Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

formatera minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

fabban

Aktiv medlem
hejsan.
håller på att sälja min kamera med ett 8Gb minneskort.
dock så skulle jag vilja ta bort alla bilder ordentligt, så att det inte går o köra en recovery av bilderna på minneskortet.
vet att det ska finnas program för att fylla en hårddisk med typ 1:eek:r eller 0:eek:r., finns det något liknade program som går att använda på minneskort?

Kan du inte sätta kameran på serietagning och fylla minneskortet med bilder på en vägg eller liknande? Alternativt (om din kamer har filmfunktion) filma samma vägg tills kortet är fullt.

Filma tänkte jag inte ens på, funderade på att ta bilder, men ville inte slita på kameran med massa onödiga bilder.

Skickat via min snygga telefon med Taptalk

Plugga in i datorn och fyll med skräp och sedan formatera. Det finns sådana wipe-program också men kommer tyvärr inte på nåt just nu

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2

tack Daniel Cederberg och PeterWem.
äntligen två programförslag.
till er alla andra så frågade jag efter ett program att skriva över med, inte att fylla minneskortet med skit, desutom så vill jag inte fylla det med data som är något, för man vet inte vad det är för filur som eventuellt kommer att köpa kameran av mig. och det är svårt att finna någon data som inte är något på datorn.
visst det går att ladda ner något Freeware program på några gb, men det det blir ändå svårt att fylla ut precis hela minneskortet.

Nu var mitt svar kanske inte så hjälpsamt, men det jag skrev skapar faktiskt (i Windows) en fil full med nollor. Se det mer som datormässig allmänbildning än en lösning på problemet. Förmodligen går det inte riktigt in en så stor fil (siffrorna är storlek i byte) eftersom filsystemet tar upp lite utrymme.

Nu var mitt svar kanske inte så hjälpsamt, men det jag skrev skapar faktiskt (i Windows) en fil full med nollor. Se det mer som datormässig allmänbildning än en lösning på problemet. Förmodligen går det inte riktigt in en så stor fil (siffrorna är storlek i byte) eftersom filsystemet tar upp lite utrymme.

Okej, då är det ett riktigt bra tips tycker jag, fattade inte riktigt att det var ett kommando som funkar i Windows.

Skickat via min snygga telefon med taptalk

Okej, då är det ett riktigt bra tips tycker jag, fattade inte riktigt att det var ett kommando som funkar i Windows.

Bra tips på program och kommandon för att formatera minneskort på ett säkert sätt. Jag har råkat ut för att minneskort inte har funkat i kameran efter formatering i en dator.

Det var flera år sedan och operativet var Windows XP, men jag undrar om någon har erfarit samma sak med modernare utrustning.

Bra tips på program och kommandon för att formatera minneskort på ett säkert sätt. Jag har råkat ut för att minneskort inte har funkat i kameran efter formatering i en dator.

Det var flera år sedan och operativet var Windows XP, men jag undrar om någon har erfarit samma sak med modernare utrustning.
Brände ett Sandisk CF 90MB/s genom att formatera det i datorn. Förmodligen för något hängde sig och jag drog ut kortet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar