Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Format på hårddisk för MAC/Winsows
- Trådstartare Leonard91
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Den minsta gemensamma nämnaren heter FAT. Med lite extra drivrutiner i din Mac kan den skriva till NTFS.
http://macntfs-3g.blogspot.com/
http://macntfs-3g.blogspot.com/
Leonard91
Aktiv medlem
Min nuvarade disk är formaterad i NTFS vilket jag inte har några problem med. Jag grejer inte särskillt mycket med inställningar i datorn, så för mig spelar det nog inte så stor roll.
Men vad är den stora skillnaden mellan FAT (den nuvarande hårddisken var formaterad som FAT32, har jag för mig, när jag fick den) och NTFS?
Om NTFS nu skulle vara bättre, är det värt att lägga pengar på att köpa licensen för Mac så att jag kan fortsätta köra NTFS?
Men vad är den stora skillnaden mellan FAT (den nuvarande hårddisken var formaterad som FAT32, har jag för mig, när jag fick den) och NTFS?
Om NTFS nu skulle vara bättre, är det värt att lägga pengar på att köpa licensen för Mac så att jag kan fortsätta köra NTFS?
Walle
Aktiv medlem
Jag skulle absolut rekommendera dig att fortsätta med NTFS, då NTFS är ett bättre filsystem än FAT på alla sätt och vis.
Några fördelar med NTFS:
*Bättre säkerhet
*Blir inte lika snabbt fragmenterat
*Inte lika stora klusterstorlekar (då FAT bara kan ha ett visst antal kluster per partition så blir klustrena väldigt stora vid stora partitioner.)
*Per-fil-komprimering
*Quota
*Kryptering (suger visserligen, men ändå )
Så funkar det att köra NTFS på Macen skulle jag absolut ha gjort det!
Några fördelar med NTFS:
*Bättre säkerhet
*Blir inte lika snabbt fragmenterat
*Inte lika stora klusterstorlekar (då FAT bara kan ha ett visst antal kluster per partition så blir klustrena väldigt stora vid stora partitioner.)
*Per-fil-komprimering
*Quota
*Kryptering (suger visserligen, men ändå )
Så funkar det att köra NTFS på Macen skulle jag absolut ha gjort det!
Irie Micke
Aktiv medlem
Prova med Paragon NTFS Så ska du se att du får fulla skrivrättigheter på Mac oxå. Mycket skönt att ha installerat så man slipper bekymra sig om filformat på diskar
Göran Larsson
Aktiv medlem
Det stämmer naturligtvis inte. Det finns många filsystem, utöver NTFS, som klarar stora filer. Byt sista delen av meningen till "vill du kunna ha HD-filmer på den så måste du köra nästan vad som helst utom FAT".Glömde att nämna att den maximala filstorleken med FAT32 är 4GB, så vill du kunna ha HD-filmer på den så måste du köra NTFS
Anders-S
Avslutat medlemskap
Det finns även programvara för att läsa/skriva Mac-diskar på MS Windows datorer. Vilken väg som är bättre beror naturligtvis på vad man använder disken mest till.
http://www.mediafour.com/products/macdrive
Edit: ett ord föll bort
http://www.mediafour.com/products/macdrive
Edit: ett ord föll bort
Walle
Aktiv medlem
Det stämmer naturligtvis inte. Det finns många filsystem, utöver NTFS, som klarar stora filer. Byt sista delen av meningen till "vill du kunna ha HD-filmer på den så måste du köra nästan vad som helst utom FAT".
Korrekt, men här stod valet mellan just FAT och NTFS
Edit: Ett alternativ är förståss att köra med en NAS istället. Som jag har förstått det ska det då gå alldeles utmärkt att komma åt den både från Windows och Mac utan att man behöver något "exraprogram" i varesig Windows- eller Macmiljön.
Leonard91
Aktiv medlem
Eftersom att jag inte är särskillt insatt i dator-termer så fattar jag knappt något av det Christoffer skrev i listan, men det låter ju bra =)
Det är inte bara FAT och NTFS jag söker svar på, men det är kanske dessa två som är de vanligaste formaten för externa hårddiskar?
Paragon NTFS lät ju smidigt. Är det "standard" så att man formaterar hårddisken precis som vanligt då?
Även NAS lät ju bra, men det är lite dyrare så för tillfället får det nog bli en "vanlig" hårddisk eller vad man säger =)
Det är inte bara FAT och NTFS jag söker svar på, men det är kanske dessa två som är de vanligaste formaten för externa hårddiskar?
Paragon NTFS lät ju smidigt. Är det "standard" så att man formaterar hårddisken precis som vanligt då?
Även NAS lät ju bra, men det är lite dyrare så för tillfället får det nog bli en "vanlig" hårddisk eller vad man säger =)
Göran Larsson
Aktiv medlem
Det är de två formaten som Microsoft använder och, som du nog har märkt i tidigare inlägg, de enda formaten som existerar i en del datoranvändares tankar.Det är inte bara FAT och NTFS jag söker svar på, men det är kanske dessa två som är de vanligaste formaten för externa hårddiskar?
Det antika FAT hittar du i MS-DOS, PC-DOS och Windows. När Microsoft efter många år insåg att FAT hade för många brister, och att det inte längre gick att lappa och laga (t.ex. som de hackade in långa filnamn ovanpå de korta 8+3 som FAT klarade från början), hittade de på NTFS.
Det finns många andra filsystem som används på externa diskar. Tyvärr brukar valet bli FAT eller NTFS då Windows inte har stöd för annat än Microsofts egna format. Tyvärr förutsätts det alltid att alla andra ska anpassa sig till denna brist.
Personligen använder jag inte Windows, så mina externa diskar är vanligtvis formatterade med HFS+J.
Walle
Aktiv medlem
Det är de två formaten som Microsoft använder och, som du nog har märkt i tidigare inlägg, de enda formaten som existerar i en del datoranvändares tankar.
Du kan inte ha syftat på något annat inlägg än mitt, och jag vill därför återigen poängtera att tråden handlar om Mac och Windows, och då är det föga relevant att prata om andra filformat än FAT och NTFS eftersom det är de två filformat du kan använda och komma åt från Windows.
Att det finns betydligt fler filformat än FAT(16/32) och NTFS är jag väl medveten om, konstigt vore det annars eftersom jag har använt både Linux (flertal olika smaker) och lite mer udda OS som FreeBSD, o.s.v. Men det är som sagt inte relevant i diskussionen, eftersom disken delvis ska köras på en Windowsmaskin.
Göran Larsson
Aktiv medlem
1. Inlägget som startade tråden begränsade inte valet till FAT och NTFS.Du kan inte ha syftat på något annat inlägg än mitt, och jag vill därför återigen poängtera att tråden handlar om Mac och Windows, och då är det föga relevant att prata om andra filformat än FAT och NTFS eftersom det är de två filformat du kan använda och komma åt från Windows.
2. Personen som startade tråden har även förklarat att andra filsystem också är av intresse.
3. Varför är det enda tänkbara alternativet att det valda formatet ska fungera med en det som finns inbyggt i Windows, men behöva extra program för maskinen med Mac OS X (som det blir om man väljer NTFS). Varför är HFS+ med ett extra program på maskinen med Windows inte ett tänkbart alternativ?
4. Även om man begränsar sig till format som Microsoft har byggt in i Windows måste det väl finnas fler alternativ än FAT och NTFS? Kan inte Windows t.ex. använda UDF på en hårddisk?
Jag tycker fortfarande att det, med de förutsättningar som gavs av Leonard91, är fel att säga att valet står mellan FAT och NTFS.
Walle
Aktiv medlem
1. Inlägget som startade tråden begränsade inte valet till FAT och NTFS.
2. Personen som startade tråden har även förklarat att andra filsystem också är av intresse.
3. Varför är det enda tänkbara alternativet att det valda formatet ska fungera med en det som finns inbyggt i Windows, men behöva extra program för maskinen med Mac OS X (som det blir om man väljer NTFS). Varför är HFS+ med ett extra program på maskinen med Windows inte ett tänkbart alternativ?
4. Även om man begränsar sig till format som Microsoft har byggt in i Windows måste det väl finnas fler alternativ än FAT och NTFS? Kan inte Windows t.ex. använda UDF på en hårddisk?
Jag tycker fortfarande att det, med de förutsättningar som gavs av Leonard91, är fel att säga att valet står mellan FAT och NTFS.
Föreslå ett bättre filsystem än NTFS, som du kan få "native" (d.v.s. kunna använda de vanliga verktygen för att komma åt filerna) på både Windows och Mac. Med NTFS får du "native" åtkomst till filerna på Mac om du använder t.ex. Paragon NTFS, d.v.s. du kan använda vad nu "Utforskaren" kallas på macspråk. Jag vet inget liknande program för Windowsmiljö som ger "native" åtkomst till andra filsystem, men jag kan absolut ha missat det!
Leonard91
Aktiv medlem
Så Paragon NTFS är ett program man installerar på Mac för att kunna använda NTFS på hårddisken?
Hittade programmet här: http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Det låter som ett rimligt pris och det kan jag lägga ut för att få använda NTFS på hårddisken senare när jag köper min MacBook.
Tror ni att NTFS kommer bli "omodernt" inom några (5) år? Så att det inte längre finns möjlighet att köpa Paragon NTFS när jag skaffar min MacBook?
Hittade programmet här: http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/
Det låter som ett rimligt pris och det kan jag lägga ut för att få använda NTFS på hårddisken senare när jag köper min MacBook.
Tror ni att NTFS kommer bli "omodernt" inom några (5) år? Så att det inte längre finns möjlighet att köpa Paragon NTFS när jag skaffar min MacBook?
alfin
Aktiv medlem
Inte en chans, med tanke på att majoriteten av världens datorer använder detta filformat.Tror ni att NTFS kommer bli "omodernt" inom några (5) år?
Mesch
Aktiv medlem
Föreslå ett bättre filsystem än NTFS, som du kan få "native" (d.v.s. kunna använda de vanliga verktygen för att komma åt filerna) på både Windows och Mac. Med NTFS får du "native" åtkomst till filerna på Mac om du använder t.ex. Paragon NTFS, d.v.s. du kan använda vad nu "Utforskaren" kallas på macspråk. Jag vet inget liknande program för Windowsmiljö som ger "native" åtkomst till andra filsystem, men jag kan absolut ha missat det!
Jag tror nog att Göran bedriver lite trollverksamhet i tråden. Det är i alla fall uppenbart för mig vad du försöker säga.
Mesch
Aktiv medlem
Inte en chans, med tanke på att majoriteten av världens datorer använder detta filformat.
Håller med så klart men skulle inte Vista egentligen få ntfs utbytt mot ett modernt filsystem? Fast det kom ju aldrig och inte i Win7 heller om jag fattar det hela rätt.