Annons

Forum for InDesign?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotta Wesslund

Aktiv medlem
Jag vet att fotosidan inte är rätta stället att fråga om Indesign, men jag tänkte kanske jag kunde få hjälp att hitta ett forum där jag kan ställa mina Indesignfrågor. Jag har ju letat själv och inte hittat något där jag kan komma vidare.

Mitt problem nu är hur jag får in mallsidor i befintliga dokument. I CS3 kan man importera mallsidor från annat dokument, men jag har CS2 (engelsk) och jag hittar inte denna funktion.

Tack på förhand!

/Lotta
 
Du kan ju helt enkelt kopiera objekten på mallsidan från ett dokument och klistra in i ett annat dokuments mallsida. Tips, klistra in genom att använda "paste in place" så kommer inklistringen att få samma placering som källan. (om det nu är samma format på de bägge dokumenten)

Om jag förstod frågan rätt...
 
Senast ändrad:
iBoat skrev:
Du kan ju helt enkelt kopiera objekten på mallsidan från ett dokument och klistra in i ett annat dokuments mallsida.

Tackar Mats, du har förstått precis, har just kommit på att så kan man göra. Har också använt Paste in Place...

Jag har jobbat mycket med Photoshop tidigare, och gått kurs i Indesign, men inte jobbat aktivt förrän nu. Jag lär mig nya saker varje dag och det känns kul, jag börjar nästan gilla programmet... Min Indesign-start var inte kul, hade lab på KTH och inget blev som jag trodde, hade inte heller någon introduktion då så det var väl inte så konstigt.

Jag kommer säkert att ha fler frågor (fast jag försöker själv först...) så frågan kvarstår, har du något bra tips, gärna på svenska forum eller får jag rent utav fråga dig igen?

Hittade Grafiskt forum, är det något du känner till, http://www.grafisktforum.org/index.php

/Lotta
 
Gå in på macworld.se, därefter Forum. Scrolla ner till rubriken Program, där finns det en underrubrik som heter Grafik, design och tryck.
Där finns det mycket matnyttigt om InDesign. Även om du använder PC tror jag att det kan vara till hjälp. Lycka till!
 
Lotta Wesslund skrev:
Tackar Mats, du har förstått precis, har just kommit på att så kan man göra. Har också använt Paste in Place...

Jag har jobbat mycket med Photoshop tidigare, och gått kurs i Indesign, men inte jobbat aktivt förrän nu. Jag lär mig nya saker varje dag och det känns kul, jag börjar nästan gilla programmet... Min Indesign-start var inte kul, hade lab på KTH och inget blev som jag trodde, hade inte heller någon introduktion då så det var väl inte så konstigt.

Jag kommer säkert att ha fler frågor (fast jag försöker själv först...) så frågan kvarstår, har du något bra tips, gärna på svenska forum eller får jag rent utav fråga dig igen?

Hittade Grafiskt forum, är det något du känner till, http://www.grafisktforum.org/index.php

/Lotta

Ok. Det bästa forumet jag känner till är prepressforums.com, det är förvisso också på engelska men där kan de flesta få svar på sina frågor.
Annars får du kasta ut en fråga här så kanske jag kan svara :)

Jag utbildar i Photoshop och Indesign med mera så jag kan nog svara på dina frågor :)
 
Tack för alla tips Jörgen, Hasse och Mats!
Nu vet jag var jag skall börja söka information och det akuta problemet är löst.

/Lotta
 
på bold.se, 99mac.se och capdesign.idg.se brukar det hänga rätt mycket kunnigt folk.

(skriver det mest för att det kan vara bra om ngn annan letar och hittar den här tråden.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.