När du ändå meckar - passa på att planera lite för framtiden också!
Jag gillar att ha operativsystemet tillsammans med programinstallationerna på en separat partition. När allt installerats och uppdaterats färdigt på en fräsch-formaterad partition, se till att inga data lagras på samma partition, dvs flytta 'Mina Dokument' (motsvarande), skrivbordet, eventuella mail-kataloger, Adobe-kataloger osv till en annan partition. När du kört sytemet några dagar så att allt rullar på som du vill, men fortfarande inte blivit nerlusat med skräp så kör du ett lämpligt klon-programe (t.ex Acronis True Image eller Norton Ghost) och skapar en image av hela partitionen.
Poängen är att när något börjar strula - oavsett vad - så behöver du inte börja felsöka, rensa, laga registret eller köra meningslösa Windowsåterställlningar; du återställer bara hela klabbedabbet med en enda operation, uppdaterar allt och vips är du tillbaks på banan igen, med en sprilllans fräsch dator! Du komemr förstås inte att ha med eventuella program som du installerade efter att du skapade din disk-klon, men det är oftast en baggis att installera jämfört med att börja böka med en nerkörd, nerlusad och allmänt nervös dator!
Per
Hej,
Kan bara instämma med Per, jag gör själv på följande sätt;
1. Sparar alla viktiga filer inkl e-post, adresser, favoriter m.m. på DVD/USB minne.
2. Använder
http://www.innovative-sol.com/drivermax/ för att ta backup på alla mina drivrutiner, sparas på ett DVD/USB minne.
3. Partionerar hårddisken i 3 delar; OS och alla basprg på C, lösa filer på D och backup filer på E. (Ex C 40Gb, D XGb och E 15Gb)
4. Installerar Windows, virus- och alla basprogram jag använder mest och uppdaterar dessa.
5. Kontrollerar att alla drivrutiner finns på plats, om inte hämtar jag hem dom eller använder DriverMax för att använda mina gamla drivtutiner.
6. Installerar mina kringkomponenter såsom skrivare, scanner, kamera, Internetuppkopplingen m.m.
7. När datorn är exakt som jag vill ha den så nyttjar jag Ghost för att klona C till E. Jag lägger även in drivrutinerna fr USB minnet till E, mest för att ha en backup på dom.
Allt detta brukar ta ca 5-6tim. Nästa gång något strular så har du alla lösa filer "skyddade" på D, vill du ominstallera datorn så nyttjar du Ghost och kopierar tillbaka allt från E till C - tar ca 15-20min och datorn blir som när du Ghostade den första gången.
För att göra det säkrare så kan du lägga backupen på en extern hårddisk åxo eller som i mitt fall köra diskspegling (RAID) med två diskar.
Lycka till, hör gärna av dig om du behöver hjälp med något.
//Conny