Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota dunkel skog och ljus himmel

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
Eftersom jag inte hittade en tråd som hjälpte mig tog jag mig friheten att skapa en egen.

Jag gillar mycket att ta naturbilder, men har ett återkommande problem. Har nu bestämt mig för att lära mig att få bukt med det!

Ungefär halva delen av en bild jag nyligen tagit består av ganska dunkel skog och halva av en ljus, molntäckt himmel (se bifogade bilder). Min idé var att fotografera med en vinkel från marken och upp mot trädens toppar. Eftersom jag behövde få bilden tillräcklgt ljus så att marken blev lagomt exponerad blev himlen för ljus och utfrätt. Så ljus att den "tar över" bilden och gör att ögat mycket dras till den vita himlen i stället för fotots helhet. Det är inte heller första gången detta händer.

Efter lite testande med "levels" och ljusverktyget i GIMP lyckades jag få ett dugligt resultat. Dock är den lite väl oskarp och det ser nästan ut som att det är ett grått skikt över den, vilket är synd.

Nu undrar jag vilka tekniker det finns för att undvika detta vid fototillfället. Mitt mål är att kunna ta bra bilder som inte behövs redigeras digitalt efteråt!

Vilka andra tekniker finns för att digitalt redigera något sådant efter exponering?

Den färska bilden utan redigeringar:

Bilagor

• smala träd - före.jpg
    smala träd - före.jpg
    92.1 KB · Visningar: 1,110
Senast ändrad:
Bifogar en till bild med samma fotografi efter att jag redigerat den något.

(Hittar ingenstans om hur man lägger in flera i samma inägg.)

Bilagor

• smala träd - efter.jpg
    smala träd - efter.jpg
    95.4 KB · Visningar: 1,098
Enda sättet att undvika detta är HDR.

Gaffla tre bilder med olika exponering och sammanfoga dessa till en bild med större dynamiskt omfång

Är du osäker på vad HDR är så sök i foumet så hittar du massvis av trådar

Tonat gråfilter eller HDR

Antingen ska du använda ett tonat gråfilter eller fotar du i RAW (en eller flera exponeringar-helst flera) och använder HDR-teknik i efterhand. (finns hur mycket som helst att läsa om detta här på FS)

Tonat gråfilter är nog inte optimalt. För att gränsen är inte ex en horisont. DÅ blir träden felexponerade i toppen och bättre å bättre exponerade ju längre ner i bilden som man kommer.

Två exponeringar eller fler som läggs samman i datorn är nog lättast.

Nej, precis vad jag också tänkte om tonat gråfilter och denna bild. Jag har i alla fall läst på lite om HDR, vilket verkar vara en utmärkt teknik för mitt ändamål!
Ska nu ladda ned ett freewareprogram och testa lite. Jag brukar gaffla endel av de bilder jag tar eftersom det är ganska svårt att se precis hur pass bra ljuset i bilden blir i kamerans display. Det hade jag också gjort med denna, vilket var bra (åtminstone har jag två olika exponerade bilder).

Det känns väldigt spännande att prova en ny teknik, och skulle inte förvåna mig om jag fortsätter att använda den i framtiden.

Kommer att posta resultatet i denna tråd senare!

Jag är nu klar med bilden, vilken jag även ställt upp i tävlingen Photo Challenge 2008 här på FS med.

Tog mycket bilder och testade att använda HDR, men det blev inte så bra eftersom jag inte har använt det förut. Var dock bra träning! Eftersom skogen det denna gång var ljusare blev det mycket lättare att få en jämn ton, ovh blev faktiskt bra utan HDR :)

Tänk vad lite annorlunda förhållanden kan göra!

Här är resultatet (kan ju inte bifoga en så stor här, men ni ser ju ungefär iaf):

Bilagor

• paradise - forum2.jpg
    paradise - forum2.jpg
    99 KB · Visningar: 612
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar