Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bröllop tips.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fresa

Aktiv medlem
Hallå
Jag har fått det fina uppdraget att fota ett bröllop och känner mig ganska nervös då jag bara fotar på hobbynivå.

Så jag tänkte fråga om alla tips jag kan få.
Bröllopet ska vara ute i en hage.
Alla tips är välkomna även dom självklaraste.
Blixt eller inte?, filter?, inställningar?
kameran är en nikon d200 med 18-70mm obj, och ett 50mm 1,8.
 
Var noga med att brudparet är på det klara med att det blir hobbynivå på bilderna.

Testa olika inställningar i förväg, tillsammans med brudparet eller andra, under liknande omständigheter.

Håll koll på histogrammet! Det är svårt att se på displayen ifall bilden blivit lagom ljus, särskilt i solsken. Histogrammet hjälper dig att se till att inte brudklänningen blir helt utfrätt eller de svarta frackarna inte blir helt igensotade.

Ta många varierade exponeringar av varje bildidé. Ta bilder både med och utan blixt, variera med allt mellan överblicksbilder till riktigt nära bilder.

Ta det lugnt. Det blir inte större chans att lyckas om man stressar upp sig. Försök vara mycket närvarande och fokuserad så att du kan tajma de där blickarna och leendena i ögonblicket. Fånga känslorna hos både brudpar och andra, det är det hela bröllopet handlar om. (Detta kräver att du kan sluta tänka på tekniken i stunden.)

Ha det roligt tillsammans med motiven!
 
Var noga med att brudparet är på det klara med att det blir hobbynivå på bilderna.

Testa olika inställningar i förväg, tillsammans med brudparet eller andra, under liknande omständigheter.

Håll koll på histogrammet! Det är svårt att se på displayen ifall bilden blivit lagom ljus, särskilt i solsken. Histogrammet hjälper dig att se till att inte brudklänningen blir helt utfrätt eller de svarta frackarna inte blir helt igensotade.

Ta många varierade exponeringar av varje bildidé. Ta bilder både med och utan blixt, variera med allt mellan överblicksbilder till riktigt nära bilder.

Ta det lugnt. Det blir inte större chans att lyckas om man stressar upp sig. Försök vara mycket närvarande och fokuserad så att du kan tajma de där blickarna och leendena i ögonblicket. Fånga känslorna hos både brudpar och andra, det är det hela bröllopet handlar om. (Detta kräver att du kan sluta tänka på tekniken i stunden.)

Ha det roligt tillsammans med motiven!
Brudparet är väl informerade jag till o med bad att dom skulle ta någon annan men dom tycker att mina bilder är så fina som jag tagit. men jag har varit väldigt noga med att förklara att alla bilder kan bli dåliga. så dom har tagit en proffsfotograf till vanliga bröllopsbilderna.

När du säger sluta tänka på tekniken i stunden har du något läge på kameran du rekommenderar?
Histogrammet ska väl ha toppen så långt till höger som möjligt?
Ursäkta alla dumma frågor men jag har inte kommit så långt ännu i fotandet.
tack för andra tipsen :)
 
Att sluta tänka på tekniken håller jag med om och det anser jag förutsätter att man har förståelsen hur kameran reagerar på olika inställningar i ryggmärgen. Där är det träning som gäller.

Om histogram kan du läsa mer här
http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/histogram.php
Ta bilder i rawformat så du kan rädda lite i efterhand.

Lär dig hur din kamera arbetar med blixt på olika lägen. Det är inte riktigt samma som utan blixt.
I princip handlar det om att kameran försöker exponera efter bakgrunden och belysa förgrunden med blixt. Se till att ha koll på exponeringskompensation och blixtkompensation så du kan justera lite där.
Extern blixt är också ett måste om du vill använda blixt. Är det soligt behöver du en blixt med highspeed sync så du kan få ner slutartiden så att inte bländaren sticker iväg upp för mycket.

Vi får hoppas att du får soligt och fint på bröllopet. Ett tips jag hört ofta ifrån proffs är att fota inte utomhus mitt på dagen för då få du ett platt ljus. Det blir bättre om du gör det några timmar tidigare eller senare. Men det kanske är svårt att påverka om det är kort om tid kvar till bröllopet.

Det låter bra att du informerat att det kan bli kasst eller helt perfekt.
Lycka till och hoppas du få en bra erfarenhet.
 
Att sluta tänka på tekniken håller jag med om och det anser jag förutsätter att man har förståelsen hur kameran reagerar på olika inställningar i ryggmärgen. Där är det träning som gäller.

Om histogram kan du läsa mer här
http://www.moderskeppet.se/bildbehandling/histogram.php
Ta bilder i rawformat så du kan rädda lite i efterhand.

Lär dig hur din kamera arbetar med blixt på olika lägen. Det är inte riktigt samma som utan blixt.
I princip handlar det om att kameran försöker exponera efter bakgrunden och belysa förgrunden med blixt. Se till att ha koll på exponeringskompensation och blixtkompensation så du kan justera lite där.
Extern blixt är också ett måste om du vill använda blixt. Är det soligt behöver du en blixt med highspeed sync så du kan få ner slutartiden så att inte bländaren sticker iväg upp för mycket.

Vi får hoppas att du får soligt och fint på bröllopet. Ett tips jag hört ofta ifrån proffs är att fota inte utomhus mitt på dagen för då få du ett platt ljus. Det blir bättre om du gör det några timmar tidigare eller senare. Men det kanske är svårt att påverka om det är kort om tid kvar till bröllopet.

Det låter bra att du informerat att det kan bli kasst eller helt perfekt.
Lycka till och hoppas du få en bra erfarenhet.

Jag har hört att man kan ta bilderna med blixt om man har motljus för att få dom mer levande men har ingen aning om det hjälper vid andra bilder samt hur man bör ställa kameran i dessa lägen.
 
Jag har hört att man kan ta bilderna med blixt om man har motljus för att få dom mer levande men har ingen aning om det hjälper vid andra bilder samt hur man bör ställa kameran i dessa lägen.
Bröllop är fel tillfälle att experimentera med sådant man inte känner till så bra. Antingen lär man sig den sortens blixtfoto ordentligt i god tid innan eller så kör man med andra metoder som man är väl förtrogen med.
 
Bröllop är fel tillfälle att experimentera med sådant man inte känner till så bra. Antingen lär man sig den sortens blixtfoto ordentligt i god tid innan eller så kör man med andra metoder som man är väl förtrogen med.

helt riktigt jag kommer inte experimentera under bröllopet men vill lära mig senare.

kommer att gå lite fotokurser till hösten så man kommer på banan :)
 
Kan bara säga att jag tror att jag har gjort det sämsta "fotojobb" jag har gjort i mitt liv, hoppas en del går att rädda i ps och tur att det fanns 2 fotografer till.
Nästan så man funderar på att sälja allt och köpa frimärken istället.
 
Aj, aj. Men om det var två andra där och de var medveten om att du inte var erfaren inom området så borde det väl inte vara några problem alls? Jag tror att de flesta fotografer har taskiga minnen ifrån tidiga fotouppdrag.

Vad var det som gick fel? Ska själv fota mitt första bröllop om någon månad och är rätt nervös...
 
Kan bara säga att jag tror att jag har gjort det sämsta "fotojobb" jag har gjort i mitt liv, hoppas en del går att rädda i ps och tur att det fanns 2 fotografer till.
Nästan så man funderar på att sälja allt och köpa frimärken istället.
Men något fastnade väl? Inte för att det är försvarligt med halvkass bildkvalitet ifall det var tänkt att hålla proffessionell standard men jag är säker på att brudparet ändå kan uppskatta några av bilderna som dokumenterande deras stora dag. De visste ju att du gör detta på hobbynivå. Säkert att du inte är för hård mot dig själv?
 
Vissa bilder blev totala exponeringsfel dvs vita skjortor blev utfrätta, valde fel objektiv.
Sen så var det ett jättesvårt ställe att fota på får göra det jag kan i ps och hoppas att dom gillar något kort iaf.
Men även när det skulle fotas så han man inte fram innan alla med pocket kameror skulle fram, så om du ska fota bröllop se till att ha en fotosession med brudparet separat från gäster och hitta bra platser där ni kan vara i närheten, kolla bilderna innan du tar nästa, ha koll på kameran vilket jag inte hade och då kan det bli lite fel.
 
Men något fastnade väl? Inte för att det är försvarligt med halvkass bildkvalitet ifall det var tänkt att hålla proffessionell standard men jag är säker på att brudparet ändå kan uppskatta några av bilderna som dokumenterande deras stora dag. De visste ju att du gör detta på hobbynivå. Säkert att du inte är för hård mot dig själv?

Jo lite hård mot mig själv har jag alltid varit, men det blir så när man är perfektionist.
Men jag gjorde många fel och tror att det var pga av stress och att jag inte har full koll på kameran.
Fotokurs nästa...
 
Jo lite hård mot mig själv har jag alltid varit, men det blir så när man är perfektionist.
Men jag gjorde många fel och tror att det var pga av stress och att jag inte har full koll på kameran.
Fotokurs nästa...
Jag tycker att det verkar som att du förstått vilka fel du gjorde. Det är bra! Fotokurser är säkert kul men jag vet inte om det skulle ge dig så mycket eftersom du redan kan teorin. Det blir fel i praktiken, särskilt under stress och med oförutsedda händelser. Då är det rutin som behövs och det ger inte fotokurser i någon större utsträckning. Rutin skaffar du dig nog enklast själv genom att fota mycket i varierande situationer. Tänk tillbaka på misstagen och försök göra bilder där du aktivt söker liknande situationer vad gäller t ex ljusförhållanden och motiv (fast under mindre stressande förhållanden än ett bröllopsuppdrag). Bra att du är noggrann och självkritisk så länge det inte går till överdrift. Då har du goda förutsättningar att utvecklas!
 
Jag tycker att det verkar som att du förstått vilka fel du gjorde. Det är bra! Fotokurser är säkert kul men jag vet inte om det skulle ge dig så mycket eftersom du redan kan teorin. Det blir fel i praktiken, särskilt under stress och med oförutsedda händelser. Då är det rutin som behövs och det ger inte fotokurser i någon större utsträckning. Rutin skaffar du dig nog enklast själv genom att fota mycket i varierande situationer. Tänk tillbaka på misstagen och försök göra bilder där du aktivt söker liknande situationer vad gäller t ex ljusförhållanden och motiv (fast under mindre stressande förhållanden än ett bröllopsuppdrag). Bra att du är noggrann och självkritisk så länge det inte går till överdrift. Då har du goda förutsättningar att utvecklas!

Tack för vänliga ord.
Lägger upp en bild som jag räddat så gott jag kan i ps, ge gärna kritik på den.
 
Medhjälpare eller vad?

Kapar tråden lite för mer konkreta tips.

Fotar ensam och upplever ibland att jag är otillräcklig vid cermonin. De sista bröllopen har varit borgeliga och där om något går det undan under cermonin. Har plåtat brudparet men tycker efteråt att jag saknar bilder på brudparets föräldrar som "alltid" fäller några tårar.

Jag vill inte förflytta mig för mycket under cermonin men slänger ut frågan till Er ringrävar - Hur gör Ni? Hinner Ni med både brudpar för att i nästa sekund få en bild på nära och kära?

Utomhus så har jag blixten riggad på ett stativ mot brudparets skuggsida eller vad som nu är lämpligt. Skulle jag peka åt annat håll, så har jag inte ljus med mig.
 
Kapar tråden lite för mer konkreta tips.

Fotar ensam och upplever ibland att jag är otillräcklig vid cermonin. De sista bröllopen har varit borgeliga och där om något går det undan under cermonin. Har plåtat brudparet men tycker efteråt att jag saknar bilder på brudparets föräldrar som "alltid" fäller några tårar.

Jag vill inte förflytta mig för mycket under cermonin men slänger ut frågan till Er ringrävar - Hur gör Ni? Hinner Ni med både brudpar för att i nästa sekund få en bild på nära och kära?

Utomhus så har jag blixten riggad på ett stativ mot brudparets skuggsida eller vad som nu är lämpligt. Skulle jag peka åt annat håll, så har jag inte ljus med mig.

Brudparet gör oftast inte så mkt. De står stilla och ler mestadels Ibland vänder de sig om vid sång och musik. Så du har egentligen gott om tid att fota annat. Dock måste man vara på rätt plats vid olika tillfällen då bl.a. ring visas, träs på, brudparet pussas etc.
Oftast är det här erfarenheten spelar viktig roll. Att känna på sig var och när allt händer.

Enda gången jag känner mig otillräcklig egentligen är om brudparet vill ha bilder när brudgummen gör si iordning. Då är det bra med extra fotograf. Tur man har en eller snart två kanske.....

/Stefan
 
Kan bara säga att jag tror att jag har gjort det sämsta "fotojobb" jag har gjort i mitt liv, hoppas en del går att rädda i ps och tur att det fanns 2 fotografer till.
Nästan så man funderar på att sälja allt och köpa frimärken istället.

Usch va trist. Vid såna tillfällen gäller det att stanna upp, ta ett dup andetag och vila hjärnan ett par minuter. De minuter du missar av bröllopet tar du igen av de bättre fotona du tar resten av dagen.

Stress är vanligt, men glöm inte att stanna upp o ta en funderare.

/Stefan
 
Nästa gång ...

Kan bara säga att jag tror att jag har gjort det sämsta "fotojobb" jag har gjort i mitt liv, hoppas en del går att rädda i ps och tur att det fanns 2 fotografer till.
Nästan så man funderar på att sälja allt och köpa frimärken istället.

Så kommer du inte att göra samma fel, eftersom du nu har möjlighet att reflektera över det du ansåg dig göra fel denna gång. Sedan är det kanske sällan man får fram sina "kanonbilder" direkt ut ur kameran, utan de kräver sitt eftersrbete i ex. ps.
Sitter själv med min första bröllops-session på hårddisken, vissa bildserier blev bättre andra sämre.
Mina lärdomar så här långt:

- brudparet skulle kommit ut själva först enl. planering, de kom sist istället
- det blev trångt framför kyrkporten då alla släktingar skulle fota samtidigt
- många olika konstallationer skulle stå bredvid brudparet och bli fotade
- barn kom o gick och sprang framför
Detta tillsammans skapade ett mer eller midre oorganiserat smärre kaos, och ledde till att jag blev rätt stressad. Flera ggr fick jag be brudparet samt de som stod bredvid att vända blicken mot mig, men otroligt många kort går bort pga någon tittar på nån annan fotograf, barn eller annat.
Så vad göra nåsta gång?
Planera, be om hjälp av någon som känner till vilka som skall bli fotade tillsammans med brudparet, eller ha med en assistent som kan hjälpa till att styra upp de praktiska sakerna.

Jag kända att jag blev lite forcerad under resten av sessionen pga detta, vilket dels fick mig att tappa lite koncentration på detaljer men också på det tekniska.

Nåväl, ca 500 bilder är nu nere i ca 150 och tror att det blir mellan 30-50 bra bilder till brudparet.
Så, spring för f-n inte åh köp frimärken för dina pengar ; )
utan dra lärdom av den erfarenhet du just fått, och träna/lär dig den utrustning du har!
 
Jag tycker det är viktigast att bilderna inte är suddiga och att de inte är utfrätta. Ja just det, det är viktigt att de inte får så kraftiga skuggor i ansiktet också. Antingen i helsol eller helskugga skulle jag säga.
 
Senast ändrad:
En sak till föresten.
Ta hela serier på samma plats så att du inte sitter med en bra bild från "trädgården", en bra bild från "bryggan" och en bra bild från "under trädet". Det ger ett bättre helhetsintryck om alla bröllopsbilder är enhetliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.