Annons

Fota direkt till datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

herja

Aktiv medlem
Jag vill fota produkter. Vill koppla kameran till datorn, styra alla inställningar från datorn även vitbalans. när bilden tas ska den sparas direkt i datorn. Finns detta och finns det även på någon kompakt?

Allt det kan du göra med Eos 40D/50D och såklart proffs serien Eos 5D/1D/1DS. Om funktionen finns på någon kompaktkamera vet jag inte, men jag hade blivit förvånad om det hade varit så.

Även Nikon har ett sånt program, tror det skall fungera till D90 åtminstone. Dock är det rätt dyrt har jag för mig.

I eos utility kan du styra kameran med alla dess inställningar. Har själv en 400d och det funkar perfekt. Bilden kommer automatiskt upp i DPP när bilden är tagen, så du ser direkt hur bilden blev.

Med Canon så kan du använda EOS utility, "Camera Setting/ Remote Shooting" med USB-kabeln. I det programmet kan du ställa in det mesta som du kan göra vanligtvis (bildstil, ISO, bländare, slutartid, vitbalans, exp kompensation, ljusmätning osv) -- och bilden kommer upp i skärmen direkt efter att det har tagits. Jag vet inte exakt vilka Canon kameror det här fungerar med dock, skulle tippa på alla systemare iaf.

Programmet följde med cd-skivan som jag fick med min 40d, jag såg på din profil att du har en 10d, så du kanske också redan har det.

Edit: Ah, Andreas hann före.

Jag vill fota produkter. Vill koppla kameran till datorn, styra alla inställningar från datorn även vitbalans. när bilden tas ska den sparas direkt i datorn. Finns detta och finns det även på någon kompakt?

Programvaran heter EOS Utility (Remote Capture) och ingår när du köper valfri EOS, t.ex. en 1000D för 3500kr. Med ett EF-S 60/2.8 Macro eller EF 100/2.8 Macro och lite belysning är du klar att köra!

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto