Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera minneskort i ixus 400?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag gav ett minneskort till min mor som har en ixus 400 och nu ringer hon och vet inte hur man formaterar det. Jag kan inte hennes kamera och bor 20 mil bort, så jag undrar om någon skulle kunna vara otroligt snäll och ge mig en enkel beskrivning på hur det görs. Modern är inte så tekniskt begåvad, så det måste bli en beskrivning som är ytterligt lätt att följa.
 
Troligen finns manualen på Canons sida men den har hon utan att begripa vad som ska göras. Jag vill minnas att jag tittade på den för några år sedan och den var inte det lättaste jag stött på.
 
Jag har gjort ett försök att skriva ned hur hon ska göra. Nu återstår bara att se hur det går.

Minneskortet har suttit i en annan kamera tidigare, en Fuji om jag inte minns fel, och det kändes säkrare om hon formaterade det innan hon började använda det. Behövs det inte skulle det vara mycket enklare.
 
Enligt manualen så skall det finnas under inställningsmenyn.

Kameran skall stå i bildvisningsläge.

Tryck på "MENU" och sedan högerknappen för att gå till inställningarna.

Knappa sen ner till CF-ikonen (5:e uppifrån)

Ett tryck på "Set" skall då aktivera det valda alternativet och en ny bild visas med en fråga om man vill formatera.

Höger och vänsterknappen används för att välja OK eller avbryt.

Ett sista tryck på "Set" startar formateringen.
 
Det är ju underbart.
På mindre än 2 timmar löste detta sig.


Man skulle kunna säga:

Fotosidan.se
Din hjälp på nätet.
Bli medlem nu, från 100kr/år
 
Tack snälla för hjälpen. Jag har kopierat instruktionen och mailat över den. Förhoppningsvis ska hon kunna fixa detta nu. I hennes senaste mail (före instruktionen) talade hon om att gå ut och äta för att sedan angripa problemet när hon kom hem. Det måste vara jobbigt att vara så oteknisk.

Segeson, ska jag ta din avslutning som en uppmaning :)? Jag är dock medlem men inte betalande. Kanske du har rätt, jag får fundera.

Hur som helst, tack alla som hjälpt mig!
 
Eva R skrev:

Segeson, ska jag ta din avslutning som en uppmaning :)? Jag är dock medlem men inte betalande. Kanske du har rätt, jag får fundera.
Nej, det var inte tänkt som en uppmaning just till dig, du gör som du vill.

Själv tycker jag inte ens att 500:-/år är speciellt mycket, mindre än 50/månad och det får man inte ens en öl på krogen för.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.