Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota andra, vad säger lagen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bildon

Aktiv medlem
Hej, om jag fotar folk på gatan utan deras vetskap. Får jag enligt lag lägga ut sådana bilder på en hemsida eller sälja till reklambyråer, tidningar? Eller måste jag fråga personen på bilden om lov?

Vad säger lagen om detta?

Svara bara om du vet säkert hur det ligger till

/Davve
 
Lagen om PUL har nyligen ändrats. Nu gäller som så att du FÅR lägga ut bilder på andra personer på internet så länge dom inte är KRÄNKANDE.
Förut fick man ju inte alls utan medgivande.

Vad gäller reklam är jag inte säker på, men jag har för mig (notera att jag inte är helt säker) att det är andra regler då det är pengar inblandade.
 
Hej.
Jag har för mig att när man startar en ny tråd så kommer det en uppmaning från fotosidans redaktion i ilsket röd text om att man först ska söka i forumet för att se om ens fråga kanske redan besvarats i tidigare diskussioner.

Det gjorde inte du.

Sök istället - och du skall finna.
 
Du får fotografera vem du vill i vilka situationer som helst på allmän plats.

Du får visa bilderna för vem du vill.

Du får sälja bilderna till vem du vill.

Du får lägga ut bilderna på nätet -- så länge de inte kan uppfattas som kränkande (precis som "bullen" skrev).

Du får publicera bilderna i tryckta skrifter (och måste då ta hänsyn till tryckfrihetslagstiftningen)

Däremot får du (eller någon annan) inte använda bilderna i reklam utan tillstånd från de avbildade personerna.
 
Jewster skrev:
Hej.
Jag har för mig att när man startar en ny tråd så kommer det en uppmaning från fotosidans redaktion i ilsket röd text om att man först ska söka i forumet för att se om ens fråga kanske redan besvarats i tidigare diskussioner.

Det gjorde inte du.

Sök istället - och du skall finna.

Och vilken glädje har man av detta forum om man aldrig får fråga något utan att kontrollera tusentals sidor först?

Uppenbarligen tillfredsställs även du av att han frågar då du fick chansen att skriva ditt inlägg, likaså jag som besvarar ditt =)

Jag tror inte att det skulle vara värst vidare aktivitet här på FS om alla kollade först.
 
bullen_ skrev:
Och vilken glädje har man av detta forum om man aldrig får fråga något utan att kontrollera tusentals sidor först?

Uppenbarligen tillfredsställs även du av att han frågar då du fick chansen att skriva ditt inlägg, likaså jag som besvarar ditt =)

Jag tror inte att det skulle vara värst vidare aktivitet här på FS om alla kollade först.

Du håller altså inte med om att det är en aning irriterande att samma frågor ställs om och om och om igen? Det tillhör god forumsed att först göra en sökning på det man frågar om.

Blir det för många likadana frågor så tröttnar de som svarar. Fotosidans forum har med all sannolikhet tappat flertalet besökare just för att de tröttnat på att svara på samma fråga om och om igen.
 
bullen_ skrev:
Och vilken glädje har man av detta forum om man aldrig får fråga något utan att kontrollera tusentals sidor först?

Man kontrollerar inte tusentals sidor. Man använder sökfunktionen med väl avvägda sökord. Jag hittade lätt svaret på trådskaparens fråga.
Svaren finns alltså redan att finna, så man slipper vänta på dem. Det borde vara mest glädjande.

Uppenbarligen tillfredsställs även du av att han frågar då du fick chansen att skriva ditt inlägg, likaså jag som besvarar ditt =)

Jag skulle gärna sluppit. Men kunde inte låta bli. Detta ämne har helt enkelt redan besvarats löjligt många gånger.
Men var detta tillfredsställande för dig så grattis. Kul att kunna erbjuda lite glädje.

/Jerry.
 
ett tips för den som tröttnar på återkommande fråga är att lära sig att hoppa över de trådar man inte vill läsa, står ju oftast i rubriken vad de handlar om.Blir man uttråkad så beror det ju på en själv om man öppnar dem. Håller helt med om att man skall kunna starta en tråd innan man söker bland tidigare. Ofta går man ju in här och kollar vilka trådar som är aktuella, är ju en del av tjusningen med det hela. Ofta intressanta saker som man vill läsa om som man hade missat om man inte suttit och bläddrat i tidigare trådar.
 
Något som skulle kunna få mig att lämna forumet vore om alla frågor besvarades med "sök i forumet innan du startar tråd!".
Visst är det god forumsed att göra så men i ett forum tillägnat ett begränsat ämne som t ex foto är det självfallet så att många saker återkommer. Om man skulle lyckas hålla stenhårt på denna goda forumssed skulle forumet strax dö.
Om man hör till dem som tröttnat på de återkommande frågorna kanske man inte längre har något utbyte av ett forum om det aktuella ämnet. Då kan man ju ägna sig åt något annat om man vill, men visst behövs även en andel forumiter som ägnar sig åt uppfostran av n00bs... ;)
 
Tack för era svar, känns bra att veta innan man gör något allvarligt fel. Jag älskar att fota folk i vardagliga situationer och det brukar bli rätt bra oftast (se http://www.bildon.se för några exempel). Svårt att stanna en förbipasserande cyklist i bra fart å fråga om man kan publicera bilden :)

Jag sökte både på google och här en hel del, men fann inte de rätta svaren och startade därför ny tråd.
 
Jewster skrev:

Jag skulle gärna sluppit. Men kunde inte låta bli. Detta ämne har helt enkelt redan besvarats löjligt många gånger.
Men var detta tillfredsställande för dig så grattis. Kul att kunna erbjuda lite glädje.

/Jerry.

Förnekelse i sin högsta grad. Du skriver ju själv att du inte kunde låta bli, mao fann du tillfredställelse i att svara.

Visst hör det till god sed, men jag tror bestämt att det som dödar ett forum är just den seden.

Att söka i gamla trådar i ett ämne som uppdateras så pass ofta kan ju dessutom ge helt fel information.

Det är ju som sagt inte så svårt att låta bli att svara.
 
lumor_ skrev:
Något som skulle kunna få mig att lämna forumet vore om alla frågor besvarades med "sök i forumet innan du startar tråd!".

Poäng till dig. Jag lägger ner.

lumor_ skrev:
...men visst behövs även en andel forumiter som ägnar sig åt uppfostran av n00bs... ;)

Men om inte detta sista var ironi så emotsäger du ju dig själv.

Tror dock inte som du och några till att backcheck innan inlägg skulle döda forumet. För visst finns det alltid fler frågor att ställa än svar att få. Och jag köper även att det ibland vara befogat att starta nya trådar i redan avhandlade ämnen.
Men i det aktuella fallet kan jag inte hålla med. Frågan är besvarad många gånger om sedan tidigare. Även ganska nyligen. Så svaret lär inte heller vara daterat, som Tomas varnar för. Det är också ganska rakt, enkelt och med låg tolkningsgrad vilket torde innebära att man inte behöver fråga flera gånger för att förstå.

Men visst kan jag som Håkan skriver hoppa över trådar i ämnen jag redan läst till leda. Det är inte det det handlar om. Det är helt enkelt det att jag inte förstår varför man inte orkar söka svaren när det gäller de mest basala frågorna som man borde kunna gissa har ställts förut.
Men jag ska väl inte förstå allt heller.

Lämnar tråden nu.

/Jerry, som för sista gången läxat upp någon i forumssed. (kanske)
 
Hej !

Jag är medlem i en klubb. Förra året tog jag några bilder på en uppvisning vi hade. Dessa bilder la vi sen ut på vår hemsida. Nu har jag fått ett mail från en persom som vill att vi snarast tar bort bilderna pga att det är "mycket kränkande". Personen i fråga står i bakrunden i en "folksamling" - dvs publiken/åskådarna till uppvisningen. På de flesta bilderna är även fokus på vår uppvisning, och publiken i bakgrunden är oskarp.

Vill inte ladda upp bilderna för att visa, men jag hoppas ändå att någon kan tala om för mig vad jag bör göra. Har jag "rätten på min sida" ?? Ska jag ta bort bilderna av "humana skäl" ?? Eller vad....??

mvh/ Lasse
 
Ronis skrev:
Hej !

Jag är medlem i en klubb. Förra året tog jag några bilder på en uppvisning vi hade. Dessa bilder la vi sen ut på vår hemsida. Nu har jag fått ett mail från en persom som vill att vi snarast tar bort bilderna pga att det är "mycket kränkande". Personen i fråga står i bakrunden i en "folksamling" - dvs publiken/åskådarna till uppvisningen. På de flesta bilderna är även fokus på vår uppvisning, och publiken i bakgrunden är oskarp.

Vill inte ladda upp bilderna för att visa, men jag hoppas ändå att någon kan tala om för mig vad jag bör göra. Har jag "rätten på min sida" ?? Ska jag ta bort bilderna av "humana skäl" ?? Eller vad....??

mvh/ Lasse
Oj, här var det en som var kränkt igen! Vad gör han på bilden, petar sig i näsan?

Rita in ett svart streck över ögonen på han så man nästan inte känner igen honom.
 
Om det ändå funnits något på bilderna som då t.ex. att nån petat sig i näsan så hade jag (motvilligt) förstått och tagit bort bilderna, men nu fins där ingenting annat än folk som står å tittar på vår uppvisning.

Tror banne mig jag ska försöka få tag på personen i fråga och be denne förklara vad som är kränkande...

mvh/ Lasse
 
Ronis skrev:
Om det ändå funnits något på bilderna som då t.ex. att nån petat sig i näsan så hade jag (motvilligt) förstått och tagit bort bilderna, men nu fins där ingenting annat än folk som står å tittar på vår uppvisning.

Tror banne mig jag ska försöka få tag på personen i fråga och be denne förklara vad som är kränkande...

mvh/ Lasse
Det kränkande behöver ju inte vara av typen "peta sig i näsan". Det kan ju vara att synas i ett visst sammanhang. Nu vet jag inte vad det är för förening men det är inte alla som gillar att synas i vissa politiska eller religiösa sammanhang.
---/Thomas
 
Lasse
Öppna bilden i din editor (tex GIMP),
använd verktyget för oskärpa (vattendroppen),
ställ in circel 19 (eller en som är lagom),
oskärpa flöde 100%,
klicka en gång över personens ansikte, två om det behövs.

Spara och ladda upp bilden på webplatsen.

Patrik
 
Eller så använder du verktyget för kloning och använder göran perssons ansikte som du klonar in i hans, så slipper han synas på din bild och persson har nog inget emot :=
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.