Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Forum: lista senast inlagda eller nya/olästa

Produkter
(logga in för att koppla)

erro.se

Aktiv medlem
Vad är skillnaden på de två sätten att visa nya foruminlägg i Forum-menyn? Antingen kan man visa "senast inlagda" eller "nya/olästa" men jag ser inte riktigt skillnaden. Inte heller tycker jag att det stämmer. De senast inlagda dyker inte upp i listan över senast inlagda.

"Senast inlagda" är dom senast skrivna, listan uppdateras dock inte oftar än var 5:e minut om jag minns rätt.

"Nya/Olästa" är dina nya/olästa sen senaste besöket i forumet.

-Thomas

OK, men varför uppdateras inte listan förrän efter 5 minuter då? Tekniskt omöjligt borde det knappast vara? För krångligt programmeringsmässigt?

Ett mindre problem, kanske, eftersom jag normalt använder "lista nya/olästa". Men hur vet servern vilka som är nya/olästa för mig då? Sparas det i cookies på min dator? Eller är det kopplat till min användarprofil?

erro_67 skrev:
OK, men varför uppdateras inte listan förrän efter 5 minuter då? Tekniskt omöjligt borde det knappast vara? För krångligt programmeringsmässigt? [/B]

För att spara hästkrafter på servern så cache:as ett antal SQL frågorssvar i 5 minuter på servern. Bl.a på förstasidan och forumlistan som vi pratar om här.

Ett mindre problem, kanske, eftersom jag normalt använder "lista nya/olästa". Men hur vet servern vilka som är nya/olästa för mig då? Sparas det i cookies på min dator? Eller är det kopplat till min användarprofil?

I cookien så sparas det när du senast var inne i forumet.

-Thomas

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto