Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formaterat CF kort - hälften kvar!

Produkter
(logga in för att koppla)

anteleica

Medlem
Hej!

Har precis formaterat mitt nya Sandisk Extr III 16 Gb CF kort i min 30D och nu är det endast 7,8 Gb kvar på kortet. Kul! Nej!

Är detta normalt att hälften försvinner vid en formatering?

Mvh

Anders
 
Det är väl fullt normalt med 30D, såvitt jag vet kan den endast formatera 8GB i kameran (Såvida det inte är fixat i någon firmwareuppdatering), vill man nyttja 16GB måste man formatera kortet i datorn. Såvitt jag vet den enda gången det rekommenderas att formatera kortet i datorn, eftersom det kan leda till strul.
 
Firmware är kamerans programvara. Någonstans i menyn kan du se vilken firmwareversion du har. Sen googlar du och kollar om det är den senaste, och om det inte är det så bör du uppgradera :)

Formaterar i datorn gör man mycket riktigt i en separat kortläsare. En sådan ska du ändå skaffa, eftersom det kommer ta sjukt lång tid att tömma dina 16GB via USB-sladden till kameran. Med en minneskortsläsare går det många, många många många gånger snabbare. Kostar några hundringar, se till att du verkligen köper en läsare för USB2.0 dock, så du inte råkar köpa en gammal USB1.0-läsare, för då lär det ta hela natten att tömma kortet ;)
 
På min 30D står det i EOS Utility men jag har för mig att det står i kamerans meny också. Jag minns inte i vilken bara.. men kolla i den gula inställningsmenyn.. versionen står där nedanför formatera kort..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.