Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fondvägg?

Produkter
(logga in för att koppla)

photoboy

Aktiv medlem
Hej!

Nu har det blivit dags att bygga fondvägg. Vi har köpt lite masonite-skivor (vit lackboard kallades det) som vi tänkte montera omlott, för att få ett dubbelt lager, så att det blir stabilt och utan alltför synliga skarvar. Sen tänkte vi spackla skarvarna och måla det hela med matt vit snabbtorkande färg.

Vi tänke montera dem i böj mot golv och tak.

Någon som har några synpunkter, eller andra tips om hur man ska gå tillväga?

Hur kan man ljussätta för att få helt vitt? 2x2 400W-blixtar med softboxar/reflektorer?

Tacksam för tips.
 
Jag byggde min med vanliga masonitskivor, fästade mot ett regelverk, böjde mot taket men satte 19mm mdf skivor sågade i cirkelform för att kunna spika masoniten i dem i skarvarna... om man bara böjer dom så är det svårt att få det helt jämnt när man spacklar. Glöm inte att sätta skarvtejp innan du spacklar då det lätt spricker annars. (jag gjorde inte det och det sprack i skarven efter ca 1 vecka...)

Lycka Till !
 
nu har vi byggt

Tack för tipset!! Vi hade ingen bra metod att såga en jämn cirkelform, så vi prövade att ha dubbla masonit istället i böjen vid golv/vägg. Det blev mycket stabilt.

I böjen mot taket (där vi körde med enkla masonitskivor) blev det däremot lite glapp i skarvarna tyvärr, några mm. Men vi ska se om vi kan bredspackla detta och måla en gång till :)

På K-rauta hade de tyvärr ingen koll på skarvtejp, finns det en speciell som är gjord för detta ändamål?




fernvik skrev:
Jag byggde min med vanliga masonitskivor, fästade mot ett regelverk, böjde mot taket men satte 19mm mdf skivor sågade i cirkelform för att kunna spika masoniten i dem i skarvarna... om man bara böjer dom så är det svårt att få det helt jämnt när man spacklar. Glöm inte att sätta skarvtejp innan du spacklar då det lätt spricker annars. (jag gjorde inte det och det sprack i skarven efter ca 1 vecka...)

Lycka Till !
 
Det är vanlig spackelremsa självhäftande av glasfiber som är till för att spacklet inte ska spricka. Det finns på k-rauta där jag köpt min nere i färg/spackel hörnan, kan även köpas på ex silvan eller bauhaus.

Lycka till // Jonas
 
En liten fråga från en som inget vet om studios men är nyfiken.

Vad är en fondvägg?
Bifoga mer än gärna bilder.

När jag hör fondvägg tänker jag på en vägg som är målad i annan kulör än resten av rummet.

Men det låter inte som det när ni pratar om det.
 
fondvägg, heter väl egentligen rundfond...

en vägg som är rundad upptill och nedtill så att det inte blir några hörn och skarvar i bakgrunden när man fotar.
 
Plexiglas?

tack för tipset om tejpen, och självklart ska det nog heta rundfond, precis som du skriver :)

Nu till nästa fråga.. Om man vill ha en snygg spegling under personen man fotar, ska man då helst ha vit plexi eller helt genomskinlig? storlek, tjocklek?
Hoppas någon vet :)


fernvik skrev:
Det är vanlig spackelremsa självhäftande av glasfiber som är till för att spacklet inte ska spricka. Det finns på k-rauta där jag köpt min nere i färg/spackel hörnan, kan även köpas på ex silvan eller bauhaus.

Lycka till // Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.