ANNONS
Annons

Fota "bortglömda rum" i Baltikum (Tallinn ffa)

Produkter
(logga in för att koppla)

ksjunior

Aktiv medlem
Hej!

I denna tråd diskuterar vi att fota övergivna hus, ruiner och liknande (""bortglömda rum").

Jag har genom en kampanj fått (ska få) gratisbiljetter för en kryssning till Tallinn och har hört att det ska finnas många gamla ruckel där som är värda att fota. Tänkte åka dit med en kompis och tillbringa en dag eller så med att fota, men tänkte höra efter lite med er först, några frågor:

* nån som har erfarenhet av att hyra bil där? Tips? Priser, plats etc.
* nån speciell plats i Tallinn som är speciellt besöksvärd? Hörde av en annan kompis att färjan (birka cruises) lägger till en bra bit från stan, nån som vet mer?

Jo, jag vet att birka säkert är glada att svara på mina frågor, men tänkte att nån här kanske vet nåt de inte vet, och kanske får andra tips på samma gång.

Mvh,
Marcus

Har inte en aning om var Birka lägger till, men de gånger jag har varit dit med Tallink och Silja så är det i princip bara att kliva av båten så är man bland rucklen. Hamnen och kvarteren upp mot stan är full av övergivna kåkar, fabriker etc.

En dagstur är nästan för lite tid i Tallinn. (I varje fall om man åker med sambo som har andra intressen än gamla fabriker:) Vi har funderat att åka en tur och stanna över en natt nästa gång.

Hamnkvarteren är riktigt spännande men de har börjat riva och bygga nytt lite överallt.Så det dröjer nog inte allt för länge innan de har rensat upp området.

Är också intresserad av tallin! Det är väl rätt billigt att åka över även om man inte har gratisbiljetter?

Va där nyss med skolan...gick i 5-10min mot stan och hittade 3 perfekta kåkar. Förmodligen de som ligger närmst båten. men de e nog som Anders säger att man behöver mer än de 5 timmar (eller nåt sånt) för att hinna leta igenom husen innan båten vänder.

Bilagor

• hus1.jpg
    hus1.jpg
    36.4 KB · Visningar: 260
Aaah! Underbart! Dit ska jag!! Tja, min kompis har samma suspekta sinneslag som jag så det enda vi gör i Tallinn blir nog ruckelfoto (härligt ord förresten) och östspritsinköp.

Hmm, ja, den kryss som ingår i gratiskryssen är en lördag->måndag, men som ni säger-det lär inte vara tal om nån övernattning där på den biljetten.

Här är klippt från Birka Cruises ang deras lör->månd kryss:
2-dygnskryssning

Varje lördag stävar nu Birka Princess
mot Estlands vackra huvudstad Tallinn.

Du får då hela två roliga kvällar
ombord med god mat, dryck och skön
underhållning. Lägg därtill en heldag i
Tallinn där du kan välja att följa med
på någon av våra utflykter eller själv
ta en promenad på kullerstensgatorna.
Du har ju hela söndagen på dig!
Populärast bland våra fyra utflykter iland blir kanske Dominikanerklostret inklusive stadsrundtur och lunch? Men vill du får du förstås också stanna ombord och ta det lugnt i hytten eller se vad kryssningsvärden hittar på för trevlig underhållning ombord.

OBS! Till Tallinn fordras alltid pass. Passet måste vara giltigt minst 3 månader efter avresedag.

Blandade klipp om den aktuella skutan mm:
Åk direkt till Birka Princess
Birka Princess avgår från Stadsgårdskajen vid Slussen i Stockholm. Lämna bilen hemma och följ med i en av våra välutrustade turistbussar. Koppla av och lär känna dina medresenärer. Vi har hållplatser från Jönköping i söder till Karlstad och Mora i väster samt Hudiksvall i norr.

-----------
Birka Princess Tallinn 2-dygnskryssning:
Avg Stockholm lördag 15:30
Ank Tallinn söndag 10:00
Avg Tallinn söndag 18:00
Ank Stockholm måndag 13.30
svensk tid genomgående! OBS: Pass fodras till Tallinn

De har sista-minuten från 75:- enligt förstasidan.

Skulle nog vara värt att styra upp en exkursions-kryss, lite grupprabatt sådär, hyra in sig på ett vandrarhem över en natt eller en helg eller nåt. Tror dock jag rekar med den här helgkryssen innan det blir aktuellt för mig att styra upp nåt iaf.

Inne i centrala Tallinn finns ett litet sevärt fotomuseum.

Inträde 7 kr ca.

Gatuadress: Raekoja 4

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    44.6 KB · Visningar: 202
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar