Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formel 1 banor

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutta

Aktiv medlem
Hej!
Funderar på att åka och titta på formel 1 någonstans i Europa. Undrar vilka banor som är roliga/bra för publik? Inte i första hand för foto utan rent allmänt, givetvis blir det några bilder också...

Tack på förhand

//Jerka

De banor jag besökt Hungaroring och Istanbul Park är båda värda besök. Jag har upplevt att man ser bra dvs lite mer än bara en liten bit av banan. En del som jag talat med som besökt andra banor i Europa har tyckt att man bara sett e kort bit av banan.
När det gäller Istanbul så rekommenderar jag läktaren i början av start-må rakan. Då ser man slutet på långa rakan innan de går in i en tvär 180 graders kurva kombinerat med en kurv kombination innan de drar fullt ut på start-mål. Eller som en del andra på läktaren uttryckte saken "Bästa platserna någonsin".

Sen kan man ju passa på och stanna nån dag extra och plåta lite annat. Framför allt Istanbul har en hel del att bjuda på. Båda patserna ör relativt billiga oxå. Ett tips är att ta med matsäck till banan såkapar man kostnaden ytterligare.

Jag har varit på Monza 3 gånger. Jag saknar andra referenser men vad jag läst i F1 magazine och utifrån hur "stort" racet är där så tror att Monza ger den bästa total upplevelsen, helt ok temperatur trots att det är september. Milano är en stor stad met stort utbud och i Monza är det mycket på gång under race helgen, det enda som troligen kan mäta sig med det är Monaco som också satsar stort men där är priserna nog rätt hemska, köp en plats på en läktare så att du kan se TV skärmarna annars blir det ganska svårt att hänga med.

Lite nyheter för året är Valencia som tar över Europa racet och Singapore som tydligen ska bli ett kvälls/nattrace i belysning.
Jag siktar på Singapore kombinerat med ett besök i deras fjärilspark, men vi får se hur långt pengarna räcker.Kan ju bli Valencia oxå tillsammans med farsan.

Tackar för svaren. Någon har redan nämnt Monaco som ett ganska dyrt ställe. Är inte Monaco också väldigt svårt rent allmänt just för att det är inne i en stad. Menar man ser bara en stackars kurva eller raka typ och har ingen som helst överblick? Jaja, nu ska vi inte diskutera nackdelar utan fördelar. Men bra banor är alltså Monza, Hungaroring(är det Budapest då?) samt Istanbul Park? Då är det nog Monza som lockar mest tror jag. Valencia nämner någon, men inga erfarenheter därifrån?

Hockenheim?
Spa-Francorchamp?
Silverstone? (lockar också, varför vet jag inte...)

Fotobiten. Har idag en 20D 135L, 85/1.8, 35L...klarar jag mig eller är det stenkört på telesidan?

Om linsen räcker hänger på var du står på läktaren.

På Monza är i princip alla läktare öppna på fredagen, då kan du gå runt, sedan är man fast på den plats/läktare man köpt, men jag vet som sagt inte hur det är på andra banor.

135*1,6 blir 216mm och det är rätt ok även om man ibland önskar sig lite mer om man står på "fel" plats.

Hockenheim ligger vid en mindre ort längst Autobahn och det såg inte så roligt ut sist jag var där, men det kanske lever upp under racet.

Silverstones nackdel är väl det engelska vädret, det blir visserligen roligare race när det regnar lite, men det är mindre kul att stå på läktaren då.

Gutta skrev:
Tackar för svaren. Någon har redan nämnt Monaco som ett ganska dyrt ställe. Är inte Monaco också väldigt svårt rent allmänt just för att det är inne i en stad. Menar man ser bara en stackars kurva eller raka typ och har ingen som helst överblick? Jaja, nu ska vi inte diskutera nackdelar utan fördelar. Men bra banor är alltså Monza, Hungaroring(är det Budapest då?) samt Istanbul Park? Då är det nog Monza som lockar mest tror jag. Valencia nämner någon, men inga erfarenheter därifrån?

Hockenheim?
Spa-Francorchamp?
Silverstone? (lockar också, varför vet jag inte...)

Fotobiten. Har idag en 20D 135L, 85/1.8, 35L...klarar jag mig eller är det stenkört på telesidan?

Spa är definitivt ett alternativ. Jag har aldrig varit där själv, men det är en av de bästa banorna i mitt tycke. Verkar ligga riktigt fint.

Annars är ju Monza = F1. Om du inte bara är intresserad av själva racet utan även allt folk runt tävlingen så måste detta vara årets bästa tillfälle. över 100 000 galan italienare som har en enda sak i sinnet, att se de röda vinna på hemmaplan. Det måste finnas massor att fota hela helgen. Kanske blir 135 + 20D lite kort från läktaren, men det vet säkert andra bättre.

/ Joacim

Jag är väl inte så jättemycket ute efter allt runtomkring. Det är bilarna och ljudet och lukten som lockar...Visst lite god mat på någon pitoresk restaurang på kvällen blir det ju men...

Ang. brännvidd. Om man skulle (mot förmodan) komplettera för ändamålet, vad vore lämpligt? 200 eller 300 eller rent av 400 mm? Finns ju ganska många 70-200/4 till salu nu sen IS:en kom. Och så finns det ju 300/4 också till någorlunda rimliga beggatpriser...Tänkte att man kan kanske köpa sig ett beggat bara för resan och sedan sälja det igen när man kommer hem. Jag inser givetvis att det beror på läktarplats osv. Men någon med erfarenhet kanske kan säga vilka brännvidder de haft mest nytta av. Tänker mig då panoreringar på bilarna tex. Resan blir antagligen en sådan här paketresa med buss och jag gissar att man då inte får de där allra bästa platserna heller...

Senast ändrad:
Auto motor & sport rekommenderar Spa. Monza är säkert också riktigt bra med livet runt omkring. Om jag ska välja en bana så blir det Istanbul framför allt om du har möjlighet att stanna nån dag extra.

Kraftigt tele är att föredra typ 300 och uppåt för FF dvs 200 och uppåt för de med 1,5-1,6x. Lättast att få bra bilder är på träningarna fredag-lördag. Tävlingsdagen vill amnnjuta av racet dessutom är det mycket folk och de brukar inte gilla att man ställer sig upp och skymmer sikten ;-)

Spa Franchorchamps

Jag var på Spa i slutet av sommaren. Banan ligger fantastiskt fint ute i skogen.Naturen är mycket kuperad vilket gör det väldigt gynnsamt att fota.
Hade läktarplats vid Eau Rouge. Det kan starkt rekommenderas boka plats på läktare i slutet av Eau Rouge upp mot Raidillon. Finns många bra kameravinklar.

En annan fördel med Spa är att man kan gå runt hela banan. Det har blivit några mil upp och ner under de senaste åren:)
Circuit de Spa Francorchamps är en FANTASTISK bana som ligger vackert inbäddad i Ardennernas skogar.
Eau Rouge/Raidillon erbjuder mycket bra fotomöjligheter, men är inte banans enda ställe som passar bra. Kemmelrakan bjuder på fina panorerningstillfällen, Le Combes är omkörningarnas kurva, Ingången till Pouhon ger nästan ett härligt fågelperspektiv och Bus Stop-chikanen har visat sig bjuda på mycket spänning (särskilt i blött väder som Ardennerna gärna bjuder på).

Jag har haft förmånen att under två dagar själv köra på denna underbara bana och längtar tillbaka till den varje gång jag åker därifrån. Tyvärr så hade jag inte kamera med vid detta tillfälle, annars så hade jag tillgång till fantastiska fotoplatser som inte är i närheten av åtkomliga vid en F1-helg. Tex depårakan, insidan av La Source, ingången till eau Rouge från insidan, depån, mm.

En liten parentes är att jag fortfarande inte funnit ett enda foto som gör stigningen i Eau Rouge/Raidillon rättvisa. Inga bilder eller TV kan visa hur brant denna kurvkombination är irl. Att stå mitt i kurvan och titta ner mot gamla depårakan och utgången av La Source är helt underbart.

Hungaroring erbjuder också bra strövmöjligheter och det finns många upphöjda platser att fota från. Teleobjektiv rekommenderas.

En bana att undvika är i mina ögon Nürburgrings GP-slinga. Man är fast i en sektion hela tiden. Det finns iof några sektioner som erbjuder en väldigt trevlig utsikt. Fördelen med denna bana är ju att den ligger i anslutning till gamla Nordslinga som erbjuder obegränsade möjligheter till bra foto.

Men Spa är rekommendation nr 1, utan tvekan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar