Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format, Fotoramar och tavelramar

Produkter
(logga in för att koppla)

MarcoR

Medlem
Hej alla.
jag är inte mycket för att "gnälla" men nu måste jag gnälla lite...

Jag är Fotograf... Mina bilder håller då allså 2:3 förhållande mellan höjd och bredd...

Går man och letar efter ramar varsomhelst så står det "fotoramar"...
Sen är nästan allt i 3:4 förhållande...

Samma på alla som har billiga ramar... IKEA, Åhlens, Gallerix...

Allså 10x15 finns ju... Där verkar de ha fattat!
Sen är nästa 13x18 osv... 30x40....

Så när man beställer bilder från negati/possetiv eller digital kamera måste man beskära varje bild och redigera om...

Någon som har tips på billiga ramar i 2:3 format...
30x45, 50x75, 70x105...?

/ Marco :)

Joo, du har så rätt...

Alla har vi nog undrat samma sak!??
Men det är ett av dessa mysterier i världen..
Det finns fler exempel, varför är det aldrig lika många korvbröd i paketet som det är korvar i sitt paket!?

MarcoR skrev:
Jag är Fotograf... Mina bilder håller då allså 2:3 förhållande mellan höjd och bredd...

Det är ju inget absolut faktum...

En Hasselbladsägare kan säga:

Jag är fotograf...Mina bilder håller då alltså 1:1 förhållande mellan höjd och bredd
(Ja, han kan ju säga 4:3 om han använder ett annat magasin)

En 645 mellanformatsägare kan säga:

Jag är fotograf... Mina bilder håller då alltså 4:3 förhållande mellan höjd och bredd

osv...

20x30 passepartouter i 40x50 ramar blir snyggt

Clas Ohlsson säljer billiga ramar i 30*40 (kanske större också, har ej letat) och proprint har passande passpertauter i butik (man kan säkert be dem skicka dem) för 2:3 formatet.

Re: Re: Format, Fotoramar och tavelramar

Hej Jesper.
Jo det är inget absolut faktum...
Läser min text och hittar inget ställe jag påstår det...

Alla andra förstod att jag talade om billiga ramar till fotografier där man inte vill redigera om formatet...
när jag kör 645:an så scannar jag ändå och fixar så då är det ändå inget problem!

Men det verkar vara ett faktum att det är på detta sätt...
Kanske någon ramtillverkare som ser sin möjlighet här...?

Jeppe skrev:
Det är ju inget absolut faktum...

En Hasselbladsägare kan säga:

Jag är fotograf...Mina bilder håller då alltså 1:1 förhållande mellan höjd och bredd
(Ja, han kan ju säga 4:3 om han använder ett annat magasin)

En 645 mellanformatsägare kan säga:

Jag är fotograf... Mina bilder håller då alltså 4:3 förhållande mellan höjd och bredd

osv...

20x30 passepartouter i 40x50 ramar blir snyggt

Ikea säljer ju både 30x40, 50x70 och 70x100 ihop med 5cm passepartout som medföljer (känner dock ej till kvalitén på dessa men andra finns i dessa standardformat på t ex Gallerix för 50-70kr) så får du 2x3 format. Med tanke på att du är fotograf så skulle du väl ändå inte under några som helst omständigheter få för dig att rama in utan passepartout!? ;o)

Kart jag ramar in vanliga bilder utan passepartout...
Beställer t.ex. 30x45 med bred ram och rits...
Ser ut som en perfekt paspartout!
400 dpi... med matt papper...

Ser otroligt bra ut med rätt ICC profil!

30x45 är ju igentligen 305x450mm.
Så när man har 50st ramar som skall in nu innan jul så vill man helst har rätt format och slippa skära och fixa...
Går man till en inramnings affär så blev det lite "blodigt"...
Men nu hade jag inget val då jag inte hittade något i rätt format.

Varför envisas kameratillverkarna göra kameror i andra format än de ramarna som finns att köpa har?

Min lösning på problemet var att markera på kamerans mattskiva proportionerna för 3:4. Dvs två genomskinliga tejpbitar noga utmätta på mattskivan.

Re: Re: Re: Format, Fotoramar och tavelramar

MarcoR skrev:
Hej Jesper.
Jo det är inget absolut faktum...
Läser min text och hittar inget ställe jag påstår det...

Jo ;)

Nåja.. Vidare till väsentligheterna. Jag använder no-brain-passepartouter som då är 19x29 cm utskuret och 30x40 i yttermått. Men jag har nu börjat använda 29x39 utskärningar i 40x50 ramar. Detta medför ett annat tankesätt och en beskärning både i sökaren och då vid montering av bilden. Pers idé är bra och jag ska investera in en extra mattskiva.. ska bara få tummarna loss.

Man kanske skulle ta och starta en ramverkstad för 3:2 ;)

Vad jag försöker säga Marco är att det är inte ramarna det är fel på, det är ditt sätt att rama in ;o)
Lägg 5cm vit kant på bilden och en svart rits i själva filen så slipper du ju problemet om du nu inte vill rama in på riktigt ;o) Det fixar du snabbt med lite olika ram-macron i PS.

God Jul!
-h

Många grossister saluför ramar med proportionerna 2:3. Dessvärre så väljer butikerna ofta att inte lagerföra dessa.

Ramar som ofta finns är 20x30, 30x45, 40x60 och 50x75.

Problemet är att det finns för många format att välja mellan. Vanligast är att man lagerför stora ramar i poster-format (50x70 och 70x100).

Något annat som påverkar ramstorlekarna är i vilka format barnens skolfoton levereras. De kommer ofta i formaten 9x12, 13x18 och 18x24.

Clouseau skrev:
Vad jag försöker säga Marco är att det är inte ramarna det är fel på, det är ditt sätt att rama in ;o)
Lägg 5cm vit kant på bilden och en svart rits i själva filen så slipper du ju problemet om du nu inte vill rama in på riktigt ;o) Det fixar du snabbt med lite olika ram-macron i PS.

God Jul!
-h

Det är ju så jag gör...
Och jag tycker resultatet "suger"...
Stör det inte Er att "passepartouten" blir olika stor horisontellt och vertikalt?

Det gör jag iallafall...
Jag skulle nog vilja hitta 2:3 ramar till vettiga pengar!
Jag läste i en annan tråd här i forumet om en kille som hade ramverkstad och han menade att han var mycket billigare än t.ex. gallerix mfl.
Men han svarar inte på några mail :(

Men jag jagar vidare efter honom...
Så lägger jag in info om jag får något svar!

/ Marco, God Jul!

MarcoR skrev:
Det är ju så jag gör...
Och jag tycker resultatet "suger"...
Stör det inte Er att "passepartouten" blir olika stor horisontellt och vertikalt?

Det gör jag iallafall...
Jag skulle nog vilja hitta 2:3 ramar till vettiga pengar!
Jag läste i en annan tråd här i forumet om en kille som hade ramverkstad och han menade att han var mycket billigare än t.ex. gallerix mfl.
Men han svarar inte på några mail :(

Men jag jagar vidare efter honom...
Så lägger jag in info om jag får något svar!

/ Marco, God Jul!

Jag menade naturligtvis 5cm kant runt om. Då blir passepartout lika brett runt om om du har en 2:3 bild och anväder 30x40, 50x70 och 70x100 ramar.

MarcoR skrev:
Hej alla.

Så när man beställer bilder från negati/possetiv eller digital kamera måste man beskära varje bild och redigera om...

30x45, 50x75, 70x105...?

Helt enig och vill gärna höra om någon vet var man hittar 2:3 formatsramar. Det här är ju lite som att sälja film på VHS i en värld med DVD-spelare... Att det sedan råkar finnas andra format också förtar ju knappast det faktum att en majoritet av alla "fotografer" tar bilder i 3:2 format.

Re: Re: Format, Fotoramar och tavelramar

jkene skrev:
Helt enig och vill gärna höra om någon vet var man hittar 2:3 formatsramar. Det här är ju lite som att sälja film på VHS i en värld med DVD-spelare... Att det sedan råkar finnas andra format också förtar ju knappast det faktum att en majoritet av alla "fotografer" tar bilder i 3:2 format.

Tja... en av de första bästa träffarna på nätet när jag sökte på +ramar +20x30 var den här http://www.bergstroms-foto.se/ramar2.htm och jag antar att om man är intresserad av uddastorlekar som ni är så kan man nog hitta ännufler och betydligt billigare bara man surfar lite.

Grejen är att om man vill sälja behöver man närhet, god tillgång samt ett bra urval av storlekar (45x30, 75x50 har t ex inte den nissen). Jag har lyckats hitta 3:2 format också, men oftast bara en storlek eller i någon obskyr butik lång borta ifrån mitt verksamhetsområde.

Som amatör med bildinramning styckevis, lite då och då, har jag inte tänkt på att det här kan vara något problem. Jag utgår från de ramar som finns i affären och beställer bilderna efter det. Nästan alltid vill jag ändå beskära bilderna mer eller mindre. Ofta sätter jag bilden direkt i ramen utan passepartout (eller också mäter jag av en fuskpassepartout med vita marginaler i själva bilden).

Till vissa bilder vill jag kosta på en riktig passepartou, och då vill jag gärna ha undermarginalen lite större, som jag har lärt mig. Då är jag i alla fall borta från kamerabildens proportioner. Färdiga passepartouter brukar förresten ha alla marginaler lika stora, antagligen för att de ska passa både liggande och stående format. Eller så är jag gammalmodig. I ramaffären fick jag veta att nu för tiden har man alla marginaler lika stora.

Jag förstår dock att det här kan vara problem för den som måste jobba snabbt och rationellt med många bilder. Jag har väl bara inbillat mig att de flesta amatörer tänker som jag.

Vad är förresten en "no-brain-passepartout"?

Hej alla.

30x45, 50x75, 70x105...?

De flesta har kompakt och/eller kameramobil. De har konsumentformatet.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar