Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fortare med nytt minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag har en D90 med Lexar Professional SDHC Klass6 (133xspeed) 4gb, skulle någon förändras om jag hade t ex Extreme Klass10 4gb ?

Går de snabbare att ta kort eller något liknande ?

Hej
Jag har en D90 med Lexar Professional SDHC Klass6 (133xspeed) 4gb, skulle någon förändras om jag hade t ex Extreme Klass10 4gb ?

Går de snabbare att ta kort eller något liknande ?

Kameran stannar inte upp lika länge efter att bufferten blivit full. Ställa kameran på snabb serietagning och håll sedan ner avtryckaren. Förr eller senare kommer kameran börja ta kort mycket långsammare eftersom bufferten är full. I praktiken har detta ingen som helst betydelse för 90% av alla fotografer, för andra där serietagning är väldigt viktigt spelar detta givetvis en stor roll.

En D90 har givetvis också begränsningar och kan inte skriva hur snabbt som helst oavsett minneskort och jag vet inte var gränsen går för D90.

/Karl

Kameran stannar inte upp lika länge efter att bufferten blivit full. Ställa kameran på snabb serietagning och håll sedan ner avtryckaren. Förr eller senare kommer kameran börja ta kort mycket långsammare eftersom bufferten är full. I praktiken har detta ingen som helst betydelse för 90% av alla fotografer, för andra där serietagning är väldigt viktigt spelar detta givetvis en stor roll.

En D90 har givetvis också begränsningar och kan inte skriva hur snabbt som helst oavsett minneskort och jag vet inte var gränsen går för D90.

/Karl

Så med andra ord kan det göra skillnad ?

Så med andra ord kan det göra skillnad ?

Ja, men alltså bara vid serier som är längre än bufferten är stor. Du kan prova själv hur det funkar.

Ställ in kameran på det snabba serieläget och den bildkvalitet du vill ha (JPEG kvalitet + ev RAW). Håll ned avtryckaren och räkna hur många bilder den kan ta innan farten märkbart går ned. Där har du aktuell buffertstorlek. Sedan går farten ned. Denna senare fart kan du alltså förbättra med ett snabbare minneskort.

Per.

Ja, men alltså bara vid serier som är längre än bufferten är stor. Du kan prova själv hur det funkar.

Ställ in kameran på det snabba serieläget och den bildkvalitet du vill ha (JPEG kvalitet + ev RAW). Håll ned avtryckaren och räkna hur många bilder den kan ta innan farten märkbart går ned. Där har du aktuell buffertstorlek. Sedan går farten ned. Denna senare fart kan du alltså förbättra med ett snabbare minneskort.

Per.

Okej :) mitt kort skriver 20mb/s men om jag då uppgraderar till 30mb/s blir de stor skillnad då jag fotar seriebildtagning med JPEG HÖG?

Framför allt kommer det gå snabbare att tömma minneskortet när du laddar in bilderna till datorn...

Har iaf ett svar från Nikon Europe support gällande minne och hastighet på en Nikon D700:

Calle skrev: 20/02/2010

Hej, jag har några frågor om minneskortshastighet till digital systemkamera, främst till D700.
Jag har hört många olika bud från olika personer, så nu är det dags för det korrekta!

- Vilken "reella" fart kan kamerans buffert skriva med till minneskortet?
- Är denna hastighet alltid den samma, oavsett inställning (nu talar vi fart i skrivning, inte tid mellan bilder och seriebildstagning osv)?
- Om inte, när skiljer den sig?
- Vilken undre gräns för minneskortets skrivhastighet gäller för att till fullo utnyttja buffertens - och hur den skriver till minneskortet - hastighet vid seriebildstagning?

mvh
Carl Rosenqvist

Svar från Nikon Europe support:

Hej Calle,

Den reella fart du får med ett minneskort som stöder UDMA är ca 20-21mb/s jämnfört mot de ca 7mb/s som du får med ett kort som är snabbt men inte stöder UDMA.
Det som kan slöa ner skrivhastigheten är när man har fyllt bufferten och skriver ner till minneskortet, då måste den tömma minne samtidigt som den fyller på och då kan den sakta ner lite för att det inte skall ske några krockar någonstans.

Om du har fler frågor i detta ärende, vänligen klicka på länken överst för att uppdatera denna fråga.

Med vänliga hälsningar

Robert Larsson
Support för Professionella Produkter, Nikon Europe
www.europe-nikon.com/support

Med mitt nuvarande kort tog ja 48 bilder innan de var fullt och sen testade ja ett annat kort (2 klasser lägre) och de tog 17 bilder.

Tyvärr påverkar INTE ett snabbare minneskort bildhastigheten - bara bufferten!

Dessvärre påverkar inte ett snabbare kort den inbyggda, potentiella bildhastigheten, däremot möjligen buffertkapaciteten - det vill säga det kan öka de antal bilder i följd du kan ta i en serie jämfört med standardvärdet med ett långsammare minneskort.

Hade dock mer än gärna inte tackat nej till både och själv heller om det hade varit möjligt, men dagens kameraprocessorer medger i dagsläget av någon anledning väl bara buffertprestandaförbättring i det fallet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar