Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota barn!! behöver Råd Please!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
Har en tjej på 14 mån, när jag fotar så använder jag Nikon D90 med (oftast) glugg 50 f 1.8 ibland sigma 70-200 f 2.8 nästan alltid utan blixt, kör då ISO 2500- 3200 med bländare minst 2.8.under dagtid och eftermiddagen. Ibland blir det suddigt men för det mesta mycket skarpt och fina bilder. Men när man fotar barn vilka inställningar brukar/ska man ha i kameran...

hur ska AF vara inställd? A,S eller C?
Spot eller matrix mätning eller ska man andvända 3D mätningen?

Kom gärna med tipps hur ni gör när ni fotar barn./Fredrik
 
Hej,

Varför kör du så höga ISO i dagsljus? Är det kanske högisobruset du stör dig på och inte suddigheten?

...men är det suddighet beror det väl antagligen på nånting av följande:

- Skakningsoskärpa. Speciellt på långa brännvidder, försök hålla slutartiden kortare än 1/(brännvidd*1,5) på din D90 med sensor med cropfaktor 1,5. (Bra tumregel, såtillvida objektivet inte har bildstabilisator. Då kan man klara även längre tider handhållet).

- Rörelseoskärpa. Nånting rör sig i bilden då du fotar. Medicinen mot det är kortare slutartid eller att man följer med motivets rörelse med kameran. Då blir bakgrunden istället suddig. Hjälper knappast då man fotar barn dock...

- Oskärpa p.g.a. smalt skärpedjup. Stora bländare (<2.8) ger ett mycket smalt skärpedjup, och man måste speciellt då man fokuserar manuellt vara mycket noggrann med fokusinställningen här för att fokusen ska hamna på exakt rätt ställe. Vissa objektiv fram- eller bakfokuserar också i autofokusläget, och bör justeras (kan man inte göra själv vad jag vet). Fokuserar dina objektiv rätt i detta avseende? Prova och se om du får skarpare bilder med manuell fokus. Se också till att inte röra kameran i djupled i förhållande till motivet utan att ändra fokusinställningen.
 
Hej!

Jag undrar också varför du kör så väldigt höga ISO? Jag brukar oftast köra ISO 200 på min D300, men drar förstås ibland upp det när det är dåligt ljus.

Ett av de stora problemen med att fota barn är att de är så väldigt snabba. Om du kör AF-S, tänk på att även om du har låst fokus så behöver barnet bara röra sig lite grand för att det ska hamna utanför ditt fokusområde och bli suddigt, speciellt om du använder stora bländaröppningar (2.8 t.ex. som du skriver). Det kan då vara bättre att använda AF-C och lägga fokuspunkten där du vill ha det skarpt. D90 har väl 11 fokuspunkter som du kan välja bland och du borde kunna välja någon som hamnar rätt för den bild du har tänkt dig. När du har kort skärpedjup gäller det också att tänka på var på barnet man lägger skärpan. Jag brukar lägga skärpan på det närmsta ögat, för då ser det bra ut även om andra delar hamnar i oskärpa.

Joakim
 
varför jag kör på högre ISO är ju för jag vill ha snabbare tider och få f 5.6 och få det skarpare när jag fotar på eftermiddan som jag skrev i mitt första inlägg annars ISO 200. Ville bara ha lite mer vetskap om hur kameran ska vara inställd.
 
Tittade på en av dina bilder med inställningen 1/160, f11, ISO 200. Det måste väl vara bra? Det tycker i alla fall jag.
 
Utomhus så kör jag gärna mot solen och med blixt som upplättning. Har aldrig upplevt att jag har behövt särskilt snabba tider på mindre barn.

Oftast centrumvägd mätning. Jag lämnar relativt mycket luft runt motivet för att kunna efterbeskära bilden i lugn och ro - ibland efter kundens önskemål efter ram. Korta serier med följande fokus där jag låter kameran följa barnet/barnen lite längre tid. Under seriebilds tagningen så kommer jag i konflikt med uppladdningstiden till blixten.

I början av fotosessionen använder jag alltid 70 - 200 optik och i slutet när barnet har vant sig, är det inga problem med 24 - 70.
 
varför jag kör på högre ISO är ju för jag vill ha snabbare tider och få f 5.6 och få det skarpare när jag fotar på eftermiddan som jag skrev i mitt första inlägg annars ISO 200. Ville bara ha lite mer vetskap om hur kameran ska vara inställd.

varför 5,6... kör 2,8 istället på 70-200... blir det inte skarpt är det sbs eller så felfokuserar objektivet
och sänk ISO, så högt ISO som 3200 på eftermiddagen låter inte riktigt nödvändigt, vad får du för slutartider?
 
varför jag kör på högre ISO är ju för jag vill ha snabbare tider och få f 5.6 och få det skarpare när jag fotar på eftermiddan som jag skrev i mitt första inlägg annars ISO 200. Ville bara ha lite mer vetskap om hur kameran ska vara inställd.

Undrar faktiskt lite över det också.

Även om optiken är som skarpast nedbländad så kommer du tappa den skärpa du vinner (och lite till) om du går upp på så höga iso.

Följande fokus är bra att använda. Ett tips är att placera fokus på knappen vid tummen istället.
Då kan du ha följande fokus inställt hela tiden. Fokusera med tummen och släpp om du vill komponera om. Väldigt smidigt.

Ljusmätning är det svårt att tipsa om. Beror mestadels på situationen.
Är det mulet (dvs om ljuset i princip är konstant under några minuter åt gången) kan man med fördel köra manuellt.
Ställ in rätt, och sen är det bara att skjuta.
Detta förutsätter naturligtvis att ljuset är någorlunda konstant, och man får justera/kontrollera någon gång ibland.
När det är sånt väder att det fungerar, ja då fungerar det riktigt bra.
 
Är det mulet (dvs om ljuset i princip är konstant under några minuter åt gången) kan man med fördel köra manuellt.
Ställ in rätt, och sen är det bara att skjuta.
Detta förutsätter naturligtvis att ljuset är någorlunda konstant, och man får justera/kontrollera någon gång ibland.
När det är sånt väder att det fungerar, ja då fungerar det riktigt bra.

På vilket sätt fungerar det bättre än t ex bländarförval?
 
Jag brukar först och främst titta på slutartiden, är barnen i rörelse så hamnar den oftast vid 1/400 men är de mer stilla så 1/100 (lite grovt). Kort slutartid gör stor skillnad, jag rör mig ofta efter barnen, eller för stt få en bra vinkel (bakgrund) och skakningsoskärpa uppkommer lätt. Bländaren får gärna vara fullt öppen, f11 tar enormt mkt av slutartiden. iso upp till 800 syns inte på bilderna eller skärpan för den normala betraktaren enligt mitt klena förstånd. Använder ofta fast optik inomhus, f1.4 eller 1.8, sätter man fokus på rätt ställe så blir det bra.
 
Nu kan jag bara Canonspråk där "AI Servo" är följande AF (arbetar kontinuerligt vid halvpress) och "One Shot" där fokus låses vid halvpress. Men dom motsvaras exakt av någon av de skumma nikonbokstäver du radade upp... :)

Regel 1A. Ta alltid många bilder, många. Och seriebildstagning ska lltid vara på. :)

Förutom det så:

Någon har redan klokt skrivit att du av komponeringsskäl kan välja en annan fokuspunkt för att pricka ögat (som du säkert vill) när det inte är i centrum av bild. Kräver dock att barnet sitter i en någorlunda statisk situation. Annars är One Shot bra, lås vid ögat och komponera om. Här finns dock en fallgrop och det är vid stora bländare och korta avstånd. DOF/Skärpepdjupet är som bekant kort då, så det är lätt att ögonen ramlar ut fokus vid omkomponeringen. Den finurlige kan i det läget låsa fokus lite framför ögat och på så sätt fästa skärpeplanet där man vill ha det (eller låsa fokus och sen flytta sig ngt bakåt efter omkomponering). En DOFkalkylator kan vara bra att plugga in sig lite på för att få känslan för hur skärpedjupet är vid olika avstånd, brännvidder och bländare. Med ditt 50mm på full öppning och 1 meters avstånd är skärpedjupet bara 3 cm om jag kollade rätt nu (enligt std definitioner).

AI Servo är utmärkt för springande barn. Ofta är dom då dessutom en bit ifrån dig så att följa ett huvud med mittpunkt brukar inte vara svårt och tack vare avståndet (och många MP) får man komponera om med beskärning. I bra sammanhang få skön rörelseoskärpa i bakgrunden och ett skarpt barn i förgrunden. Åtminstone med Canon ska du inte oroa dig för påsatt IS(/VR), det hjälper bara till och kan ta bort ev. oönskad skakning i vertikalled.

Någon annan klok skrev också att du kan lägga AF på en knapp vid tummen, avtryckaren kommer i det läget bara exponera bilden. En sådant permanent låsning av AF går att använda på flera sätt med barn. Dels sätta AF på något objekt och vänta tills springande barn passerar det. På närmare håll går det också att låsa fokus komponera om såklart. Med lite koll på skärpeplanet (enl ovan vid stora F/kort skärpedjup) så kan man efter omkomponering snabbt förflytta kameran i längsled mellan flera exponeringar (håll ner knappen för sjutton! :). Kanske lite amatörmässigt men 1) slösa bilder är inget problem digitalt och 2) åtminstone någon bild har alla chanser att få perfekt skärpa på ögat/-onen). En omkomponering betyder typiskt att du efter att ha tagit fokus på ögat sänker kameran för att få med mer av barnet. I det läget har du placerat skärpeplanet bakom ögonen. Din förflyttning ska alltså vara bakåt.

Din kamera har samma sorts AF som min Canon. Det betyder att mittpunkten är känsligast (korspunkt) och kommer därför hitta fokus snabbare och enklare än de andra punkterna. Med en Canon XXD eller Nikon 300 el.dyl så kanske det är att föredra att ändra punkt, för dom har flera korssensorer. Dvs om det går att göra snabbt, tid är som bekant en bristvara vid barnfotografering. Om du ändå väljer att ändra punkt (istället för att pyssla som ovan) skulle jag rekommendera AI Servo läget. Helt enkelt för att AF då arbetar kontinuerligt mellan varje exponering. Chansen ökar att få fram några riktigt bra bilder med skärpa på exakt rätt ställe.

PS. Din tjej är tydligen 14 månader, så det springs kanske inte så mycket än. Men det kommer, och snabbare blir dom också ;-)
 
Rådet 1A nedan är så rätt. Jag tror jag tryckte av en 7000bilder det första året på min lilla kille och det blev en hel del bra bilder men 6000 bilder gick nog i papperskorgen.
 
Har en tjej på 14 mån, när jag fotar så använder jag Nikon D90 med (oftast) glugg 50 f 1.8 ibland sigma 70-200 f 2.8 nästan alltid utan blixt, kör då ISO 2500- 3200 med bländare minst 2.8.under dagtid och eftermiddagen. Ibland blir det suddigt men för det mesta mycket skarpt och fina bilder. Men när man fotar barn vilka inställningar brukar/ska man ha i kameran...

hur ska AF vara inställd? A,S eller C?
Spot eller matrix mätning eller ska man andvända 3D mätningen?

Kom gärna med tipps hur ni gör när ni fotar barn./Fredrik

Några lätta tips:
Full glugg och lågt iso. Kör med 1.8 på din 50mm. Kort skärpedjup ger ofta bättre bilder än skuperskärpa. Sätt dig nära ett fönster (molnigt eller i skuggan) och plåta på när barnet tittar mot dig, fokus på ögonen. Nära barnet och tajt utsnitt brukar funka bra och ger lugn suddig bakgrund. Plåta gärna i SV. Garanterat bra resultat.

Lycka till!
/Fredrik
 
Seriebildstagning ger mest merjobb, oerhört mkt rensande. Bättre använda sin känsla och knäppa i rätt ögonblick, ofta när det är ögonkontakt.
 

Bilagor

  • _MG_3398small.jpg
    _MG_3398small.jpg
    58.3 KB · Visningar: 158
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.