Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota abstrakta saker

Produkter
(logga in för att koppla)

street_tess

Avslutat medlemskap
är lite förtjust i att fotografera saker som egentligen inte är någonting. Tex saker som man iscensätter.
Nu har jag tittat på lite bilder på nätet, eftersom mitt förra projekt med vatten droppar inte var så lyckat då jag nästan förstörde min kamera tänkte jag att jag hoppar över det kapitlet tills jag kanske klarar mig bättre.
I alla fall såg jag en skit fräck bild på ett äpple som någon sköt igenom och någon annan fotograferade precis när kulan gick igenom äpplet och exploderade.
Fick iden när jag såg på en tv serie när någon fryste en vas som hade exploderat. så undrar om de ens är möjligt att låta något "explodera" och sen försöka ta kort på hela händelsen, funderar på om man kan göra det på något sätt där det inte behöver vara så farligt som en explotion.

Spontant låter det betydligt lättare att fota vattendroppar.. :)

Kommer ihåg nån tidning jag läst där dom fotade nåt (kommer inte ihåg vad) som dom sköt sönder. Dom använde blixten (som har mycket kort brinntid) för att frysa rörelsen. Sen går det inte att använda sin egen reaktion för att fånga händelsen, den är för långsam, utan det krävs nån form av uppställning där du beräknat exakt när blixten ska fyra av.

Allt går och det beror ju lite på vad du tänkt dig att spränga men generellt så låter det som om det är rätt mycket att tänka på för att lyckas.

Känns mycket tveksamt med en 'vanlig' kamera' Behövs nog en filmkamera (som i rörliga bilder, inte analog stillbild ;P) och en frukstansvärt hög framerate.

I teorin skulle man kanske kunna (med hjälp av lite matte) fjärrutlösa kameran med ljudet som 'trigger' (blir svårt med en explosion eftersom ljud går så fruktansvärt långsamt, men med en vapenkula så exponerar den på avfyrningsljudet + avstånd till äpplet/myningshastigheten.

Måste berätta hur'et går! =D

Tänkte mig nästan detta.
Lite synd faktiskt, men nån gång i framtiden kanske.....

Tack i alla fall.

på Mythbusters som går på Discovery håller de ju på mycket med att skjuta på grejer, och då har de en höghastighetskamera, och såna dyyyyra grejer.

Skuule ju kanske gå med nån remote lösning men svårt är det nog!

Har sett nån doppa en ros i flytande kväve så att det fryser på ögonblicket. O sen direkt låta den slå/tappa ner den i golvet så att den "exploderar" som glas. Ser jäkligt fräckt ut men problemet är väl att få tag i flytande kväve...

Det går utmärkt med en "vanlig kamera" (vad det nu är). Det som behövs är ett mörkt rum och lång slutartid. Sen låter man på nåt sätt (här är det kluriga) fotoobjektet utlösa blixten som är satt på kort brinntid. Simpelt ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar