Annons

Fota Downhill biking?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dilbert

Ny medlem
Hejsan är ganska ny här på forumet och hopaps jag har valt rätt tråd :)
Har nyligen införskaffat mig en Canon 7d, samt 15-85 och ett fast 50 1.8 objektiv. Nu har jag diskuterat en del med några kompisar som sysslar mycket med downhill biking. min fråga är nu vad för objektiv lämpar sig till den typen av fotografering? jag tänker mig typ något zoombjektiv 70-200 eller 70-300 borde väl räcka?

Har hört att L-serien lämpar sig bra för utomhusfoto till sport, natur djur och liknande så en budget på mellan 8-12000 är nog å tänka på.

sedan inställningar på huset, ska man köra korta slutartider för bra skärpa och lågt iso (förutsatt att vädret är bra)?
 
70-200 funkar generellt sett väldigt bra till sånt ja, du kan ju välja avståndet skapligt själv, så länge det inte är tävling, och då är 300mm bara jobbigt, lätt att det blir onödig rörelseoskärpa med så lång brännvidd. Visst kan du få häftiga effekter med kort brännvidd, men det är desto svårare, ju närmare du kommer desto fortare går det, och du får väldigt kort tid på dig att hinna ta bilden.

Beroende på vad du är ute efter så nånstans mellan 1/60 och 1/250 i slutartid kanske, långa tider ger bra fartkänsla, men iom att dom inte sitter still så kan cyklisten bli suddig bitvis också. Sånt slipper man med kortare tider, men då kan man riskera att tappa fartkänslan. Att prova sig fram och bygga upp erfarenhet är oftast det som gäller.
 
dh

Själv har jag ett sigma 120-400, då kommer man nära inpå om det behövs.
Inte alltid du kan stå nära ex i berg/sprängsten o fota.
Har själv fotat massvis med dh bilder innan, men tyvärr kommer jag ej ihåg vad jag använde. Det var innan det digitala kom.
 
Jag hade satsat på ett Canon 70-200/2.8L USM utan IS och korta slutartider (slutarautomatik). Slutartider på åtminstone 1/500 sec för att frysa åkaren.
 
Jag hade satsat på ett Canon 70-200/2.8L USM utan IS och korta slutartider (slutarautomatik). Slutartider på åtminstone 1/500 sec för att frysa åkaren.

Slutartiden är ju alltid en avvägning. Det är ju inte så kul om man har för kort tid så att det ser ut som att åkaren står still och har parkerat cykeln.

Ett 70-200 passar säkert bra. Öva sedan på panoreringar för att få åkaren skarp och bakgrunden suddig.
 
Om du kan stå hyfsat nära så kan du prova med en lite längre slutartid och extern blixt för att frysa motivet. Har sett en del balla cykelbilder som är gjorda så.
 
tackar för alla svar ska ge mig ut i helgen och låna en kompis 70-200 och testa mig fram.
är stativ något att rekommendera för den här typen av fotografering också? har hört att gitzo ska göra bra och hållbara stativ.

tack än en gång för hjälpen! =)
 
tackar för alla svar ska ge mig ut i helgen och låna en kompis 70-200 och testa mig fram.
är stativ något att rekommendera för den här typen av fotografering också? har hört att gitzo ska göra bra och hållbara stativ.

tack än en gång för hjälpen! =)

Nej, stativ kommer bara att hindra dig och vara i vägen.
 
Jag säger kort objektiv, nära och panorera med. Enklast att få ok dh-bilder 1a. Lek med och utan blixt.
 
Jag har bra erfarenhet med en normalzoom och att vara nära åkaren.

ISO: 160, Exponering: 1/640 s, Bländare: 4.0, Brännvidd: 50mm
IMG_2290.JPG


ISO: 400, Exponering: 1/250 s, Bländare: 3.5, Brännvidd: 46mm
intenseIMG_2371.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.