixten (imho visserligen), fixa en mörk bakgrund, en lampa och sätt igång
flytta runt ljuset och se vad som händer, var inte inställd på att ta den perfekta bilden första sessionen utan ta en hög bilder och analysera vad som kan göras bättre och kör igen

men tänk på att jag inte är nå vidare van med nakenbilder heller ;)

1- Koppla blixten (off-camera) med en sladd. Finns olika varianter och priser...
2- Blixtljuset som kommer ur din externa blixt blir ganska hårt. Softbox eller paraply är att föredra för att mjuka upp ljuset och få en jämn coh fin spridning.

Naket = mycket hud = mjukt ljus, inga hårda skuggor
Din blixt = hårt ljus = hårda skuggor ... typ ;)

Jag tror att jag hade ett pdf-dokument med en hel del fine art nude-poser. maila mig om intresset finns! :)

Att titta på så många bilder som möjligt inom den kategorin ger ganska mycket förståelse om poser samt ljussättning.

70-200 är optiskt ett bättre och skarpare objektiv men du kommer antagligen inte ha nytta av det om du inte står typ 7-8 meter ifrån modellen. ställer höga krav på lokalen med andra ord!

Jag fotar inte så mkt naket, fotar egentligen inte så mkt alls, jämfört med hur mkt jag skulle vilja fota ;) heheh
Har dock fått lite ideer som jag ska försöka få med en passande modell att göra.

Meeen jag sitter hursomhelst minst varannan dag och går igenom det senaste på t.ex deviantart.com, det finns andra bra sidor oxå. Där vet jag iaf att du kan sortera på massa olika kategorier, däribland nude nånting, det är även ett stort inflöde på bilder. Detta för att hitta inspiration, dom flesta tillåter att folk sparar ner bilderna, så skapa en mapp som du kallar inspiration fine art nude eller liknande, spara allt som du själv tycker är vackert och titta på ofta. Du kan även gå igenom ditt bibliotek med inspiration ihop med modellen du ska fota.
Inspiration och att ta reda på vad man själv tycker är fint och vad man själv vill göra är verkligen en viktig grund.

Eller googla bara på "fine art nude pictures". Borde generera en hel del inspiration.

Min smått förvirrade poäng är husomhelst, se till att skapa några starka bilder i ditt huvud, något du känner att du brinner för att få på bild. Det blir så mkt enklare och naturligt att skapa nåt intressant då. Analysera bilderna, titta på om det är en viss typ av ljus du gillar, eller en viss typ av känsla osv.

Man kan komma ganska långt med dagsljus och reflektorer om det är möjligt,

men kolla lite först på nätet om ni hittar bilder som liknar de som ni vill ha.. oftast lättare att "kopiera" än att komma på nytt om man är ny på det.

om du bor i göteborg kanske jag kan hjälpa till lite med blixtar.. maila mig om du e intresserad..

Bästa måste ju vara att hitta 1-2 bilder som man gillar och försöka efterlikna dom. Kolla på bakgrunden, pose och hur ljuset faller på bilden - då kan man utläsa mycket.

Ett 50mm är ganska tight i ett normaltstort rum för helkropp - annars bra. Kan du köra blixten off-camera så kan det vara något. Annars är ett trick att köra den rakt upp i taket eller i en vägg för att får en stor ljuskälla.

Vet inte om jag själv skulle rekommendera en svart bakgrund. Svart reflekterar inget, medan hud reflekterar en massa. Låter ganska bra för vissa ändamål, men i praktiken tycker jag inte en svart bakgrund alltid blir så snyggt.

På en 1,6-crop kamera får Du samma bildvinkel som ett 80 mm objektiv på FF-sensor. Mitt absoluta favoritobjektiv för porträtt.

Leta rätt på ett fönster med bra ljus, skapa mörka väggar med hjälp av tyg och använd det naturliga ljuset och några reflexskärmar för att belysa skuggorna. Överdriv inte poserandet, utan diskutera med tjejen vad hon vill - naket, oavsett vad vi kallat det, är utlämnande och det är hennes bedömning som måste tiilåtas råda. Krånga inte till det.

1- Koppla blixten (off-camera) med en sladd. Finns olika varianter och priser...
2- Blixtljuset som kommer ur din externa blixt blir ganska hårt. Softbox eller paraply är att föredra för att mjuka upp ljuset och få en jämn coh fin spridning.

Naket = mycket hud = mjukt ljus, inga hårda skuggor
Din blixt = hårt ljus = hårda skuggor ... typ ;)

Kan inte riktigt säga att jag håller med dig. Vid FAN-fotografering är det mycket vanligt att använda hårt ljus.

Kan inte riktigt säga att jag håller med dig. Vid FAN-fotografering är det mycket vanligt att använda hårt ljus.

Efter lite funderande, tittande och googlande så kom jag fram till att du har rätt :) Har själv ganska lite erfarenhet inom den typen av fotografering trots att jag har ett stort intresse för det!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar