Annons

Fota bröllop, stora kontraster hos brudparet - erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

malinkatarina

Aktiv medlem
Hej!

Ska på lördag fota mitt 4:e "riktiga" bröllop - en heldag med massor av möjligheter till bra bilder1 Känner mig säker på mitt bildseende och vet vad brudparet vill ha - men bruden är liten och väldigt ljus medan brudgummen är lång och väldigt mörk. Jag har fotat dem tidigare, men då i studio vilket ger en helt annan kontroll.

Nu är jag ute efter lite tips gällande teknik och annat ni kan komma att tänka på under de situationer som kan kännas lite stressade - dvs vigsel och direkt efter vigsel där man inte har tid att fumla för mycket med exponeringar - man vill ju inte missa ögonblicken... ;o) Jag och maken har diskuterat lite lösningar för en någorlunda säker exponering, men jag vill gärna ha lite input från er!

Tack!

Det enda konkreta tipset jag har är: Fota med RAW så klarar du större missar i exponeringen än med jpg...

Använd 420'n (på hs-synk) som upplätningsblixt, ute om det är soligt, så ordnar det sig även med jpg. Inne i kyrkan är det svårare, stora kontraster är ett verkligt stort problem, men ansikten borde gå bra (fönster och dyligt lär bli utbrända).

/ Erik

Hej, och tack för svar!
Jag fotar alltid i RAW, vågar inte annat ;o)
Kyrkan är rätt liten och ljus inne, med ett stort fönster på höger sida, bakifrån sett. Det positiva där är väl att det är brudgummen står närmast fönstret...?

Ska testa med blixten - använder du den också om det är molnigt/regn, eller bara för att lätta upp vid stark sol?

Någon vägg utanför kyrkan borde ligga i skugga. Testa att fota där. Gör en check innan det aktuella klockslaget.

Apropå kontraster så är det väl ändå mer kontrast mellan vit brudklänning resp. kostym/frack än resp. hudtoner?
Min egen erfaranhet är att kameran mäter perfekt i dessa situationer. Jag anser inte att olika hudtoner är en försvårande omständighet.

Jag har en ganska snarlik tråd ute och fick bl.a. detta tipset när det gäller blixt.

http://www.planetneil.com/faq/flash-techniques.html

Tråden heter "Konkreta tips Husaby Kyrka".

Ser att du har ett likadant hus som jag själv använder. Hur kommer du att ställa in exponeringen - dvs utsnitt, evaluerande etc etc? Såg dessutom via ovanstånde blixttips ett tips att ändra i custom funktionen beträffande blixtmätningen till centrumvägd mätning. (Hittar inte tillbaka dit just nu i skrivandes stund)

//Micke

Puh... äntligen på igen efter en dags strul med nätverket - sitter mitt i Jylland för tillfället ;o)

Johan: Efter vigseln är det bilder på kyrktrappen - pussar och kramar, och så ska de släppa iväg ballonger i luften. Så det finns ingen möjlighet för mig att välja en plats i skuggan... ;o) Solen ligger rakt på ingången vid den tiden, så är det sol är det mycket sol.

Visst är det så att det är större skillnader i kontraster mellan kläderna - men tappar man lite teckning där kan bilden ändå bli bra. Jag är bara rädd att brudgummen ska bli för mörk, att jag tappar ansiktsuttryck, om jag exponerar lite tokigt...

Michael: Tack för tipset, ska kika på länken!
Ang inställningar på kameran så är jag i det stadiet ännu, när just dessa bilder kan bli lite av ett stressmoment.Därför har jag kameran på P och justerar ISO och bländare - när jag kommer ihåg... ;o) Har just börjat mixtra lite mer med ljusmätningen, vilka punkter man kan använda och hur mkt man ska kompensera med. Men det sitter inte i ryggraden än.... Det kan jag göra under dagen, och porträttfotningen där jag känner att jag kontrollerar situationen och inte tvärtom....

Blixten har jag inställd som rekommenderat

Kolla histogrammet under fotograferingen så att du ligger inom det.

Skugga/högdager är bra att använda sedan i PS.

Gå till kyrkan nån vecka innan och gör en ljuskontroll, helst med brudparet.
Då har du mer att planera efter och kan ev. arbeta fram en plan B.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar