Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota 100 personer från politiskt parti, tips!!

Produkter
(logga in för att koppla)

emmanordgren

Ny medlem
Hej!

I augusti har jag fått mitt första mer seriösa fotojobb, där jag ska fota 100 personer från ett politiskt parti. Jag undrar om någon har lite tips på bra poser för detta, hur ska jag beskära bilderna (helkropp, halvkropp), bra ställen att vara på (tror jag kommer ha tillgång till att vara både ute och inne, men ingen avancerad ljussättning), och annat att tänka på när det kommer till fotograferingen.

Men jag undrar också hur jag ska lösa det praktiskt, hur ska jag leverera bilderna, hur stor upplösning ska det vara, hur många bilder per person är lagom att ta (har fyra dagar på mig), osv. Tar gärna så många tips och råd som möjligt, vill verkligen att det ska bli bra!

Tack på förhand!
/Emma Nordgren

Hej och Grattis till jobbet!

Många av dina frågor tycker jag du skall fråga din uppdragsgivare! De är ju de som vill ha bilderna, och borde då veta vilken typ av bilder de önskar..

Fråga dem:

Vad de skall använda bilderna till?

Hur vill de ha porträtten? Formella porträtt typ CV-bild, eller spontana dokumentära bilder?

Hel/halvkropp?

Vilken stämning skall de du fotar förmedla?

Skall personerna ha egen klädsel eller gemensam "uniform" ?

Hur många bilder per person vill de ha?

Vill de ha med miljö i bakgrunden av porträtten?

Måste bilderna se precis likadana ut, eller kan du fota precis som du vill i olika ljus, färg och komponering?

Hur vill de få bilderna levererade, och i vilken upplösning? En misstanke är väl att du skall ge dem bilderna i fullstor upplösning samt i web-format.

Om detta är ett jobb du får betalt för, var noga med att, helst skriftligen, komma överens precis vad som skall ingå i priset.. skall tex hudretusch ingå i priset?

Försök få klart bilderna så långt som möjligt redan innan du tar bilden, så slipper du bearbeta dem så mkt i efterhand, och i bästa fall kan synka alla bilder med en gemensam inställning på tex kontrast och skärpa.

Använd gråkort och ta om referensbilden med gråkort om du ändrar ljuset. Så har du ett stöd efteråt till att justera exponering och framförallt vitbalansen.

Jag har inte själv fotat en sån här stor grupp, men har assat en fotograf som fotade nått liknande åt miljöpartiet, dock var det bara ca 25 personer då..

100 personer låter som ett ganska stort projekt, så mitt tips är att vara noggrann med att anteckna vilka du fotograferat, tex namn kopplat till bildfilens nummer, i bästa fall så kommer din uppdragsgivare koppla namn till bild efteråt, men alltid bra om du som fotograf har full kontroll!

Vi hade en kontaktperson på plats som hjälpte oss med att hämta varje person till fotograferingen. Vi skulle ha stilmässigt lika bilder så vi valde att rigga ett rum och en enda vinkel som vi körde med hela tiden. Studioblixtar användes för konstant ljus och även stativ för bästa teknisk bildkvalitet.

Återkom när du fått svar på frågorna så är det lättare att hjälpa dig vidare :)

mvh Johan

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar