Annons

Fota direkt in i datorn med K100?

Produkter
(logga in för att koppla)

Albwah

Aktiv medlem
Jag har precis fått min K100D. Men ajg har inte hittat något program för att kunna ta en bild så den sparas direkt på hårddisken och man kan se dom samtidigt. Jag har kollat programen som förjde med men vad jag kan hitta så är där ingen sån funktion.

Någon som vet om något program klarar detta med K100?

Albwah skrev:
Jag har precis fått min K100D. Men ajg har inte hittat något program för att kunna ta en bild så den sparas direkt på hårddisken och man kan se dom samtidigt. Jag har kollat programen som förjde med men vad jag kan hitta så är där ingen sån funktion.

Någon som vet om något program klarar detta med K100?
Vet ej om det kan finnas något program men Pentax gör inget vad jag vet. De gjorde endast ett sådant program till *istD. Det programmet följer fortfarande med PhotoBrowser. Testade det med min DS och det funkade inte, har inte testat med K10D, men jag antar att det inte fungerar.

Albwah skrev:
Var i PhotoBrowser hittar jag det?
Remote Assistant ligger näst längst till höger på i överkanten. Men det kan vara så enkelt att den bara syns om man har det installerat. Jag vet att jag tankade em det för att etsta med DS för länge sedan, så det kanske är därför jag har det fortfarande :)

I K100Ds manual så står det:

"PENTAX REMOTE Assistant can only be used together with *ist D

Jag skulle nämligen också vilja ha ett sådant program...

tobias- skrev:
I K100Ds manual så står det:

"PENTAX REMOTE Assistant can only be used together with *ist D

Jag skulle nämligen också vilja ha ett sådant program...
Jag skulle bli förvånad om kamerorna inte GICK att styra via USB. Det borde vara så man testar kamerorna för leverans. Däremot har ju Pentax valt att inte göra något program till kameror efter *istD. Man kan ju tycka att någon i världen borde knäckt protokollet och byggt något eget, men Pentax är kanske inte tillräckligt stort längre för att någon skulle gjort det. Men om någon springer på ett program tror jag många är intresserade.

Jag har också provat med istDS och kommit fram till följande.

Man får ingen bild i datorns display (vilket jag tror man får på istD). Beror antagligen på att kamerorna inte har samma RAW-format.

Programmet ställer in kameran till engelska i vissa tillfällen (om man har svenska som språk). Även andra inställningar kan påverkas.

Man kan fota direkt till datorn (endast RAW).

Det var ett tag sen jag provade så det var allt jag kommer ihåg.

Hur det funkar med K100D vet jag inte.

Det lär ju komma en ny version till K10D får man hoppas.

Till min istDS fanns det inte med på skivan men kanske till istD.

PENTAX REMOTE ASSISTANT VERSION 1.0 kan laddas ner här: http://www.pentaximaging.com/customer_care/show_software?softId=1

//Lars

Albwah skrev:
Mycket synd att Pentax inte kan ta fram ett program till detta.
Man har ju inte haft kameror riktade till proffs och semiproffs på ett tag och det är väl framförallt den gruppen som vill ha denna möjlighet. Allt detta ändrades iom lanseringen av K10D, så det är nog fullt möjligt att det kommer en efterföljare till Remote Assistent 1.0, kanske fungerar den i så fall på K100 också vem vet. Eller så håller man inne med det till K1D. Det känns lite som att man har lagt in allt i K10D, så vad skall skilja ut K1D från K10D? Kanske blir det saker runt kameran som blir den större skillnaden, elelr om man inser att K10D är tillräckligt bra och skippar K1....vi får se.

quarc skrev:
Man har ju inte haft kameror riktade till proffs och semiproffs på ett tag och det är väl framförallt den gruppen som vill ha denna möjlighet........... Det känns lite som att man har lagt in allt i K10D, så vad skall skilja ut K1D från K10D? Kanske blir det saker runt kameran som blir den större skillnaden, elelr om man inser att K10D är tillräckligt bra och skippar K1....vi får se.
Gissar att Remote Assistent 2.0 kommer i början av 07. Samsung kanske vill ha en Pentax/Samsung K1D ?
Sonys 10Mpixel sensor har funnits ett år nu så bli inte förvånade om Sony släpper en "mera pixel" sensor snart, i och försig enbart för en Sony kamera i början....
Då måste Pentax/Samsung hänga på pixelkriget...
K1D "har" en snabbare slutare, 5bilder/sek, vädertätad fotograf mm.
Tro inte att utvecklingen stannar av nu med 10Mpixel å så, för nu är Sony, Samsung och Panasonic inne i leken och det kan bli synd om Canon/Nikon.

Med Capture One pro kan man fota direkt in i datorn med dom flesta kameror. Det borde funka med K100 också, men jag har inte lyckats hitta någon lista på vilka modeller som stöds.

andreasc89 skrev:
Med Capture One pro kan man fota direkt in i datorn med dom flesta kameror. Det borde funka med K100 också, men jag har inte lyckats hitta någon lista på vilka modeller som stöds.

Har kollat det också men vad jag kunde hitta så stödjs inte K100, bara några av *ist modellerna tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar