Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota bandy, tips sökes.

Produkter
(logga in för att koppla)

lamotte

Aktiv medlem
Som rubriken antyder ska jag fota bandy nu på söndag och det blir min debut som bandyfotograf. Jag tror nog att det ska gå bra då jag fotat en hel del fotboll och lite ishockey innan. Men är det någon som har några bra tips vid just bandyfoto så dela gärna med er av dem. Något speciellt man ska tänka på, positionering etc..

Ös på med tips.
 
Ljuset kan vara knepigt när man fotar bandy. Speciellt om det är kraftigt solsken. Står du en bit upp på läktaren kan du frilägga spelarna mot isen. Vid sol se till att ha den bakom, eller snett bakom dig. Det är lättare att exponera och du kan få snygga skuggor. I regel får du överexponera ngt. Jag brukar använda 70-210 eller 75-300 tele. Använder inte själv stativ men ett enbens är nog bra. Du får mer närvaro i bilderna om du står nere på isen. Använd ett kortare tele 18-70 eller ngt liknande. Följ spelsekvenser i kameran annars hinner du inte med att få några bra bilder. Vid hörnor och frislag nära målet är det ofta dramatiskt.
 

Bilagor

  • _ict0084c.jpg
    _ict0084c.jpg
    81.6 KB · Visningar: 846
Tack för ditt svar. Jag kommer att stå nere vid isen och har tänkt testa mig fram med att dels med att stå vid kortsidan och så dels vid långsidan för att få lite variation på bilderna.

Jag kan tänka mig att det blir endel blänk mot isen om det är en solig dag så det bästa är nog som du säger att ha solen i ryggen.

Brukar du ha ett 18-70mm när du står nere vid isen? är inte det lite för kort?
 
Blänk från isen behöver du inte byr dig om eftersom matchen börjar 17.00 och den blir snabbt uppkörd, jag har då aldrig haft det efter ca 28 000 bandybilder.

Det är manuella inställningar som gäller, så stor bländare som möjligt (helst 2,8) och kortare slutartid än 1/320. Ha gärna en stol att sitta på så får du finare vinkel och tydligare ansikten på spelarna, Stefan Nordén i Gripen är noga med sånt ;-)

Objektiv är väl den stora biten, på en ASP-sensor känns runt 300 mm ganska bra, många kör med typ 70-200 men det tycker jag blir för kort på en så pass stor plan.

Följ spelet på samma sett du följer fotbollen, försök häng med när dom slår lyrbollar, det är roligt att få med dom som ska ta emot dem!
 
Senast ändrad:
Jag ska tyvärr inte på Gripen, inte denna omgången iaf. Jag ska på Motala - IFK Vänersborg och den matchen börjar 14 har jag för mig. Men blänk är alltså inte ett så stort problem iaf alltså, det låter bra.

Det objektiv jag använder är 100-400mm (omräknat) så räckvidden funkar nog bra och enligt prognoserna ska det bli hyfsat fint väder på söndag så ljuset är nog inga problem. Annars har jag hört diverse skräckhistorier om dåligt upplysta bandyplaner ;)
 
seb80 skrev:
Jag ska tyvärr inte på Gripen, inte denna omgången iaf. Jag ska på Motala - IFK Vänersborg och den matchen börjar 14 har jag för mig. Men blänk är alltså inte ett så stort problem iaf alltså, det låter bra.

Det objektiv jag använder är 100-400mm (omräknat) så räckvidden funkar nog bra och enligt prognoserna ska det bli hyfsat fint väder på söndag så ljuset är nog inga problem. Annars har jag hört diverse skräckhistorier om dåligt upplysta bandyplaner ;)


Oja, mörka eftemiddagar/kvällar är inga höjdare att fota bandy. Än värre blir det i snöfall eller regn...

I dagsljus får du ljuset serverat på silverfat. Kör hårt...
 
Jag testade att fota i ABB-arena när VSK- SAIK spelade. Hallen hade rätt gott om lysrör som spred ett hyfsat bra ljus. Körde med d80 och sigma 100-300 f/4. Iso 800 som gav en slutartid runt 300. Det funkade inte alls tyvärr.

f/2.8 är det bästa. Så högt iso som möjligt. Kanske blir enklare ute men är det lite mulet så blir det knepigare.
Jag stod nere vid isen vilket gav bättre vinklar än på läktaren.
 
Tack för tipsen, imorn bär det av till Motala :)
Jag kommer förmodligen posta lite bilder här efter matchen om det går bra.
 
Här kommer 2 av de jag tog igår. Det gick fort och var kallt, men annars var det kul att fota bandy :)
Lägger ut fler på min portfoliosida senare.
 

Bilagor

  • vbgbandy7.jpg
    vbgbandy7.jpg
    93.9 KB · Visningar: 922
De på portfoliosidan är 600pixlar på längsta sidan. Tyvärr kan man inte ladda upp större bilder där.

Utrustning:
E-1
50-200mm 2,8-3,5
+ mössa o vantar :)
 
Fotade Bandy för första gången i helgen. Var och kikade på ÖSK-Västanfors (givetvis vann ÖSK) och hade med mig kameran.
Fotade med en EOD30D med 70-2004L IS och det funkade super! Det var mitt på dagen, matchstart klockan 13.15 med mulet väder men inte särskilt mörkt. Fick 1/500s med bländare 4 och ISO 400 vilket var en bra slutartid. För att fånga lite rörelseoskärpa gick jag ner till 1/200s ibland. Vitbalanserade mot isen vilket jag fick göra flera gånger under matchen då den oranga belysningen gjorde sig mer och mer påmind ju mörkar det blev ute.
 

Bilagor

  • 20071215-img_7806.jpg
    20071215-img_7806.jpg
    33.9 KB · Visningar: 220
Det är inte lätt att få till det bra när man fotar bandy: skärpa, intressant situation, exponering, vitbalans och inte för mycket skräp i bakgrunden. Skickar med ett exempel från en kvällsmatch i Vänersborg, IFK - Villa Ldkg, där bakgrunden stör för mycket. Tagen med 40D, 70-200/2.8, ISO 1000, 1/200s och bl 2.8. Om inte spelarna rör sig för mycket funkar det med slutartiden men ofta blir det oskärpa på skridskon eller klubban.
 

Bilagor

  • trippel.jpg
    trippel.jpg
    91 KB · Visningar: 189
Fotade oxå bandy ifredags 21/12 för första gången hammarby - tillberga, man var tvungen att ha iso 1600-2000 för att få vetiga tider matchen började 1900
 

Bilagor

  • bt0711.jpg
    bt0711.jpg
    50.4 KB · Visningar: 149
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.