ANNONS
Annons

Forumets svarta får

Produkter
(logga in för att koppla)

pellapoo

Aktiv medlem
Eftersom ÅK nästan uteslutande valde mina bilder när hon ville visa exempel på hur porr såg ut så får jag väl svara...

Om vi skall vara ärliga så utgör inte det du kallar porr för någon större del här på fotosidan.
Men bara för att inte du skall utsättas för mina bilder i fortsättningen så har jag slutat att lägga upp fler bilder.

En fråga bara finns det något liknande fotosidan som är lite mindre konservativt och mer frigjort. Där man slipper påhopp från Åsa och hennes likar?!

En fråga bara var hittar du all porr?! Jag menar du säger ju att det finns "massor" "massor" med sidor med porr. Du har ju dessutom lyckats hitta massa porr på fotosidan. Det är väl inte så att du söker medvetet efter porr?

mvh
Tobias
 
Senast redigerad av en moderator:
Tycker du ska strunta i Åsas påhopp och fortsätta lägga upp dina bilder. Inte för att jag personligen tittar på dem, om jag nu inte råkar snubbla över dem. Men naturligtvis ska du bortse från sådana kommentarer. OM bilderna hade varit stötande/äckliga/osv. så hade nod David tagit bort dessa eller gett dig en varning.

Men nu är väl så inte fallet? Dina bilder inspirerar säkert andra porträttfotografer. så...keep it up!

/jeppe
 
pellapoo skrev:
Eftersom ÅK nästan uteslutande valde mina bilder när hon ville visa exempel på hur porr såg ut så får jag väl svara...

På vad då...? Och varför gör du det inte i den tråd där Åsa gör sitt s.k. "påhopp". Förstår inte riktigt ditt syfte med att starta en ny diskussionstråd runt detta...

I övrigt instämmer jag med Jesper!

/J
 
Senast redigerad av en moderator:
sa du inte redan för typ en vecka sen att du skulle sluta lägga upp bilder...?
jag tycker att det verkar vara minst lika många som uppskattar dina bilder som ogillar dem, så jag förstår inte riktigt vad problemet är

får snarare känslan att du vill ge igen på fröken K än att verkligen överge fotosidan...låt henne ha sin åsikt...och om du vill överge fotosidan så gör det, även fast jag som sagt vet att många tycker dina bilder är bra - jag är en av dessa
 
Senast redigerad av en moderator:
OK - nu slutar ni med personangrepp på forumet, och det gäller Åsa också. Det strider mot våra regler för inlägg att hålla på att peka finger såhär.

Vi tycker vi kör en mycket öppen sajt här, och hade vi tyckt dessa bilder var porr hade vi lyft bort dem redan. Att det sedan finns hela skalan av åsikter bland medlemmar tror jag aldrig du kan komma undan - möjligen på en sajt som screenar sina medlemmar noga och bara släpper in dem av "rätt" åsikt. Men hur kul blir en sådan likriktning...?

Det är väl ingen nyhet att människor har olika åsikter om saker och ting, och att nakenhet och sex är mer känsligt än annat. Vill man jobba med nakenfoto får man nog lära sig att ta den här typen av kritik med mer än en nypa salt. Tro på vad du gör!
 
Jag håller också med

Jag tycker att det har blivit alldeles för mycket hårda ord och mer eller mindre ORDKRIG här på siten.
Inte konstigt att det blir krig här i världen om folk inte har mer sympatier för andra människors uppfattningen!!!!!!!!!!!
 
Att jag startade en ny diskussionstråd var bara för att jag tyckte att den föregående hade gått tillräckligt långt.

Jag kommer att vara kvar på Fotosidan, men jag kommer inte att lägga upp fler bilder. Detta beslut hade jag tagit redan innan Åsas trötta och hungriga kommentar.

Jag är naturligtvis jätte tacksam för alla som gillat mina bilder. Men alltför ofta dimper det ner mail som "kan inte bara du gå och dö", "tror du någon vill se dina äckliga vulgobrudar"
Det är ju tråkigt att jag skall påverka folk såpass negativt att de gör sig besväret att vara såpass (i min mening) oförskämda.

Darren! tack för tipset... jag kommer nog att fortsätta lägga upp bilder där
 
Vi på Fotosidan tycker förståss det är trist om man skall behöva hoppa til en annan sajt för att få vara "ifred", och vill ju verka för att man skall slippa. Vad är det för skillnad som gör att bild på PhotoSIG kommenteras mer seriöst (om det nu är så, har inte kollat)?

Jag noterade att PhotoSIG har en typisk amerikanskt "kontrakt" när man registrerar sig, som verkligen klargör vad som gäller. Vi har ju vårt lilla regelverk men det kanske borde lyftas fram mer.

Intressantast var den här klausulen
7. This site exists to give photographers the opportunity to display their work and have it evaluated by others. You may use this site for self-promotion to whatever extent is permitted by its format. Other uses and abuses are not permitted. In particular, you are not permitted to use this site to grind axes, to further your social or political goals, or to enforce a policy of your own making, either by posting inciteful messages in the forums, or by using the rating system to reward or punish other users based on their alignment with your agenda.

Har vi någon som är duktig på ord här som kan översätta det till bra svenska?
 
Tobias

Jag tycker att du gör ett klokt val när du stannar kvar här på fotosidan , men det har jag ju redan sagt till dej lite mer privat. Sedan är det ju som någon sagt tidigare att man får ju både ta emot bra o dålig kritik här och det gäller alla typer av bilder. Några här på fotosidan verkar gå in för att kritisera allt o alla medans några är här för att ge en konstruktiv kritik / beröm . oavsett vilket så får man sålla lite mellan komentarerna...

så för min del får du gärna köra hårt igen med dina bilder för jag gillar dom skarpt..

Mvh lasse.
 
Tobias
du får INTE sluta att visa dina bilder.
Dem är oftast Outstanding i mina ögon. Du fotograferar Konst!

Mvh / Björn Möller
 
Jag är faktiskt ledsen att vissa ut av medlemarna känner sig tvungna att lägga upp bilder på utländska forum när vi har en så bra svensk sida här...

Nu när jag funderat på det här med porr och inte porr så är det en sak jag skulle vilja fråga dig Christer...

Undrar om det skulle vara möjligt att på användarsidan ha en 'checkbox' som säger 'Jag vill slippa se bilder som hör till:' och så en 'listbox' där man kunde välja vilka kategorier man vill slippa se... På detta viset kan man ju själv välja om man vill se nakna bilder eller inte (eller vad som helst som man finner ointressant). Sammtidigt så skall man kunna ange, när man ladar upp en bild, om den hör till 'naken' kategori (för det kan man inte idag tror jag).

Det här är kanske ett gammalt förslag men det vore intressant att höra vad ni andra tycker...

mvh
Darren
 
Jag har funderat på något åt det hållet, ja. Som utvecklare försöker man ju alltid hitta tekniska lösningar på människans alla problem och svagheter :)

Fast jag är inte så säker på om det funkar att gå på Motivkategori - vi får också höra av medlemmar som klagar på att det förekommer våldsskildringar, blod etc. Och nu ville någon i ett annat forum filtrera bort alla digitalbilder... Jag är dock tveksam mot att bygga en filtrering som helt gömmer undan sådana bilder (vare sig känsliga eller viss motivkategori). Det tror jag vore negativt för mångfalden.

Istället, för att komma tillrätta med "porrproblemet" primärt, har jag funderat på en flagga per bild som markerar att bilden har "Känsligt innehåll" (jag säker rätt ord för engelskans "explicit content"). Det är upp till fotografen att göra denna bedömning, men även vi administratörer kan markera detta.

Man kan då tänka sig att man inte visar upp tumnagel/helbild för en sådan bild, om man som medlem valt att slå på "Skydda mig"-valet i sin profil. Vill man ändå se kan man ändå klicka på "Visa bilden ändå". Det vore mycket enkelt.

Fast sedan funderar man - hur stort är problemet egentligen, hur många skulle verkligen välja att slå på ett sådant skydd? Låter som det är läge för en "Fotosidan frågar"...
 
clindh skrev:
Jag har funderat på något åt det hållet, ja. Som utvecklare försöker man ju alltid hitta tekniska lösningar på människans alla problem och svagheter :)

Känner igen det där... Har jobbat som programmerare... Det var inte lätt att hitta lösningar som passar alla :)


clindh skrev:
Istället, för att komma tillrätta med "porrproblemet" primärt, har jag funderat på en flagga per bild som markerar att bilden har "Känsligt innehåll" (jag säker rätt ord för engelskans "explicit content"). Det är upp till fotografen att göra denna bedömning, men även vi administratörer kan markera detta.

Det skulle kanske hjälpa lite... Men om vi tar Tobias (hoppas att du inte tar illa upp Tobias) som exempel här... Han (och många andra)tycker inte att hans bilder är porriga, då kommer han inte att markera att bilden har 'känsligt innehål' och då har vi problemet framme igen... För då kommer det säkert finnas någon som hoppar på honom för att han inte markerat att hans bild har känsligt innehåll... Det här verkar vara en ond cirkel faktiskt

clindh skrev:
Man kan då tänka sig att man inte visar upp tumnagel/helbild för en sådan bild, om man som medlem valt att slå på "Skydda mig"-valet i sin profil. Vill man ändå se kan man ändå klicka på "Visa bilden ändå". Det vore mycket enkelt.

Det är väl samma problem där... Fungerar bara om fotografen väljer att lägga upp bilden som 'känsligt innehåll' bild. Som fotograf vill man ju att så många som möjligt skall se bilden och då kan det vara lite svårt att ange den som känslig om man inte själv uppfattar den så.

Men det kan fungera om vi alla skärper oss...

clindh skrev:
Fast sedan funderar man - hur stort är problemet egentligen, hur många skulle verkligen välja att slå på ett sådant skydd? Låter som det är läge för en "Fotosidan frågar"...

Det tycker jag att vi ska ta upp på 'Fotosidan frågar'... Då kan ingen komma och säga att man inte har frågat och försökt att lösa problemet...

mvh
Darren
 
Inga filter Tack. Foto är konst och det har sin rätt som all annan journalistik och yttrandefrihet.

Tänkvärt citat:
We dont see things as they are,
We see things as we are.

Mvh / Björn Möller
 
abatarphoto skrev:
Inga filter Tack. Foto är konst och det har sin rätt som all annan journalistik och yttrandefrihet.

Inte för min egen del heller... Men vi kanske kan slippa personliga påhopp på vissa utav medlemarna... Och slippa att vissa medlemar lämnar Fotosidan bara för att ett par människor inte gillar deras bilder. För detta är inte roligt heller... Alla är inte lika starka och kan stå emot när någon hoppar på dem.

Darren
 
Personliga påhopp "löser" vi med tydligare regler typ photosigs. Det gör det ivartfall enkelt för oss administratörer att avgöra när någon gått över gränsen, och då stänga av medlemmen tex.

Och för att förtydliga, min idé är inte ett filter - bara en indikation till besökaren (som inte slagit av funktionen) att vissa bilder har ansetts känsligara än andra. En varudeklarering. Man kan ändå se dem om man så önskar sedan. Det blir väl lite som de där blå lådorna herrtidningar (uhmm...) står i i vissa affärer.
 
Så här är det:

Inga filter på Fotosidan.

Påhopp kommer alltid att förekomma, både på Fotosidan och i verkliga livet.

Evighets-diskussioner om defenitionen av porr kommer alltid att förekomma, både på Fotosidan och i verkliga livet.

Olösliga problem? Ja, om man tycker att en öppen och demokratisk debatt är ett problem så...
Rötägg, folk som beter sig illa, folk som hotar och gör sig skyldiga till påhopp sållas väl ut ur gemenskapen, straffas om det behövs, här precis som i verkligheten.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.