Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera minneskort?

Produkter
(logga in för att koppla)

martin021

Medlem
Hallå alla glada, fick min Macbookpro för nån månad sen och är vääldans nöjd, nu är det inte datarn problem handlar om utan minneskorten till min D200, 2st Sandisk Ultra CF.

När jag förr raderade bilder på korten brukade jag bara ta bort dem i datorns fönster, när jag gjorde detta på MACen för första gången upptäckte jag att Bilderna försvann från mappen/förvisning i kameran men att de fortfarande tar upp minne.

Jag vet inte hur jag skall lösa problemet helt enkelt.

någon som har likn. erfarnehet??
vad ska jag göra? dom lär ju inte ha gjort sitt.

mvh//Martin

Vad händer om du sätter i kortet i MAC:en igen och tömmer papperskorgen?`

Att formatera kortet i kameran gör ju iof ingen skada.

Har för mig att jag läst rådet att alltid formatera med kameran. På D80 är det två knappar - busenkelt. Borde vara något liknande på D200. Brukar formatera varje gång jag stoppat i ett nytt kort i kameran. Minns jag rätt så låter den "låsta" bilder vara kvar på kortet.

ALLTID formatera i kameran.

Ta ALDRIG bort bilder i datorn på minneskortet.

Det finns en viss skillnad i hur de fungerar och arbetar så det är klokast att låta kameran hantera formateringen. Om du vanligtvis bara brukar ta bort kort och inte formatera så tycker jag lugnt att du bör överväga att formatera istället (i kameran).

Jag har aldrig haft problem med att läsa kort i min nuvarande kamera när jag gjort såhär men innan så hade jag en Dimage A1 och den betedde sig lite konstigt om jag arbetat med minneskortet med datorn.

Mvh,
Lars

När det gäller OS X, så tas inte filerna bort förens man tömmer papperskorgen. Så när du satte i kortet i kameran så fanns bilderna kvar, även om de var gömda. Som redan förklarat, formatera i kameran. Alternativt töm papperskorgen innan du matar ut kortet.

tackar,

Tack för svaren, ska nog gå att lösa, har alltid tagit bort bilderna via kameran men men.

//Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar