Annons

Formatera hårddisken....

Produkter
(logga in för att koppla)
Till och från får jag meddelande om ett rootkit32 virus som virusprogrammet inte kan ta bort men det verkar inte alltid hitta det.

Thomas

Prova gå in på www.mcafee.com och skanna datorn online.
rootkit kan vara någon typ av stealth-virus som kan vara besvärliga att få bort. Det kanske inte ens försvinner med en formatering, möiligtvis kan en ompartionering innan formatering vara att föredra. Kolla med datasupporten på jobbet. Dom bör nog veta mer...

/Leif

Rootkits kan vara rätt envisa.

Testa med kommandot Fdisk /mbr från en DOS promt innan du formaterar.
Det tömmer all data från diskens MBR (master boot record) där viss skit gömmer sig.
Lite mer MBR info http://support.microsoft.com/kb/69013

Ang. att datorn "dör" efter ett tags användning, kollat fläktar/temp?
Känn även på din hårddisk, bör endast vara rätt ljummen om den mår bra.
3 år med dagligt användande får anses vara normal livslängd på en disk om inget annat angivits från tillverkaren. Är din dator/hårddisk äldre rekommenderar jag att passa på att köpa en ny då du ända installerar om.

... Är det helt enkelt så att jag måste formatera eller kan det vara så illa att systemdisken håller på att ge upp?? ...
Vill du kolla om disken mår bra kan du köra ett diagnostikprogram.
Beroende på fabrikat finns det några olika, t.ex. SeaTools for DOS för Seagate och Maxtor (kanske även några andra). Man bränner det på en cd och sedan bootar man från den. Detta innebär att du är oberoende av operativsystemet och ev. virus som huserar där.

Efter alla tips och egna funderingar så överväger jag lite mer drastiska åtgärder. Idag har jag 4 hårddiskar: systemdisk WD 35 GB 10000 rpm plus 3 st WD 500 GB (en för ungarnas spel, en för mina bilder och en för sambons videofilemr...). Systemdisken är i minsta laget vilket får följden att den behöver rensas med jämna mellanrum. Den har nog även passerat bäst före datumet då den är över 3 år(kanske tom 5 år...). Funderar därför att göra om barnas speldisk till systemdisk istället. Detta är en operation jag aldrig har gjort så jag skulle behöva lite guidning och tips om hur jag gör det på lättaste sätt. Är det bara att koppla bort den nuvarande systemdisken och plugga in den nya på samma ställe på moderkortet och därefter installera xp? Hur blir det med de andra diskarna, hittar xp dem utan extra installationer?? Som ni förstår är detta inte riktigt mitt område...

Thomas

Tack för alla tips! Mycket nyttigt för en novis som mig..
Nu försökte jag med enkla varianten först att bara installera om xp men det har misslyckats två gånger. Båda gångerna blir skärmen blå och det står att windows avbröt installation pga av något fel. Jag får instruktionen att gör chkdisk eller kolla om det finns några virus..... Kan någon förklara vad detta innebär..?? Vid tredje försöket att installera xp så låste sig datorn och jag gav upp... Är det helt enkelt så att jag måste formatera eller kan det vara så illa att systemdisken håller på att ge upp??

Thomas

Det låter som att en diskcrash kan vara på gång. En ny hårddisk kostar inte så mycket och kan faktiskt snabba upp systemet.

Jag kom på ett tips till som kan snabba upp gamla datorer (förutom mer minne då, en Gb brukar vara lagom på en XP) Lägg växlingsfilen på en av dina andra fysiska diskar.

Högerklicka på den här datorn efter ominstallationen och välj egenskaper, välj fliken avancerat och under prestanda, klicka på inställningar. Välj återigen fliken avancerat och klicka på knappen ändra vid virtuellt minne. Där väljer du vilken disk du vill ha växlingsfilen på och sätter ursprunglig storlek till 1,5 x fysiskt internminne och max storlek till 3 x fysiskt internminne. Klicka på knappen aktivera. Välj sedan växlingsfilen på enhet C: och sätt den till t ex 50Mb och aktivera. Windows kommer att protestera har jag för mig min det är bara att strunta i.

/FW

Det låter som att en diskcrash kan vara på gång. En ny hårddisk kostar inte så mycket och kan faktiskt snabba upp systemet.

Jag kom på ett tips till som kan snabba upp gamla datorer (förutom mer minne då, en Gb brukar vara lagom på en XP) Lägg växlingsfilen på en av dina andra fysiska diskar.

Högerklicka på den här datorn efter ominstallationen och välj egenskaper, välj fliken avancerat och under prestanda, klicka på inställningar. Välj återigen fliken avancerat och klicka på knappen ändra vid virtuellt minne. Där väljer du vilken disk du vill ha växlingsfilen på och sätter ursprunglig storlek till 1,5 x fysiskt internminne och max storlek till 3 x fysiskt internminne. Klicka på knappen aktivera. Välj sedan växlingsfilen på enhet C: och sätt den till t ex 50Mb och aktivera. Windows kommer att protestera har jag för mig min det är bara att strunta i.

/FW

Tack för tipset Frode, ka komma ihåg det. Kolla gärna mitt inlägg ovanför ditt, du verkar vara insatt i ämnet....

Thomas

Till och från får jag meddelande om ett rootkit32 virus som virusprogrammet inte kan ta bort men det verkar inte alltid hitta det.

Thomas

Du har ngt som heter EasyClean här

http://www.f-secure.com/en_EMEA/security/security-center/

F-Secure Easy Clean finds and removes many of the latest viruses, worms, and spyware detected by our Security Lab. When run, it will do a quick check for rootkit symptoms on the computer and then proceed with scanning and removing infections.

Jag säger som innan.. formatera, det är inte helt sällan det blir fel att försöka installera över en redan installerad windowsdisk.

Tro mig har hunit med säkert några hundra xp installationer.
Även om det funkar under instalaltionen så kommer ofta problemen sen.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto