** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Fota bröllopet med engångskamera...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattsen

Aktiv medlem
Tittade på Plus för en stund sedan. Räkna med 50 papp för ett bröllop sa "experten".
-Vad kan man spara in på, frågade programledaren,
-Foto som kan bli riktigt dyrt om man anlitar en fotograf, sa experten.
-Ett alternativ är att låta gästerna plåta, då har man ju back-up...
-Eller använda engångskamera. Jo så sa hon LOL

Haha, bra sagt.
Men 50.000 låter lite väl mycket för ett bröllop. Kan det verkligen stämma?

/A\

Visst är det dyrt att gifta sig! Hade ett stort arrang,, kostat minimalt hade jag själv vart en äkta man idag!

Inte alla värdesätter högkvalitativa bilder, helt "vanliga" shots från simpla kompakter duger för många!

50000,- är inte mycket om man slår på småstort med mat och div party för många gäster,, långväga logigäster etc,,,

/Mvh Niclas,

Jag har kompisar som tangerar det dubbla. Fast då skall det väl också sägas att de medvetet 'slog på stort'. Hade de haft viljan att spara på utgifterna tror jag att de hade hamnat under 50' utan problem.

Däremot så kan jag rekomendera engångskameror till gästerna på festen som ställs ut på borden.

Blir många kul mingelbilder utan att du själv behöver tänka på att gå runt och fota.

Nåt alternativ till riktigt bröllopsfoto är det väl dock knappast.

"Vad är en rimlig kostnad för en brudfrisyr ?"

- Mellan 1000-2000:-

"Vad kostar en bröllopsfotograf""

- Man kan använda en släkting

Okej.. så håret, som varar i typ 12 timmar är okej att ge upp till 2000:- för, men bilder som ska finnas hela livet som minne ska man snåla på?

omg..Vilken "expert"

Jag tror faktiskt inte hon menade att man skulle ersätta en proffsfotografering med engångskamror. Det var inte så stor chans att utveckla tankarna kring fotografering för experten. Jag har varit på en del bröllop där det har legat engångskamror framme som man fått använda och sedan lämnat till värdparet. Det har blivit en hel del skitbilder men också ett och annat guldkorn. Jag tycker att det är en kul idé.

Mette B skrev:
Jag tror faktiskt inte hon menade att man skulle ersätta en proffsfotografering med engångskamror.

Jo hon gjorde faktiskt det. Hon fortsatte nämligen samma mening med "Man får ju många rullar film att lämna för priset av "fotograf". Det var därför jag reagerade som jag gjorde och bara kände att jag måste skriva om det på FS.

Min bror gifte sig förra sommaren och anlitade fotograf men köpte även engångskameror och ställde ut på borden. Man får många roliga bilder som en fotograf inte skulle varit "på plats" för att ta.

Mattsen skrev:
Jo hon gjorde faktiskt det. Hon fortsatte nämligen samma mening med "Man får ju många rullar film att lämna för priset av "fotograf". Det var därför jag reagerade som jag gjorde och bara kände att jag måste skriva om det på FS.

Så tolkade inte jag det. Jag tolkade det som att de pengarna du sparar på valet av fotograf kan du bland annat lägga på engångskamror, filmrullar åt fotograferande kompisar.

Så tolkade jag också det. Försökte ställa en fråga i chatten efter om det bara för skojs skull, men den kom inte ens med.

Men visst, att hyra en fotograf för minglet är väl inte många som gör om inte pengar växer på träden hos dem, men för porträttet tror jag inte många fuskar så mycket.

andreasc89 skrev:
Haha, bra sagt.
Men 50.000 låter lite väl mycket för ett bröllop. Kan det verkligen stämma?

/A\

Nä 50 000 kr för ett bröllop är inte mycket. En del räknar på 1000 kr per gäst. Kläder, frisör/makeup/behandlingar, ringar, mat, sprit, fotograf, lokal, band/discjockey. Sen finns det ju givetvis bröllop som är MYCKET billigare än 50 000 kr.

