Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Format 2:3 vs 4:3 i digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Har för mig att det finns kompakta digitalkameror som har möjlighet att kunna ställa in förutom "digital"formatet 3:4 även kan ställa in 2:3 som ger rena 10x15 bilder. Kan någon bekräfta detta eller har jag drömt? Fotar man i 3:4 så blir ju bilderna 10x13 eller beskurna på 10x15-papper. Vet att spegelreflexkameror har 2:3 men de kompakta jag testat har inte kunnat lösa mitt dilemma. Provat bla Minolta Z1, Olympus c-720 och my 400 utan framgång.

Någon som vet eller har en kommentar på detta?

/Fotoprofessorn

Digitalkompakterna har 4:3, japp.

De digitala systemkamerorna har 3:2, undantaget Olympus E-1 som oxå har 4:3.

Jag har en olympus c-730 och den går att ställa in både 4:3 eller 3:2 format på. Det gör man i menyn där man väljer upplösning och komprimering på bilderna.

tjusigt.

Nu blir jag åter lugn för det var inte så enkelt att hitta svar på nätet annars. Väntar med spänning på fler kommentarer från personer som kanske har andra modeller med denna funktion.

Varför utvecklar man digitalkameror mot 4:3 format? Ögat har ju ett "brett" seende, inte ett fyrkantigt och traditionella 3:2 bilder brukar kännas mer neutrala. 4:3 är ju TV standard, men de flesta TV apparater utvecklas nu mot widescreen 16:9 format. Det verkar alltså som om kameratillverkarna strävar bakåt... Eller?

//

Mazy skrev:
Har jag helt fel när jag säjer att 4:3 i digitalkamera kretsar handlar om mer än sensorns storlek? Jag hade för mig att det var ett komplett system bajonettfattning, avstånd till sensorn och lite annat gull-lull som är framtaget av några tillverkare tillsammans.. ?

Det finns ett system som kallas för 4/3 systemet. (Olympus E-1 inkl. tillbehör är de första produkterna enligt det systemet)

Finns att läsa om här

Att sen många digitalkompakter har 4:3 är en annan sak som inte har med det systemet att göra.

4/3" anger sensorns storlek (18 x 13.5mm), medans 4:3 anger proportionerna.

Två olika saker m.a.o

Senast ändrad:
Anders, Hasselblads XPan är 24x65mm.
Anledningen till att de kör 4:3 på de flesta digitalkamerorna är väl att nästan alla skärmar är i de proportionerna? Angående att de inte är i widescreen så känns det väl trevligt att utnyttja så mycket av bildcirkeln man kan och beskära senare.

Om man ställer om sin digitalkamera från 4:3 till 3:2 så beskär den väl bilden till rätt format (tror jag), bättre att köra formatet som sensorn är och sen beskära i efterbehandlingen.

Även mellanformatets 6X4,5 har ju ungefär 4:3 format. (eg. 5,5 X 4,5) Ett snyggt format helt enkelt som i mina ögon är mer balanserat än småbildsformatet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar