Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har en IBM laptop med några år på nacken som jag tänkte preparera med XP och några freeware för att kunna ta med i fotoväskan och använda för backup och enklare redigering när jag inte är hemma. Jag har en XP-version som jag köpte för länge sedan men när jag skulle installera så hittade jag givetvis inte den.

Utan moraliska betänkligheter så tankade jag hem en XP-ISO och började installera. Installationen avbröts halvvägs och jag kommer inte vidare. Efter ytterligare lite rotande hittade jag till slut min skiva men den accepteras inte eftersom det redan "pågår en installation". Jag kommer inte åt Windows 2000 som låg på den tidigare, jag kan inte boota på Windowsskivan, jag har ingen diskettstation så jag kan boota på Dos och formatera.

Några tips på hur jag kan formatera disken eller på annat sätt komma vidare med installationen?

Jag har en IBM laptop med några år på nacken som jag tänkte preparera med XP och några freeware för att kunna ta med i fotoväskan och använda för backup och enklare redigering när jag inte är hemma. Jag har en XP-version som jag köpte för länge sedan men när jag skulle installera så hittade jag givetvis inte den.

Utan moraliska betänkligheter så tankade jag hem en XP-ISO och började installera. Installationen avbröts halvvägs och jag kommer inte vidare. Efter ytterligare lite rotande hittade jag till slut min skiva men den accepteras inte eftersom det redan "pågår en installation". Jag kommer inte åt Windows 2000 som låg på den tidigare, jag kan inte boota på Windowsskivan, jag har ingen diskettstation så jag kan boota på Dos och formatera.

Några tips på hur jag kan formatera disken eller på annat sätt komma vidare med installationen?

Boota på CDn (biosinställning) och formattera disken i installationen. Men om det hängde sig sist gör det väl det igen, du har nog hittat en dålig win.

många laptops kan man inte installera med standard XP installationsskivor utan måste installeras lite omständigt för att få det att fungera. Att göra en oaktiverad sysprep installation på en en annan dator och sedan sätta i disken i laptopen som bråkar och låta den hitta all underlig hårdvara i efterhand är en metod so fungerar tämligen ofta.

Enklast är givetvis att installera Ubuntu 10.4 LTS istället så fungerar det säkert på första försöket.

Hmmm, tack för många tips att testa. Jag har provat "Ultimate Boot CD" men den bygger inte boot-CDn klar eftersom den inte hittar två filer på XP-skivan.

Datorn bootar inte på XP-skivan eftersom den har kommit så långt att den "återupptar" installationen från disken hela tiden. Annars hade jag tänkt formatera därifrån.

Ska kolla lite på "bootdisk.com" och försöka få maskinen att boota på någon extern media så jag kan formatera och komma vidare...

Oavsett om jag har en skiva i eller inte så säger den "restarting setup". Finns det något sätt att få den att börja om från installationsskivan. Jag funderade annars på att ändra bootordning och boota på en USB-pinne med något på. men det finns ju inga drivrutiner för USB laddade ännu så den läser inte pinnen... Ett alternativ är ju annars att använda datorn som ett sämre boj-sänke! Börjar tröttna nu...

Bootar jag med XP-skivan så får jag följande på skärmen:

Tryck på valfri tangent för att starta från CD
"Trycker.."
Den här datorn håller redan på att uppgraderas....
*Tryck retur om du vill fortsätta uppgraderingen. (uppgraderingen hänger sig med "fulskivan" och avbryts med originalskivan).
*Tryck F10 för att avbryta och installera en ny version av XP. (Installationsprogrammet startar från skivan och jag får tre nya val)
** Retur om du vill installera XP. (Felmeddelande "Det går inte att hitta någon hårddisk)
**R för att reparera (samma som förstavalet - uppgraderingen hänger sig...).
**F3 för att avbryta. (Allt börjar om igen...)

Om jag bara kunde boota på något som tillåter mig att formatera disken...

Hirens Boot CD

Utan moraliska betänkligheter så tankade jag hem en XP-ISO och började installera.?

Där du hittade "ful" XP'n kan du kanske söka efter Hirens Boot CD. Senaste versionen jag sett är 10.1 och på den finns alla möjliga program för att formatera, partitionera, radera, rädda, hitta filer, partitioner osv. Har du den bränd på en CD så ska din bärbara boota från den och så kan du formatera om din HD för ett nytt installationsförsök med valfritt OS.
Lycka till.
/Johan

Men om du bootar från en annan CD än windows skivan, kommer du inte åt hårddisken för formatering då?

Om den saknar stöd för USB boot har den kanske en diskettstation och då är det ju lätt att skaffa en startdisk om du har tillgång till en annan dator med diskettläsare.

Ett annat alternativ skulle ju vara att riva loss disken och partionera om den i en annan burk.

Jag har ingen annan bootbar CD men jag jobbar på det... ;) Jag försökte bygga en med "Ultimat boot CD" men det gick åt h-vete... Tyvärr ingen diskettstation heller, annars hade jag bootat på en doos-diskett och formaterat. Jag har även funderat på att montera disken i ett Argosy 2,5" case som står här och skräpar. Jag kanske kan komma åt att formatera via nätverket då. Tack för all hjälp, jag har några spår kvar att jobba på...Steg ett är att försöka fixa en bootbar CD med verktyg på för att formatera...

Jag har ingen annan bootbar CD men jag jobbar på det... ;) Jag försökte bygga en med "Ultimat boot CD" men det gick åt h-vete... Tyvärr ingen diskettstation heller, annars hade jag bootat på en doos-diskett och formaterat. Jag har även funderat på att montera disken i ett Argosy 2,5" case som står här och skräpar. Jag kanske kan komma åt att formatera via nätverket då. Tack för all hjälp, jag har några spår kvar att jobba på...Steg ett är att försöka fixa en bootbar CD med verktyg på för att formatera...

Ställ om BIOS så att den läser CDn FÖRE hårddisken. Eller formattera helt enkelt hårddisken i en annan dator.

Jag har fått till en bootbar CD (och den bootar på CDn) med ett antal verktyg på. När jag kör ett diskverktyg så ser jag disken (NTFS) men det står ett frågetecken i fältet "formaterad", och alla val för att formatera disken är "gråade". En liten bit närmare känns det som i alla fall...

** Retur om du vill installera XP. (Felmeddelande "Det går inte att hitta någon hårddisk)

Din XP-ISO innehåller alltså inga drivrutiner för din HBA. Tuff skit. ;)

Lätt åtgärdat, men jag har som moralisk princip att helt enkelt inte hjälpa folk med fel som uppstår pga piratkopierad mjukvara.

Jag har fått till en bootbar CD (och den bootar på CDn) med ett antal verktyg på. När jag kör ett diskverktyg så ser jag disken (NTFS) men det står ett frågetecken i fältet "formaterad", och alla val för att formatera disken är "gråade". En liten bit närmare känns det som i alla fall...

Eftersom det där däremot är en hårdvaru-issue så har jag inga moraliska problem att hjälpa dig där.

Många Thinkpads (och för den delen andra märkeslaptops) har skydd i sina firmwares som inte _låter_ dig radera/formattera boot/systempartitioner om inte BIOS/liknande är korrekt inställt för att bekräfta att du verkligen VILL göra en installation.

Om så är fallet så är proceduren beskriven i manualen till din maskin, och om du inte har den så finns den säkert att ladda ner hos tillverkaren.

"*You are setting it to Compatibility mode because in AHCI, the XP CD will not recognize the HDD."
Tack för den!

"*You are setting it to Compatibility mode because in AHCI, the XP CD will not recognize the HDD."
Tack för den!

Men varför formatterar du inte i annan burk istället för att slåss med inställningar och verktyg? Sen tycker jag du borde köpa en windowslicens så får du ett bra lagligt Windows och får tillgång till support.

Jag har en laglig licens. Som jag skrev tidigare så hittade jag inte skivan. Dessutom så var det bara SP1, så det blir en del tankande för att uppdatera. Skivan är dock hittad och tack vare tipset om bios-inställningen så rullar installationen på "as we speak" ;)

Byter du tillbaka efter installationen (Nu talar vi om XP, där rätt HBA-drivare inte har slipstreamats) så kommer du att få en fin blåskärm med (med största sannolikhet) INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE (även om vissa andra felkoder kan vara möjliga).

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto