Låter jättebra, grattis!
70% av hur mycket?
Först av allt, så vill jag vara tydlig om att jag tidigare arbetat för Pic-Agency.
Samt att jag numera gör en del uppdrag åt Bildbyrån (och därmed, numera konkurrerar med just Pic-Agency).
Vad det gäller dagstidningar så är priset 750:-
Gällande priset så finns det ett flertal byråer som använder sig just av detta pris.
Orsaken är det så kallade "TU-avtalet" som finns mellan TU och BLF.
Detta avtal är i praktiken standardpris för "arkivbilder" i dagspress.
(Priset skulle egentligen ha höjts i år, men avtalet är "prolongerat", och gäller året ut).
Så för den som vill få en vettig ekonomi på den typen av jobb krävs ett flertal sålda bilder per match för att få ihop det.
I alla fall om du både vill få dina kostnader för utrustning osv. betalda, och dessutom kunna ta ut en vettig lön för ditt arbete.
Mina erfarenheter av att jobba på "spek". Dvs få provision på publicerade bilder.
Är att det i slutändan genererar förlust på det rent ekonomiska planet.
Efter att ha räknat ihop alla "bevakningar" jag gjort för Pic-Agency.
Och summerat det jag fått sålt, samt grundersättningen jag fick för att jag bevakade samtliga J-södras hemmamatcher i Superettan förra säsongen (exakt vad grundersättningen var är till skillnad från bildpriset att anse som en affärshemlighet).
Så konstaterar jag att det totalt sett blev en förlust på det.
Då var jag ändå den fotograf som sålde mest av Pic-Agencys fotografer på Superettan förra säsongen.
Snittade drygt en bild per match.
I samband med att jag sa upp avtalet med Pic-Agency, så påpekade jag för Pic-Agencys ägare.
Att jag totalt sett gjort en förlust.
Svaret jag fick på det, var att verksamheten drivs för att det är "roligt".
Och det är just precis så arbete för Pic-Agency bör ses.
För den som tycker att fotograferandet i sig är tillräckligt kul, och är beredd på att göra en ekonomisk förlust. Så kan det absolut fungera.
Men chansen att få några större mängder bilder sålda är inte alls stor.
Den kanske viktigaste orsaken till detta är alla de abbonemangsbilder som ScanPix och Bildbyrån levererar till sina kunder.
Kunderna betalar i princip ett fast pris för samtliga bilder de använder (något förenklat, men i stora drag så det förhåller sig).
Det gör att tidningarna ofta använder någon befintlig arkivbild. Bara det är rätt spelare på bilden så "funkar det".
Om ni kollar tillräckligt noga.
Så kommer ni i kvällstidningarna att konstatera att bilder på en jublande målgörare iklädd "fel" matchtröja. Dvs bortatröjan vid hemmavinst, och vice versa.
Orsaken är naturligtvis att det är billigare att använda en "abbonemangsbild" (= redan betald) som är "gammal" än en färsk bild från den aktuella matchen som innebär en extrakostnad.
Vad det gäller att ha Aftonbladet och Expressen som kunder.
Så finns det flera bildbyråer som har det, och som dessutom levererar bilder rakt in i bildsystemen hos dessa tidningar.
(Det allra mesta av byråbilder som publiceras av kvällstidningarna, samt några av morgontidningarna.
Levereras via byråernas bildredaktörer rakt in i tidningarnas bildsystem via internet).
Bland de som levererar direkt in i systemen hos Aftonbladet och Expressen finns inte bara Bildbyrån, Scanpix och Pic-agency.
Utan även Kamerapress (några riktigt duktiga yrkesfotografer med lång erfarenhet som driver den verksamheten), All Over Press och Stella. Samt ytterligare byråer.
Vad det gäller den affärsmässiga delen att jobba "på spek"/för den typ av bildbyråer som Pic-Agency är.
Så finns det väldigt mycket att säga om det.
Inte bara rent affärsmässigt.
Utan även ur en karriärsmässig vinkel är det tveksamt om det är så lyckat.
För den som är intresserad så pågår en debatt om just det här på Sporsshooter (ett comunity för yrkesfotografer, där man måste ansöka om medlemskap).
För den som vill fördjupa sig kan det vara intressant läsning:
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38828
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38840
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38842
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38855