Jag vet ett bröllop som kostade 100 000 kr för ca 30 gäster.

Under fyratusen....

...kostade vårt bröllop, inklusive fotografering, smycken, kläder och fest efteråt.
Av de pengarna kostade fotograferingen 800:-

http://www.gnarp.net/vigsel/b5.htm (svågern är fotograf)

Inte blev det mindre lyckat än ett bröllop för 40 000....

/Catherine - som inte tycker pengabrist skall vara ett hinder för bröllop

Engångskameror

...gör inte som ett brudpar som jag fotade gjorde bara... utan kolla att engångskamerorna HAR BLIXT! Är alla bilder svarta spelar det ingen roll hur smidiga kamerorna är ;-D

Engångskameror är faktiskt ett riktigt roligt komplement.Gjorde själv så att jag la fram engångskameror på en fest och det blev ganska roliga bilder, visst inte så högkvalitativa, men det är ju inte det viktigaste utan de minnen de sparar.
Men som bröllopsfoto skulle jag själv nog föredra en "riktig" fotograf. Skulle nog dock inte vara beredd att att betala ca 20% av totala bröllopskostnaden till en fotograf, utan skulle ge ngn av mina nära vänner i uppdrag att plåta.

Jag menar inte att de duktiga bröllopsfotografer som finns är värda sina pengar, för det är de verkligen.

/PG

Okej. Jag trodde du menade 50.000 för bara fotograferingen. 50.000 för ett helt bröllop är nog inte så mycket.

/A\

Jeppe skrev:
"Vad är en rimlig kostnad för en brudfrisyr ?"

- Mellan 1000-2000:-

"Vad kostar en bröllopsfotograf""

- Man kan använda en släkting

Okej.. så håret, som varar i typ 12 timmar är okej att ge upp till 2000:- för, men bilder som ska finnas hela livet som minne ska man snåla på?

omg..Vilken "expert"
Mjaaa...."hela livet" är väl en sanning med modifikation idag för väldigt många brudpar.
I många fall är det väl ingen idé att lägga ner jobb på att sepiatona B/W-kopior, det räcker precis lagom länge med Polaroidbilder som ställs i ett söderfönster......
Us

Vad har hänt med det klassiska rådhusalternativet för att ingå äktenskap?

Har det försvunnit helt i och med att passfotoautomaterna plockats undan?

Galaxens President skrev:
Vad har hänt med det klassiska rådhusalternativet för att ingå äktenskap?

Har det försvunnit helt i och med att passfotoautomaterna plockats undan?

I de flesta kommuner åker kommunalrådet ut till brudparet om de inte vill gå till rådhuset.
Vi gifte oss mitt i natten på ett berg och "vårt" kommunalråd masade sig upp ur sängn och åkte dit :)

Så det kommunala alternativet är då bra flexibelt anser jag.

/Catherine

Det finns många sätt att hålla nere kostnaden för ett bröllop, de flesta hör väl inte hemma på FS... Sedan får man ju tänka på att med rätt bröllopspresenter får man ganska mycket tillbaka.. ;-)

Men menar ni med fotograf ett proffs som finns med hela ceremonin och festen och tar parbilderna också? Annars är ju det man traditionellt lägger pengar på en studiofotograf som man ofta går till innan själva bröllopet. Det gjorde vi, medan resten sköttes av vänner.

Engångskameror var inte heller nödvändigt, de flesta hade egna kameror med och vi önskade oss kopior, vilket vi också fick. Mycket bättre resultat.

Det man ju också bör göra är att komma överens med någon videokamerakunnig att ta ansvar för att själva bröllopet och andra viktiga händelser dokumenteras på ett bra sätt, att hon/han står där vid stativet hela tiden.

Sedan finns det mycekt annat att spara in på, men det hör som sagt hemma i annat forum. Och Mats, ska du gifta dig eller var det bara av allmänt intresse du tog upp tråden?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar