Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fomapan 100 framkallad i Rodinal

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Jag har just laddat framkallningsdosan med en rulle Fomapan 100. Har kommit över en flaska Rodinal (original, inte Calbe 09). Tänkte just framkalla den, men Photax uppger en framkallningstid på 6-7 min i 1+40, för Calbe. Sedan hittade jag på digitaltruth tror jag en framkallningstid på 8-9 min i 1+50. När jag plockar fram min mörkrumspärm ramlade det ut en gammal notering som uppger 10 min i 1+50. Det är givetvis 20 grader som gäller i samtliga fall. Någon som kan ge mig lite vägvisning här?
 
Jag hittade också en flaska rodinal förra sommaren. Den var öppnad och jag skulle inte rekommendera att framkalla i gammal öppnad rodinal. (Min flaska var nog från sent åttiotal/tidigt nittiotal (som senast.)) Det var för övrigt Fomapan 100 och 400 120-film jag framkallade med ganska dåligt resultat (riktigt dålig kontrast och svärta). Vill minnas att jag låg runt 9-12 minuter med 1+40 och 20 grader.
Albin Wiklund
 
Tack för rådet! Jag uppskattar det väldigt mycket. Jag har läst att Rodinal har nästan obegränsad hållbarhet. Tror dessutom att flaskan inte är öppnad. Den är åtminstone så gott som full. Jag fick den tillsammans med en del andra begagnade mörkrumstillbehör. Får väl köra en en testfilm genom min gamla mellanformatare och provframkalla.
 
Tack för rådet! Jag uppskattar det väldigt mycket. Jag har läst att Rodinal har nästan obegränsad hållbarhet. Tror dessutom att flaskan inte är öppnad. Den är åtminstone så gott som full. Jag fick den tillsammans med en del andra begagnade mörkrumstillbehör. Får väl köra en en testfilm genom min gamla mellanformatare och provframkalla.

Pulverframkallare håller betydligt längre än vätskor.
Framkallningsvätskor i flaska kan hålla länge, men ska du vara säker så gör en provframkallning på ex 1/4 del av rullen. Normalt är det ju bara en ruta du klipper i o missar, har du riktig tur lyckas du klippa mellan två rutor o missar inget :)

Hälsn.
/Janne
www.helikopterbild.se
 
Det fick bli D76 denna gång. Men snart är det dags igen. Så jag inväntar ännu ett rakt svar på min fråga.
 
Tydligen är de moderna varianterna av Rodinal inte exakt som originalet utan något starkare eller svagare, så det är nog därför dina recept är motsägelsefulla. Jag skulle prova att plåta några rutor småbildsfilm, klippa av rullen i mörkret och bara framkalla de rutor du plåtat (så slipper du slösa 24 eller 36 rutor). Gaffla exponeringen och mät ordentligt, så lär du snart kunna lista ut vilken tid som är lämplig för aktuell spädning.

För övrigt har Rodinal (åtminstone Fomadons variant) den märkliga egenskapen att om man späder den ganska mycket så är framkallningstiden nästan skitsamma om man har lagom total vätskemängd till filmen. Framkallaren tar helt enkelt slut och vid 1:100 gör det ingen jätteskillnad med 20 minuter eller en hel timme. Själv brukar jag köra 1:40 för att det är lättare att späda och för att framkallningstiderna blir vettiga (kring 8-10 minuter med de filmer jag provat).
 
Tack Martin. Alltid kul att dela erfarenheter från mörkrummet. Funderar på att köra en rulle i min Rolleiflexen, det är ju tolv rutor på en rulle.
 
Pulverframkallare håller betydligt längre än vätskor.

Rodinal kan inte jämföras med andra framkallare på flaska. Rodinal kan bli brun och nästan svart men fungera lika bra som ny. 10-20 år är inget problem för Rodinal, ens om flaskan varit öppnad.

Det var inte så länge sedan som man i Tyskland hittade en flaska Rodinal i en bunker från kriget, och den fungerade utmärkt.
 
Rodinal kan inte jämföras med andra framkallare på flaska. Rodinal kan bli brun och nästan svart men fungera lika bra som ny. 10-20 år är inget problem för Rodinal, ens om flaskan varit öppnad.

Det var inte så länge sedan som man i Tyskland hittade en flaska Rodinal i en bunker från kriget, och den fungerade utmärkt.

Häftigt, man lär sig någe nytt varje dag :)
Själv brukade jag alltid klippa ¨några rutor¨ och göra en testframkallning om jag var det minsta osäker på framkallarens kondition. Då får man ju oxå möjlighet att öka-minst tiden om man vill ändra kontrasten i neggen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.