Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota andra man inte känner?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ilves

Aktiv medlem
Hej
Undrar bara lite kort om hur man ska se på det att fota andra man inte känner kanske tex på gatan eller en fiskare på en pir osv. Ska man ggå fram å fråga eller det är bara att knäppa?

Folk kanske tar illa upp eller så e det bara å vara lite smidig?

Hur ser ni på detta?


MvH Henrik Ilves
 
Jag fotade en hel del såna här bilder på en marknad vi hade i Jönköping för nån vecka sen.
Ibland frågade jag dem ifall jag fick ta en bild på dem. Antingen så ser de väldigt krystade ut, eller så poserar de glatt och ger en fin bild. Men jag var aldrig med om att någon sa nej. Däremot så frågade de alltid vad bilden var till för. Privat sa jag... vilket kändes lite konstigt när jag fotade en mormor och hennes barnbarn och fadern till barnet frågade vad bilden är till för.

Jag brukar ta en bild först. Sen går jag fram och frågar. Så har man gjort båda och. ;)
 
Henrik!

Det beror helt och hållet på vilken slags bilder du själv vill ta. När jag själv fotograferar människor på gatan eller på andra offentliga platser är det mycket sällan som jag frågar först.

Min erfarenhet är att om man först går fram och frågar om man får lov att ta ett foto brukar det aldrig bli några naturliga bilder. När folk vet om att dom skall bli fotograferade spänner dom sig och blir onaturliga, tittar in i kameran när man inte vill att dom skall titta, stela leenden, osv.

Om du vill ta ett porträttfoto av någon är det förstås naturligt om man först frågar och får personens uppmärksamhet för en stund. Men det är inte alls nödvändigt om man t ex redan har en persons uppmärksamhet. Då kan man bara rikta kameran mot personen och sedan avläsa personens kroppsspråk. Om en person under sådana omständigheter t ex ler mot kameran är det ett tecken på att det är OK att ta en bild. Men om personen t ex vänder sig bort vill han/hon inte bli fotograferad. Då är det onödigt att ta en bild eftersom den förmodligen ändå inte blir bra.

Personligen föredrar jag att fotografera människor när dom inte ser det eller inte är med på det. Då är förutsättningarna störst att man får naturliga bilder på människor. Folk brukar inte ta illa upp om dom märker att man fotograferar dem. Gör det snabbt bara, innan dom ser det. Då brukar bilderna bli naturliga.

Andra fotografer tar sig tid att gå fram och skapa en kontakt och bekanta sig med en person dom vill fotografera innan dom skjuter och dom tycker naturligtvis att det är dom bästa förutsättningarna för att få bra bilder, enligt deras tycke.

Så mitt svar till dig är att det är du som är fotografen och du bestämmer själv vilken typ av bilder du vill ta.

Vänl hälsn
Lars E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.