** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fota DIA

Produkter
(logga in för att koppla)

VW-55

Aktiv medlem
Är det någon här på FS som fotar DIA? Och i så fall vilken film och kamera använder ni?

Är mest nyfiken, och tycker det vore kul att se vad andra använder för grejer.

Börjar själv med att berätta vad jag använder. Film brukar vara Fuji Velvia och kodak Ektar, när det kommer till kamera använder jag Canon FT QL, Canon AE-1 och en AiresReflex 2-ögd mellanformatare.

Vore kul om någon mer fyllde på.

MVH David

Kodak Ektachrome E100VS 120 film

De fotas med Ikoflex 855/16 och Mamiya RZ67 med 6x6 magasin.

Har köpt 5 rullar sådant men inte skickat in för framkallning ännu men det ska bli av denna månaden!

har fotat väldigt mycket dia o då mest med kodak100vs o velvia för bägge har ett bra drag i färgerna som passar resefoto Kamerorna har varit Hasselblad 6x6, Hasselblad x-pan, pentax 6x4,5 bla. Om du vill se hur det såg ut med dia så kan du kolla in mina gallerier med bilder från seychellerna o vietnam dom är tagna med dia samliga bilder. www.ovenilsson.com

Är det någon här på FS som fotar DIA? Och i så fall vilken film och kamera använder ni?

Är mest nyfiken, och tycker det vore kul att se vad andra använder för grejer.

Börjar själv med att berätta vad jag använder. Film brukar vara Fuji Velvia och kodak Ektar, när det kommer till kamera använder jag Canon FT QL, Canon AE-1 och en AiresReflex 2-ögd mellanformatare.

Vore kul om någon mer fyllde på.

MVH David
Jag fotar mest dia. De kameror jag använder är Minolta XD-7, Rolleiflex 2,8 GX och, innan jag tappade den i golvet så att den lade av, kompaktkameran Contax T.

När det gäller filmer så undrar jag först vilken Velviafilm du använder? Förutom den klassiska Velvia 50 kom Fujifilm ut med två nya Velviafilmer på 100 ISO för ett antal år sen. Dels Velvia 100, som till en början endast såldes i Japan, dels 100F. Den senare är väl snarast ett mellanting mellan Velvia och Provia, medan Fujifilm påstår att Velvia 100 är mycket lik Velvia 50. Jag har inte gjort någon jämförande test, men det kan nog stämma. Hur som helst, Velvia 100 är den Velviafilm jag brukar använda när ljusförhållandena så medger. Den har ju hög kontrast, hög färgmättnad och förhållandevis lågt ISO.

Annars föredrar jag numera Fujifilms senaste diafilm Provia 400X som allroundfilm. Säkert den 400 ISO diafilm med både finast korn och högst färgmättnad som tillverkats. Men inte alls så extrem som Velvia.

Vill man sen ha en film med lägre kontrast och naturliga hudtoner lär Fujifilm Astia 100F vara ett bra alternativ. Jag har provat den mycket lite själv och är osäker på om den fortfarande tillverkas.

Olle

Jag tycker att det är kul att fotografera dia lite då och då. Just nu har jag fyra stycken diafilmer på framkallning. En Provia 400X tagen med en Nikon F4, en Fuji Astia 100 tagen med en Rolleiflex, en Fuji Astia 100 tagen med en Zeiss Ikon Nettar (6x9) och en Rollei Digibase 200CR tagen med en Leica M2.

De tre sistnämnda är tagna utan exponeringsmätare så det skall bli lite intressant att se hur väl mina exponeringsuppskattningar fungerade (blir det 50/50 är jag nöjd)

Jag trodde jag skulle fortsätta fota med dia efter att jag skaffat en digital systemare för drygt ett år sedan, men det har blivit väldigt lite det senaste året. Rullarna ligger i kylen och väntar och det är för närvarande Fuji Velvia. Deras Sensia har annars varit billigaste och vanligaste alternativet, för det har varit mest Fujis filmer det senaste decenniet sedan Kodak krånglade till det med framkallningen av Kodachrome och rullarna måste ta omvägen via Schweiz (sedan gick det ju som det gick).

Jag sålde min Nikon F3, som jag tidigare tyckte var världens bästa småbildskamera, efter att ha skaffat en F5, vilken påminner i mångt och mycket om min digitala kamera (D2). Min gamla trotjänare FM ligger i något skåp, men används inte alls längre.
Jag vet att dia har en möjlig arkivbeständighet på uppemot 50 år medan de digitala bildernas framtid är oviss, så man borde klämma av lite analoga bilder på sådant man vill dokumentera.
Jag får nog rycka upp mig och ladda F5:an för det är trots allt en viss känsla att ha fysiska bilder.

Hej,

jag fotar med dia ibland, och då Provia 400X, helst på natten. Svarta skuggor blir finare med dia än med negativfilm. Provia 400X går till och med att pressa om man vill, vilket kan funka till korniga nattbilder.

Nu har klubben slutat att tävla med dia.
Och därmed blir det inga diabilder.

Men när jag tar fram F5an så laddas den idag med KOdaks 100VS.

När jag plåtade mycket dia så köptes alltid en.... Kodak elite tror jag den hette.
En perfekt film till den blå timmen. Gärna med lite fukt & vatten också.

Men idag är det mest Delta 400 som används i en Pentax 6x4,5.

Roligt att se at ni hoppa på tråden och berätta lite om vad ni använder.

Vad det gäller vilken film jag använder så är det Fuji Velvia 100, 100F som jag använder mest. Men även Kodak EliteChrome och några gamla Agfachrome rullar jag hade liggandes.

Hoppas fler som fotar DIA fyller på.

Jag roade mig med att ta fram statistik över vilka diafilmer jag använt (jag har alla i en excelfil) och här är resultatet:

119 Kodachrome 64
55 Kodak 5036 EKTACHROME 200 Professional
16 Fuji Sensia 100 RA-669
13 Fuji Sensia 200 RM-974
8 Fuji Velvia 100 RVP100-467
8 Kodak 5076 Ektachrome 200 ED
7 Kodak 5039 EN 100 Ektachrome
4 Fujichrome 100 RD-129
3 Kodak 5009 Ektachrome EC-100
3 Kodak Ektachrome
3 Kodak Elitechrome 100 EB-2
1 Fuji Sensia 400 RH 214
1 Kodak 5074 EL 400 Ektachrome Elite 400
1 Kodak Elitechrome ED-200

Flera tillhör historien och idag blir det som sagt någon av de kvarvarande filmtyperna från Fuji.

Jag har tyvärr inte plåtat med dia sen jag slutade jobba med foto för 7-8 år sedan.
Men har länge saknat känslan av att slänga upp ett gäng dior på ljusbordet, fast istället används digitalkameran.

När det gäller negfilm så är det en helt annan sak. Det använder jag mer och mer. Gillar att bilderna får en helt annan karaktär än de från digitalkameran. Hittills har jag kört Portra 400 men just nu har jag laddat första rullen Kodak Ektar. Ska bli spännande att se skillnaden.

Kameran är en Olympus OM-3.

//Jacob vP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar