Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota åska blixtar ..

Produkter
(logga in för att koppla)
Nyfiken fråga..
Hur tog du bilden, rent tekniiskt. Har föröskt fota bilxtar vid några tillfällen. Men aldrig "hunnit med" blixten, utan den har alltid missat den.

ja körde med 3-5sec .. hadde kameran i fönstret på litet stativ .. tog ca: 90 kort efter varan innan det vart en träff ...

Kannesten skrev:
Har föröskt fota bilxtar vid några tillfällen. Men aldrig "hunnit med" blixten, utan den har alltid missat den.

Såg en gång fantastiska bilder på blixtar, där fotografen hade använt en kamera som triggades av ljus, ljuset från själva blixten alltså. Men jag har ingen aning om vad det var för pryttlar han använd.

/Per

Jacob

Bara en synpunkt: du bör nog rensa din sensor. Om man kollar på originalet så är där en massa ljusa prickar på bilden. Det brukar tyda på damm på sensorn...

Är det en stjärna som är på kupan på huset, på skorstenen och längst ner till höger i bilden?

Underligt att en stjärna, som brukar vara många ljusår bort, ligger mellan dig och huset du fotograferar vid...

hmmm... vart sugen på fånga blixtar på bild ett tag nu...
men nu har det åskat på min hemort EN gång i sommar och när jag letat upp ett ställe så bestämmde sig ovädret att ta paus från åskandet och bara regna ett tag...
sen var det dags att åka hem för det var arbetsdag dagen efter...

/en som inte är nå bitter alls att det inte åskar så ofta här lite norrut

Degen_85 skrev:
Jacob

Bara en synpunkt: du bör nog rensa din sensor. Om man kollar på originalet så är där en massa ljusa prickar på bilden. Det brukar tyda på damm på sensorn...

Nej... Men Hot Pixels...Helt normalt vid långa exponeringar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar