Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera hårddisken....

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Jågas

Aktiv medlem
Nu ska jag blotta mina dåliga datorkunskaper...
Min dator har sedan ett längre tag strulat och hänger sig efter ett tags användning. Arbetar i Xp och har backat i systemet för att hitta en tidpunkt då datorn funkade bra utan att lyckas. Jag har därför funderat på att ta tjuren vid hornen och formatera och installera om xp. Förutom c så har jag tre till hårddiskar för vissa program och lagring och min fundering är om systemet själv kommer att hitta dem efter nyinstallationen av xp? Eller måste jag installare om de diskarna och riskerar jag att sabba deras innehåll på något sätt?
Är mycket tacksam för hjälp.....

Thomas

Min dator har sedan ett längre tag strulat och hänger sig efter ett tags användning. Arbetar i Xp och har backat i systemet för att hitta en tidpunkt då datorn funkade bra utan att lyckas. Jag har därför funderat på att ta tjuren vid hornen och formatera och installera om xp. Förutom c så har jag tre till hårddiskar för vissa program och lagring och min fundering är om systemet själv kommer att hitta dem efter nyinstallationen av xp? Eller måste jag installare om de diskarna och riskerar jag att sabba deras innehåll på något sätt?

Thomas

Hej Thomas. Dy har ett stort arbete framför dig. Din idé är bra tycker jag. Brukar själv göra detta när datorn känns slö och osäker men det händer inte så ofta numer. Dina övriga diskar kommer den att hitta utan problem men alla program som är installerade får du installera om i och med att all information om var programmen finns och hur de är installerade, Windows registry, raderas. I övrigt är det ganska lätt om än tidsödande.

Kom ihåg att efter Windowsinstallationen alltid börja med antivirusprogram.

Har du en massa databaser för bilder med taggar och övrigt måste du se till att allt sådant exporteras före ominstallation.

Det är inte dumt att före ominstallation gå ut och ladda ner de viktigaste och senaste drivrutinerna som grafik och nätverkskort så man inte står där sedan utan fungerande dator. Spara ner drivrutiner på en CD eller ett USB-minne.

Du får gärna fråga mer och du behöver.

/FW

Dom program som är kopplade till registret i operativsystemet, win XP i detta fallet, kommer inte att fungera efter en ominstallation, om du inte för över vissa delar av registret manuellt, även vissa programfiler kan lägga sig på andra platser än just installationsmappen.
Andra diskar är ingen fara med, vad gäller sparat material som bilder. Se till att det är andra diskar och inte partitioner av masterdisken, även om det ändå inte ska vara några problem.

Däremot är jag osäker på om du tjänar så väldans mycket på en formatering av masterdisken jämfört med att bara ominstallera ditt OS rakt över, så gjorde iaf jag förr och märkte skillnad, men har inte kännt att det varit nödvändigt sista åren. Finns säkert andra som kan förklara sånt i mer detalj.

Edit---
Frode hann visst före där med ett par värdefulla tips utöver. =)

Ett tipps till, förutom att ladda ned drivrutinerna till dator. Dumpa även ut 'Device Managern' till en bild (se nedan) så att du ser vd som är installerat ifall du får frågetecken efter installationen.

Du hittar 'Device Managern' genom att på klicka med höger musknapp på 'My computer' och sedan välja 'Manage'. Du behöver inte vara administratör för att se vad som är installerat.

-- Nicke

Bilagor

• Untitled.jpg
    Untitled.jpg
    17.4 KB · Visningar: 597
Har du provat att defragmentera hårddisken? Det kanske gör susen plus en ominstallation av XP? Dvs innan du tar till hårdhandskarna.

Thomas

Har du provat att defragmentera hårddisken? Det kanske gör susen plus en ominstallation av XP? Dvs innan du tar till hårdhandskarna.

Jo jag har gör det lite då och då vilket brukar få fart på datorn. Problemet med att den hänger sig är dock kvar..... Min burk är rätt gammal men jag ingen lust att investera i en ny just nu.. Tämkte vänta något år till....

Tack tipset i vilket fall som helst.

Thomas

Hej Thomas. Dy har ett stort arbete framför dig. Din idé är bra tycker jag. Brukar själv göra detta när datorn känns slö och osäker men det händer inte så ofta numer. Dina övriga diskar kommer den att hitta utan problem men alla program som är installerade får du installera om i och med att all information om var programmen finns och hur de är installerade, Windows registry, raderas. I övrigt är det ganska lätt om än tidsödande.

Kom ihåg att efter Windowsinstallationen alltid börja med antivirusprogram.

Har du en massa databaser för bilder med taggar och övrigt måste du se till att allt sådant exporteras före ominstallation.

Det är inte dumt att före ominstallation gå ut och ladda ner de viktigaste och senaste drivrutinerna som grafik och nätverkskort så man inte står där sedan utan fungerande dator. Spara ner drivrutiner på en CD eller ett USB-minne.

Du får gärna fråga mer och du behöver.

/FW

Jo det är jädrans arbete att formatera om och installera alla program vilket gör att jag drar mig för det.... C använder jag enbart som systemdisk och några databaser eller annat är nog inget problem.... Bra tips att fixa nya drivrutiner. Är det en bra idé som Tomas föreslår att bara installera om xp utan formatering?

Thomas

När du ändå meckar - passa på att planera lite för framtiden också!

Jag gillar att ha operativsystemet tillsammans med programinstallationerna på en separat partition. När allt installerats och uppdaterats färdigt på en fräsch-formaterad partition, se till att inga data lagras på samma partition, dvs flytta 'Mina Dokument' (motsvarande), skrivbordet, eventuella mail-kataloger, Adobe-kataloger osv till en annan partition. När du kört sytemet några dagar så att allt rullar på som du vill, men fortfarande inte blivit nerlusat med skräp så kör du ett lämpligt klon-programe (t.ex Acronis True Image eller Norton Ghost) och skapar en image av hela partitionen.

Poängen är att när något börjar strula - oavsett vad - så behöver du inte börja felsöka, rensa, laga registret eller köra meningslösa Windowsåterställlningar; du återställer bara hela klabbedabbet med en enda operation, uppdaterar allt och vips är du tillbaks på banan igen, med en sprilllans fräsch dator! Du komemr förstås inte att ha med eventuella program som du installerade efter att du skapade din disk-klon, men det är oftast en baggis att installera jämfört med att börja böka med en nerkörd, nerlusad och allmänt nervös dator!

Per

Hej Thomas!

Strunta i formatering och installera om xp över bef installation bara.

Blir inte datorn bättre efter de så är en omformatering så pass tidsödande att det är precis lika bra att börja om med en ny. Då kanske det t.o.m. funkar att koppla ihop den nya med den gamla och föra över alla program till den nya och spara den gamla tills du har kommit igång ordentligt med den nya.

/Leif

Kan passa på att nämna en grej jag glömde sist. Om du har installerat extra typsnitt, actions, grafiska mallar o grejer och lagt i närheten av photoshops installationsmapp men inte backupat på annan plats, kom ihåg att lägga över det på annan plats.
Kan vara en smärre katastrof.

Jag gillar att ha operativsystemet tillsammans med programinstallationerna på en separat partition. När allt installerats och uppdaterats färdigt på en fräsch-formaterad partition, se till att inga data lagras på samma partition, dvs flytta 'Mina Dokument' (motsvarande), skrivbordet, eventuella mail-kataloger, Adobe-kataloger osv till en annan partition. När du kört sytemet några dagar så att allt rullar på som du vill, men fortfarande inte blivit nerlusat med skräp så kör du ett lämpligt klon-programe (t.ex Acronis True Image eller Norton Ghost) och skapar en image av hela partitionen.

Poängen är att när något börjar strula - oavsett vad - så behöver du inte börja felsöka, rensa, laga registret eller köra meningslösa Windowsåterställlningar; du återställer bara hela klabbedabbet med en enda operation, uppdaterar allt och vips är du tillbaks på banan igen, med en sprilllans fräsch dator! Du komemr förstås inte att ha med eventuella program som du installerade efter att du skapade din disk-klon, men det är oftast en baggis att installera jämfört med att börja böka med en nerkörd, nerlusad och allmänt nervös dator!

Per

Tack Per! Jag kör enbart c som en systemdisk (OS och programvaror) och sparar allt annat väsentligt nu (utom epost...) på de andra diskarna vilket väl innebär att jag inte behöver partitionera c?? Men att köra en diskklon verkar ju utan tvekan vara en god idé...

Thomas

Tack Per! Jag kör enbart c som en systemdisk (OS och programvaror) och sparar allt annat väsentligt nu (utom epost...) på de andra diskarna vilket väl innebär att jag inte behöver partitionera c??

Precis - då har du redan en systempartition som du kan klona. Det kluriga är bara att flytta ut allting därifrån, så man inte sumpar nåt vid en återställning. Det kan vara en god ide att ta en klon innan man gör en återställning första gångerna också, för att undvika tråkigheter.. :)

Per

Jag formaterar oftast istället för att bara installera om,ger alltid bättre resultat.
sen försöker jag hålla så lite som möjligt på c:
tänk även på sånt som kan mail,favoriter, ett tips kan vara att om c: inte är för stor använda ghost eller dyl göra en kopia av vad du har idag i fall att någonting skulle gå fel,
trippelkolla (minst) så att du formaterar rätt hårdisk bara, det är inte kul om man råkar ta fel och blir av med massa bilder eller dyl.

När det gäller drivrutiner är väl det enda viktiga den till nätverkskortet, resten kan du hämta efteråt.
Fast windowsbrukar vara ganska bra på det där i dagsläget.

Per

Hej,

Kan bara instämma med Per, jag gör själv på följande sätt;

1. Sparar alla viktiga filer inkl e-post, adresser, favoriter m.m. på DVD/USB minne.

2. Använder http://www.innovative-sol.com/drivermax/ för att ta backup på alla mina drivrutiner, sparas på ett DVD/USB minne.

3. Partionerar hårddisken i 3 delar; OS och alla basprg på C, lösa filer på D och backup filer på E. (Ex C 40Gb, D XGb och E 15Gb)

4. Installerar Windows, virus- och alla basprogram jag använder mest och uppdaterar dessa.

5. Kontrollerar att alla drivrutiner finns på plats, om inte hämtar jag hem dom eller använder DriverMax för att använda mina gamla drivtutiner.

6. Installerar mina kringkomponenter såsom skrivare, scanner, kamera, Internetuppkopplingen m.m.

7. När datorn är exakt som jag vill ha den så nyttjar jag Ghost för att klona C till E. Jag lägger även in drivrutinerna fr USB minnet till E, mest för att ha en backup på dom.

Allt detta brukar ta ca 5-6tim. Nästa gång något strular så har du alla lösa filer "skyddade" på D, vill du ominstallera datorn så nyttjar du Ghost och kopierar tillbaka allt från E till C - tar ca 15-20min och datorn blir som när du Ghostade den första gången.

För att göra det säkrare så kan du lägga backupen på en extern hårddisk åxo eller som i mitt fall köra diskspegling (RAID) med två diskar.

Lycka till, hör gärna av dig om du behöver hjälp med något.

//Conny

Tack för alla tips! Mycket nyttigt för en novis som mig..
Nu försökte jag med enkla varianten först att bara installera om xp men det har misslyckats två gånger. Båda gångerna blir skärmen blå och det står att windows avbröt installation pga av något fel. Jag får instruktionen att gör chkdisk eller kolla om det finns några virus..... Kan någon förklara vad detta innebär..?? Vid tredje försöket att installera xp så låste sig datorn och jag gav upp... Är det helt enkelt så att jag måste formatera eller kan det vara så illa att systemdisken håller på att ge upp??

Thomas

Vad säger ditt antivirusprogram?

Tack för alla tips! Mycket nyttigt för en novis som mig..
Nu försökte jag med enkla varianten först att bara installera om xp men det har misslyckats två gånger. Båda gångerna blir skärmen blå och det står att windows avbröt installation pga av något fel. Jag får instruktionen att gör chkdisk eller kolla om det finns några virus..... Kan någon förklara vad detta innebär..?? Vid tredje försöket att installera xp så låste sig datorn och jag gav upp... Är det helt enkelt så att jag måste formatera eller kan det vara så illa att systemdisken håller på att ge upp??

Thomas

Till och från får jag meddelande om ett rootkit32 virus som virusprogrammet inte kan ta bort men det verkar inte alltid hitta det.

Thomas

Låt mig först av allt säga att jag absolut inte är nån hejare på datorer, men om du vill försöka få ordning på datorn utan att behöva formatera och ominstallera allting tycker jag det kan vara värt ett försök att få hjälp på ett annat forum än fotosidan. Själv har jag flera gånger fått excellent hjälp med visusrensning etc på http://eforum.idg.se/ Maken till hjälpsamma människor får man leta efter. Helt fantastiskt forum!

om virus programmet varnar för ett virus och du i alla fall tänker installera om xp så skulle jag formatera disken så viruset verkligen försvinner många virus blockerar uppdateringar och installation av vissa program så se till att bli av med det helt.

om virus programmet varnar för ett virus och du i alla fall tänker installera om xp så skulle jag formatera disken så viruset verkligen försvinner många virus blockerar uppdateringar och installation av vissa program så se till att bli av med det helt.

Misstänkte det men har dragit mig för formatering och ominstallation av alla program..... Det blir nog att bita ihop och ta tag i det till helgen....

Thomas

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto