Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Formatera extern USB-hårddisk i OSX

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Jag har skaffat en extern USB-hårddisk som jag försöker formatera i OSX. Jag drar igång skivverktyg och väljer radera (skriflägeskänslig, journalförd) och trycker på radera. Därefter tycks programmet hänga sig och badbollen snurrar.

Jag lät den stå över natten men nu på morgonen är den fortfarande inte formaterad. Fick tvångsavsluta Diskverktyg. Hårddisken är på drygt 300gb och jumpersettins är satt till single/master. Någon som har tips om hur jag ska kunna formatera hårddisken?

mvh

Johnnie

Men om man formaterar en disk med OSX Extended borde väl disken automatiskt få OSX Extended som filsystem tycker man. Eller måste man skapa en partition först och sedan formatera den?

Mja, det är inte helt säkert.
Det finns en flik där man kan skapa partitioner, kolla där, ev. ta bort nuvarande partion, och lägg in en HFS+ partition.
Formatera sedan, så skall det nog gå bra.

/ E

Det hela slutade med att en grå slöja täckte skärmen och att ett meddelande på flera språk sa att jag var tvungen att starta om datorn. (Kernel panic?) Den där USB-disken kommer inte i närheten av iMacen igen. Är firewire-diskar mer lämpade för Mac?

//J

Firewire

Jag kör en sån här med imac och powerbook. Är jättenöjd (och beställde nyss en lika till som backup eftersom man ju aldrig kan vara nog säker även om de verkar topp. Lika bra att lagra bilder på fler oavsett lixom..)

Tyst, kall och helt ok look:)

Den är snygg. Men har jag fw800 tro... hm.. det är ju inte ivägen om jag inte har det... nej, min iMac har nog bara fw400. Får nog bli en sån ändå ... Ska du ha båda två till samma bilder?

/J

Är det inte bara att sticka in sladden när man använder Mac... ;-)

Okunnig som använder PC. (Där skapar man en partiton först och formatera den sedan)

hehe.... Där fick du till det!

Nä, men allvarligt talat tycker jag inte USB-portarna på mina Macar har fungerat värst bra. Med handdator dog ofta USB-porten och jag var tvungen att starta om datorn för att få liv i den. Och nu detta.

//Johnnie

Kolla http://www.99mac.se för mer ingående tips. Klart att en vanlig USB-hårddisk ska fungera med en iMac!

Märkligt med kernal panic också som sagt. Vad är det för märke på disken?

Senast ändrad:
Snabeldrake skrev:
Kolla http://www.99mac.se för mer ingående tips. Klart att en vanlig USB-hårddisk ska fungera med en iMac!

Jag har kollat 99mac ganska ingående men inte hittat något svar. Jag skrev även en fråga men kommer ändå ingen vart. Hårddisken dök alltså upp i Diskverktyg men gick inte att formatera. (Det gick att trycka på radera men den röda lampan på hårddisken som anger att den jobbar var släckt. Alltså ingen aktivitet.) Så lät jag den stå halva natten utan resultat. Med XP lös lampan och efter 1,5 h hade hårddisken formaterats. Nästa försök på Mac:en och kernelpanik utbröt.

Tydligen är det inte helt ovanligt med svajiga USB-hårddiskar till Mac, verkar det som.

//J

Edit: Det är en Western Digital i en låda utan namn.

Hur kopplar du disken till datorn? Via USB-uttagen på datorn självt, eller i tangentbordet? Vilken version av OS X kör du? Senaste 10.4.3? Vilken iMac är det fråga om?

Jag kopplar den direkt till min iMac 20" (rev b tror jag). Jag har Tiger (10.4.3). Har testat alla USB-portar på datorn utan någon skillnad. Däremot har jag mixtrat en del med jumper settings bak på hårddisken. Läste någonstans att den skulle vara i single/master för att OSX skulle hitta den.

//J

dunberg skrev:
min iMac har nog bara fw400. Får nog bli en sån ändå ... Ska du ha båda två till samma bilder?

/J
Bakåtkompatibelt är bra:)

Jo, jag tillhör de nojjiga när det gäller bilder, men två diskar+skivor lugnar mig nog skapligt.

Jag hade förresten också lite trubbel med usbportar på imac G4 Globe ett tag, fast det verkade bero på att strömmen inte räckte till riktigt. Kopplade jag ur en sak så funkade en annan typ... Sen när jag flyttade så gav det sig av sig självt och jag lyckades t.o.m koppla in ännu mer via hubb. (fast vissa grejer funkar fortfarande inget vidare via tagentbordets portar, men det är väl ett känt problem förstås.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar