ANNONS
Annons

Fota åt bildbyrå

Produkter
(logga in för att koppla)

BeriJan

Aktiv medlem
Jag började fota lite sport för egen del, sponsrar en lokal fotbollsförening med lite bilder, la ut lite bilder på nätet, bl a fotosidan, fixade en egen hemsida och sedan blev det som i Triss-reklamen, "plötsligt händer det".

Jag blev för några veckor sedan uppringd av bildbyrån Pic-Agency och tillfrågad om jag var intresserad att börja fota sport för dem, och naturligtvis var jag det. Jag gjorde en provfotning på en träningsmatch inför årets elitseriesäsong och nu i veckan blev det klart med kontraktet och jag börjar fota sport i Gävleområdet för deras räkning.

Första skarpa uppdraget blir på lördag 17/9, elitserien Brynäs - HV71.

Det ska att bli en intressant och lärorik period framöver.

Låter som en bra deal -- om nu byrån har några kunder. Men då måste man nog vara bättre och/eller billigare än anrika Bildbyrån.

Nu på lördag 17/9 så bevakar Pic-Agency 19 olika idrottsevenemang, är nog inte många bildbyråer som har den täckningen.

Grattis...bra bilder, min grabb skulle dö om han nån gång fick fota på en Brynäsmatch =o)
Såg en av dina bilder på hockeyligan också...
ps. det gjorde ju inte ont att Brynäs slog HV heller...

Intressant, grattis!

Kan tyvärr inte hitta mycket info om själva byrån på deras hemsida. Går det att se Pic-Agecys priser någonstans? Vilka fotografer är anslutna? Nu vill ju inte alla byråer skylta med varken priser eller fotografer så de kan ju i och för sig medvetet ha låtit bli att skriva ut det. Ibland är man tvungen att vara inloggad för att få den informationen. Det är inte utan att man blir nyfiken när du skriver att du får 70% av försäljningspriset :)

För en oinvigd. Vad innebär det när man: "licencierar bilderna till slutanvändarna"?

Låter jättebra, grattis!

70% av hur mycket?

Först av allt, så vill jag vara tydlig om att jag tidigare arbetat för Pic-Agency.
Samt att jag numera gör en del uppdrag åt Bildbyrån (och därmed, numera konkurrerar med just Pic-Agency).

Vad det gäller dagstidningar så är priset 750:-
Gällande priset så finns det ett flertal byråer som använder sig just av detta pris.
Orsaken är det så kallade "TU-avtalet" som finns mellan TU och BLF.
Detta avtal är i praktiken standardpris för "arkivbilder" i dagspress.
(Priset skulle egentligen ha höjts i år, men avtalet är "prolongerat", och gäller året ut).

Så för den som vill få en vettig ekonomi på den typen av jobb krävs ett flertal sålda bilder per match för att få ihop det.
I alla fall om du både vill få dina kostnader för utrustning osv. betalda, och dessutom kunna ta ut en vettig lön för ditt arbete.

Mina erfarenheter av att jobba på "spek". Dvs få provision på publicerade bilder.
Är att det i slutändan genererar förlust på det rent ekonomiska planet.

Efter att ha räknat ihop alla "bevakningar" jag gjort för Pic-Agency.
Och summerat det jag fått sålt, samt grundersättningen jag fick för att jag bevakade samtliga J-södras hemmamatcher i Superettan förra säsongen (exakt vad grundersättningen var är till skillnad från bildpriset att anse som en affärshemlighet).
Så konstaterar jag att det totalt sett blev en förlust på det.
Då var jag ändå den fotograf som sålde mest av Pic-Agencys fotografer på Superettan förra säsongen.
Snittade drygt en bild per match.

I samband med att jag sa upp avtalet med Pic-Agency, så påpekade jag för Pic-Agencys ägare.
Att jag totalt sett gjort en förlust.
Svaret jag fick på det, var att verksamheten drivs för att det är "roligt".
Och det är just precis så arbete för Pic-Agency bör ses.

För den som tycker att fotograferandet i sig är tillräckligt kul, och är beredd på att göra en ekonomisk förlust. Så kan det absolut fungera.

Men chansen att få några större mängder bilder sålda är inte alls stor.
Den kanske viktigaste orsaken till detta är alla de abbonemangsbilder som ScanPix och Bildbyrån levererar till sina kunder.
Kunderna betalar i princip ett fast pris för samtliga bilder de använder (något förenklat, men i stora drag så det förhåller sig).
Det gör att tidningarna ofta använder någon befintlig arkivbild. Bara det är rätt spelare på bilden så "funkar det".
Om ni kollar tillräckligt noga.
Så kommer ni i kvällstidningarna att konstatera att bilder på en jublande målgörare iklädd "fel" matchtröja. Dvs bortatröjan vid hemmavinst, och vice versa.
Orsaken är naturligtvis att det är billigare att använda en "abbonemangsbild" (= redan betald) som är "gammal" än en färsk bild från den aktuella matchen som innebär en extrakostnad.

Vad det gäller att ha Aftonbladet och Expressen som kunder.
Så finns det flera bildbyråer som har det, och som dessutom levererar bilder rakt in i bildsystemen hos dessa tidningar.
(Det allra mesta av byråbilder som publiceras av kvällstidningarna, samt några av morgontidningarna.
Levereras via byråernas bildredaktörer rakt in i tidningarnas bildsystem via internet).
Bland de som levererar direkt in i systemen hos Aftonbladet och Expressen finns inte bara Bildbyrån, Scanpix och Pic-agency.
Utan även Kamerapress (några riktigt duktiga yrkesfotografer med lång erfarenhet som driver den verksamheten), All Over Press och Stella. Samt ytterligare byråer.

Vad det gäller den affärsmässiga delen att jobba "på spek"/för den typ av bildbyråer som Pic-Agency är.
Så finns det väldigt mycket att säga om det.
Inte bara rent affärsmässigt.
Utan även ur en karriärsmässig vinkel är det tveksamt om det är så lyckat.

För den som är intresserad så pågår en debatt om just det här på Sporsshooter (ett comunity för yrkesfotografer, där man måste ansöka om medlemskap).

För den som vill fördjupa sig kan det vara intressant läsning:
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38828
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38840
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38842
http://www.sportsshooter.com/message_display.html?tid=38855

Håller med om mycket av det som Danne skriver och jag tycker Pic-Agency var väldigt klara med att det är inget man blir rik på utan något som görs för att man tycker det är roligt och det var med den förutsättningen jag gick in i det här.

Jag har ju fotandet på sidan om mitt ordinarie jobb och kan man få någon krona tillbaka så är väl det bra, någon fika räcker det väl till och någonstans ska man väl börja.

Sen är det väl som i livet i övrigt, dyker det upp erbjudande om något bättre än det man redan har, oavsett vad det gäller, så får man väl överväga det alternativet då och det var väl det du Danne gjorde när du slutade hos Pic, det fanns ett bättre alternativ för dig.

Ha de bra

Janne

Håller med om mycket av det som Danne skriver och jag tycker Pic-Agency var väldigt klara med att det är inget man blir rik på utan något som görs för att man tycker det är roligt och det var med den förutsättningen jag gick in i det här.

Jag har ju fotandet på sidan om mitt ordinarie jobb och kan man få någon krona tillbaka så är väl det bra, någon fika räcker det väl till och någonstans ska man väl börja.

Sen är det väl som i livet i övrigt, dyker det upp erbjudande om något bättre än det man redan har, oavsett vad det gäller, så får man väl överväga det alternativet då och det var väl det du Danne gjorde när du slutade hos Pic, det fanns ett bättre alternativ för dig.

Ha de bra

Janne

Ok jag förstår. Köparna/förmedlarna är inte dumma, det finns alltid någon entusiast som har drivet några år. Inte undra på att yrkesfotograferna snabbt blir färre.

Jag är i liknande situation, säljer bilder via bildbyrå. Det är mycket arbete och de nya som kommer in får sämre och sämre betalt. Det är många som fotar för uppmärksamheten etc och hoppas på att det kan bli "något som man kan jobba med sen om det går bra". Sen går det bra, de börjar fota mer på allvar men inkomsten stiger inte i den grad som det tidigare verkat pga konkurrens, ny teknik, lägre priser och längre andel.

Plus: 70% låter nästan för bra för att vara sant. De bildbyråer jag jobbat med har flera haft 60%, 50% osv sjunkande. Nya fotografer får nu typ 15% och de absolut bästa av de bästa fotograferna får 35-40% av säljvärdet.

Minus: 70% av 750kr och någon enstaka bild såld per match låter utdåligt. Tycker du ska sälja direkt mot tidningarna istället. Sätt upp en bra sajt och håll kontakt med tidningarna. Då kanske du dessutom kan komma över 750kr, som ju är det minsta de kan betala för en bild pga avtal om minimipris.

Pic-Agency visar inte priser eller fotografens namn. Det verkar väldigt konstigt. Kan man se det om man har ett konto? Det blir svårt för dig att göra dig ett namn om köparen inte kan söka på dig.

Minus: 70% av 750kr och någon enstaka bild såld per match låter utdåligt. Tycker du ska sälja direkt mot tidningarna istället. Sätt upp en bra sajt och håll kontakt med tidningarna. Då kanske du dessutom kan komma över 750kr, som ju är det minsta de kan betala för en bild pga avtal om minimipris.

Jag vet inte men tror det kan vara svårt att få ut så mycket mer än de prisavtal som tidningarna har med många byråer och hur mycket tid måste man då lägga på t ex administration och marknadsföring och får jag då i slutänden ut mer per såld bild i relation till nedlagt arbete samt att tiden ska finnas för det också med tanke på att man har ett ordinare jobb att sköta också.. Det finns heller inget i kontraktet med byrån som tvingar mig att täcka ett visst antal matcher mm och bilder jag inte levererat till dem kan jag sälja fritt bara de är från samma situation, t ex samma tackling) som en bild jag levererat till byrån så jag kan ju fortfarande sälja bilder själv.

Pic-Agency visar inte priser eller fotografens namn. Det verkar väldigt konstigt. Kan man se det om man har ett konto? Det blir svårt för dig att göra dig ett namn om köparen inte kan söka på dig.

Priserna är nog förbehållet de som registrerar sig som kund hos bildbyrån och beroendepå vilket avtal den kunden gjort. Angående att söka på fotografen så är det inga problem. Gå in på http://pic-agency.com/ och klicka på (Bildbyrån/Bilder att köpa) så kan du där söka på fotografens namn. T ex söker du på Bulér så får du upp mina bilder.

Och som sagt, det finns många sätt och alternativ att bedriva sitt fotograferande och just nu passade detta mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar