Har missat att uppdatera med info kring mitt projekt om detta. Har alltså fotat av ca 6500 diabilder med hjälp av DSLR-kamera (Nikon D7000) och en begagnad enkel projektor. Syftet med min "avfotning" var att få tillgång till alla bilderna digitalt för att enklare kunna komma åt dom så att säga, och då kunna sortera och så vidare. Prio 1 var enkelhet och snabbhet. Att kvalitén blev perfekt var sekundärt, de bilder jag skulle vilja ev framkalla eller av annan anledning ha i så bra kvalité som möjligt skannar jag sedan med flatbäddsscanner.
Det jag gjorde med projektorn var att montera ur de linser och annat krafs som satt framför lampan. Lampan bytte jag även ut mot en svagare, från 150w till 100w. Hade gått fint att få ner till 50w också men 100w gav inte mer värme än att det fungerade fint. Mellan lampan och diabilden satte jag en bit vit plast (urklippt från ett gammalt glasspaket) som diffuser så ljuset blev jämnt och fint.
Sen byggde jag en plattform som kamera och projektor kunde stå på. För att få kameran i rätt höjd satt den på en lös platta som satt med gängstav så den kunde justeras i höjdled enkelt. En macrosläde gjorde att jag kunde finjustera hur nära kameran skulle hamna. På kameran körde jag med ett Tamron 90mm macroobjektiv. Se bifogad bild.
Kameran kopplades sedan till datorn där jag såg liveview-bilden och kunde namnge serierna med bilder (de lagrades direkt till datorn) samt utlösa kameran. Programmet jag körde var ControlMyNikon, men finns många alternativ där ute. Att utlösa kameran kopplade jag till tangent på tangentbordet för enkelhetens skull, sedan var det bara att mata fram bild, utlösa kameran, mata fram bild, utlösa kameran osv osv. Detta har jag sett flera exempel på automatiserade lösningar, men det gav jag mig inte in på.
Efterbearbetningen bestod i att importera till Lightroom välja alla bilder och vända de rätt (uppåner och spegelvänt). Sedan körde jag bara med auto på vitbalans och "tone". Eftersom man inte kan göra detta på en massa bilder samtidigt (då justeras inte tex vitbalansen baserat på varje enskild bild) så körde jag med ett litet macroprogram (gratis) som heter
www.mouserecorder.com. Med det programmet skapade jag ett macro som gjorde de nämnda justeringarna och sedan hoppade över till nästa fil. Den sekvensen repeterades sedan för varje bild jag hade (går i programmet sätta hur många repetitioner den skall göra). Då kunde jag lämna datorn och göra annat istället.
Jag räknade ut att det tog ca 5-6 minuter per magasin (50 foton i varje) att fota av dom. Det enda som tog lite extra tid/arbete var när ett foto var taget i porträttformat, då dessa var tvungna att vändas för att hela bilden skulle komma med i kameran. Efterbearbetningen tog ca 1 minut per magasin + tiden för macrot att köras (ca 6-7 sekunder/foto). Men macrot lät jag gå över en större mängd foton, körde det aldrig med ett magasin åt gånget, det gjorde jag egentligen inte med någon efterbearbetning.
Resultatet blev mycket lyckat tycker jag. Kvalitén kunde absolut blivit lite bättre med skanning men när man vägde ihop tidsåtgång och kvalité så vann den här metoden stort enligt mig.
Jag hade heller aldrig några problem med att diabilderna hamnade olika långt från kameran, när diabilden väl var på plats i projektorn och hölls fast med armen så fanns det inget spelutrymme, så det behöver man antagligen inte oroa sig för.