Annons

Fota bröllop.

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielMelin

Medlem
Har fått i uppdrag av min kusin att fota hennes bröllp den 19:e augusti. Har aldrig fotat bröllp förr så jag vill ha alla tips jag kan få!

Dom vill att jag fota så mycket som möjligt under dagen. Bröllopsfotot också, även fast dom har anlitat en annan fotograf till det. Sedan vigseln och festen efteråt.

Utrustingen jag har är:
- Olympus E-500
- Olympus Zuiko Digital 40-150mm f3,5-4,5
- Olympus Zuiko Digital 14-45mm f3,5-5,6

Vad ska jag tänka på?, vilka inställningar ska jag använda?, RAW, RAW+JPEG eller JPEG? med eller utan den inbygda blixten, etc.

Tack på förhand!
 
Jag ska göra något liknande om 2v.

Tänkte använda RAW under cermonin och sen JPEG under kvällen samt till gästboken. Skulle nog ha kört RAW hela vägen om jag hade haft ett till 2GB kort.

I kameraväg så ska jag använda min D50 med kitobjektiv 17-55, men i huvudsak använda 50/1.8D eftersom jag kommer att sitta långt fram i kyrkan och vara i en lite skum lokal efteråt. Och det blir nog manuell eller bländarprioritet som inställningar med iso 800.
 
Vill bara ge ett oprofessionellt tips efter att ha sett en okänslig fotograf i aktion på ett bröllop för inte så länge sedan.

Om du fotar under vigseln, låt gärna bli blixt och om du måste ha en försök att inte focusera mha den.

Jag vet att mina vänner var mycket besvikna och att en stor del av känslan i vigseln försvann även för oss andra.
 
Hej

Jag plåtade mitt första bröllop för några veckor sedan.
För den intresserade finns bilder här:

www.pbase.com/jesperk/monicabob

Några grejer jag kommer på:

- Var väl förberedd. Jag var i kyrkan och på platsen för porträttfotot två gånger innan det var dags, varav en gång med brudparet. Besök gärna kyrkan ung samma tid som vigseln ska vara för ljusets skull. Testplåta!

- Kolla med prästen var Du får vara under vigseln, hur Du får röra Dig m.m. Var så diskret som möjligt.

- Plåta i RAW!

- Glöm inte ändra ISO när Du under sista psalmen smyger ut i förväg för att plåta paret ute på kyrktrappan.

- Se till att få programmet för vigseln så Du kan hänga med i vad som händer och ligga ett steg före.

- Blixt brukar nog uppfattas som störande.

- Jag körde med två kamerahus, ett med 85/1.8 och ett med 18-50/2.8 Låg på ISO 400-800 beroede på hur ljuset i kyrkan förändrades och i vilken riktning jag plåtade. Största eller nästan största bländare.

Lycka till!

Jesper
 
Håller med Jesper i allt. Kan bara lägga till en sak.

Tänk på att regisera brudparet så du får tillräckligt med bilder där de ser in i kameran. Jag gjorde mitt första bröllop i mitten av juli. Tog över 2000 bilder under 14 timmar. När jag kom hem insåg jag att jag hade max 20 bilder där brudgummen inte bara hade ögon för sin brud.

Det var mer tur än skicklighet det blev ae traditionell annons där båda ser in i kameran.

Sören
 
Hej Daniel! Du har fått bra tips här, från Jesper bla. och jag ser att du redan är igång med fotograferingen:) Hoppas att allt går bra!

Jag halkade in på din sida och ser att förutom att du nu skall fotografera bröllop så gillar du musik/live bilder, om du vill är du välkommen att titta i min portfolio där du hittar både bröllopsalbum, live bilder (Europe, BWO, Hellacopters, John Norum mm) samt en massa annat.

www.touchdigitalphoto.fotosidan.se.

/ Kenneth
 
Jag löste RAW-problemet. Tack så jätte mycket för alla tips! Nu ska jag iväg och fotografera bröllopsfotot, fast bara för skojsskull då de redan har en riktigt fotograf för detta.

MVH/Daniel
 
Belin skrev:
Håller med Jesper i allt. Kan bara lägga till en sak.

Tänk på att regisera brudparet så du får tillräckligt med bilder där de ser in i kameran. Jag gjorde mitt första bröllop i mitten av juli. Tog över 2000 bilder under 14 timmar. När jag kom hem insåg jag att jag hade max 20 bilder där brudgummen inte bara hade ögon för sin brud.

Det var mer tur än skicklighet det blev ae traditionell annons där båda ser in i kameran.

Sören

Varfor laste jag inte detta inlagg tidigare? Fotade mitt forsta brollop igar & kollat igenom bilderna lite snabbt. Har en kansla att fa ar av tidningsannonstypen... Brudgummen hade tidigare sagt han ogillar "titta in i kameran bilder & darfor tror jag att jag forsokte undvika detta. Hm, far leta efter ngn vettig bild da man ser badas ansikten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.