Annons

Folkhögskola!

Produkter
(logga in för att koppla)
Terminsavgift?

Gnurra skrev:
Jag har gått en folkhögskola i Norge som jag varmt kan rekommendera! Det är Sogndal folkhögskola i Sogndal, (såklart ;) ), som ligger ca 30 mil nordväst om Oslo, ganska långt in i Sognefjorden.
Jag gick som elev på naturfotolinjen 00/01 och det Norska "Vestlandet" är som gjort för naturfoto kan jag meddela. Kika gärna in i mina album för att se lite bilder därifrån.(Kommer fler snart...)

Här kan du besöka skolan online: http://www.sogndal.fhs.no/

Som kuriosa kan jag säga att det är en bild som jag har tagit som representerar naturfotolinjen, både på hemsidan och i katalogen... :D Tyvärr har den inte kommit till sin rätt. (Beskuren och alldeles för blek). :(

Till skillnad mot svenska folkhögskolor så är det ingen intagning med bilder eller så, utan först till kvarn gäller där det finns platser kvar. Man kan gå antingen hel eller halvår och ansökan till norska folkhögskolor börjar i februari.

En annan sak som kan vara bra att veta är att du kan få ett stependie på ca 13.000kr om du som svensk medborgare studerar på folkhögskola i annat nordiskt land. Läs mer om det här: http://www.nfa.se/svestip.html

Du kan väl maila mig om du vill veta mer ([email protected]). Du kan också beställa en katalog om skolan från hemsidan.

Andra Norska folkhögskolor hittar du här:
http://www.folkehogskole.no/

En liten varning bara, när du slutar på folkhögskolan kommer du ångra dig att du ens började. Varför? Jo, för att du inser att du aldrig kommer att ha ett roligare år i hela ditt liv!! Så kändes det för mig i alla fall...

Lycka Till!

/Gustaf

Vad kostar utbildningen?
 
AndersC skrev:
Vad kostar utbildningen?

Själva utbildningen kostar inget. Det du får betala för är kost och logi, plus utlägg för diverse material (fotopapper, kemi, film) och resor.

Att bo och äta på skolan under ett läsår går på ca 42000kr (ca 9 månader inkl. helger). Extra tillägg på en tusing om du du vill ha enkelrum. Tvättstuga för eleverna ingår. Men tvättmedel får du köpa själv...

Så, räkna med ca 4700kr/månad (Norska kr) för mat och logi. Du får frukost, lunch, middag och kvällsmat. Lunchen består oftast av varm choklad och den matpacke med smörgåsar som du brer vid frukost och ofta någon frukt eller kaka på helgerna. Maten är bra och varierad. Vegetariskt alternativ finns alltid. Även mat för allergiker.

Hehe, lite mer info än du kanske hade räknat med Anders, men eftersom det var ett helt underbart år så jag tycker jag att det är så skojigt att skriva om allt... :)

Fråga gärna mera allesamman som är intresserade!!
 
Vad är lämpligast?!

Hej!
Jo, jag är en tjej som vill få mer kunskap inom foto(kalla det: utbilda mig)
Jag har fotat ett tag, men dock 100% på känsla och dessvärre mindre kunskap...
Har fått en del folkhögskole adresser som jag kommer ta till vara, men min fråga är:
Om jag vill få en bra och stadig grund att stå på, är folkhögskola det bästa att söka?
Min tanke är att någongång komma in på en yrkesutbildning inom fotografering.

I vilken ände ska jag börja?

Är tacksam om någon vill ge mig råd!
-Marie Andersson
 
Flera av de som gick s/v fotolinjen på Sogndal folkhögskola studerar nu foto på högre nivå i bla. Danmark och England.

En folkhögskola är aldrig fel (om den inte har dåligt rykte). I Norge behöver man inga förkunskaper utan man lär sig foto från grunden, (beroende på hur mycket eleverna kan från början). På svenska folkhögskolor måste du söka in med arbetsprover och du förväntas förmodligen ha de grundläggande kunskaperna inom s/v fotografering och mörkrum.

En kanske i sammanhanget oviktig men dock märkbar slutsats av detta är då att det antagligen är lite högre klass på fotoeleverna du hamnar med på en svensk folkhögskola än en norsk, men vad beträffar lärarna så tror jag inte att det är lika stor skillnad.

(Ursäkta mitt något stela paragrafliknande skriveri här i slutet... Jag är lite trött och med detta följer oftast ett litet ordtrollande som jag aldrig annars förmår mig att använda).

Förutom den stadiga grunden inom foto som du får genom att gå en folkhögskola så får du så otroligt mycket mer. (Läs mina tidigare inlägg). Och titta gärna på mina bilder som är tagna under året jag gick i Sogndal.

MVH / Gustaf
 
Tack, Gustaf!

Tack, för ditt inlägg! Jag kommer absolut ta det till mig...
Fick besked idag om att jag kom in på Sogndal!
Så nu ska jag sätta mig ner och fundera.
Men hur gjorde du ekonomiskt? Fick du stipendie? För Norge är väl ändå ett ganska dyrt
land att bo i?!

(Måste bara be dig sända en hälsning till Jessica Naeser...hon och jag går i samma klass, (jag kommer visserligen hoppa av nu till hösten...)
En mycket fin flicka!)


Om det inte är till besvär så kommer jag nog fortsätta att skriva till dig ang. tankar och funderingar!

Ha en fortsatt bra afton*

MVH-Marie
 
Hej Marie! Så det är du... Ja Jessica berättade om att du kanske skulle söka till Sogndal. Kul att du kom in! Grattis! Du kommer inte ångra dig om du börjar där! :)

Studiestöd från CSN går alltid att få. Jag höll mig till bidragsdelen som då låg på 1900kr/mån. Nu är det ett högre belopp tror jag. Sedan så finns det ett stependie som man kan söka som ligger på ca 13000 kr. 20 juni är senaste ansökningsdatum för det. Mer info här:

http://www.nfa.se/svestip.html

Jag sökte och fick det stependiet. Det är inga speciella kriterier för det utan bara du söker så har du chans att få det. Det är ett visst antal som får det varje termin men det brukar inte vara så många som söker det tydligen. Om det är många sökande så lottar de ut stependierna.

Resten av pengarna hade jag sparat ihop. Och det var väl använda pengar kan jag lova!

Norge är ganska dyrt för oss svenskar, men att bo och äta på skolan är som sagt det som ingår i pengarna som du betalar till skolan, (plus lite bussresor, teaterbiljetter och annat småkrafs), och det tycker inte jag är dyrare än att bo i en lägenhet i Göteborg. Du kan ju räkna lite på det. Slå ut kostnaden på 9 månader och räkna sedan ut vad du måste betala för bostad och mat per månad i Sverige.

Marie skrev:

"Om det inte är till besvär så kommer jag nog fortsätta att skriva till dig ang. tankar och funderingar!"


Inga problem! Jag tycker bara det är roligt! Och om du bestämmer dig för att börja i Sogndal så måste du hälsa Finn Loftesnes ifrån mig när du kommer dit. Det var min naturfotolärare. :)

MVH / Gustaf
 
Hjälp!

Hej, igen Gustaf!
Sitter här med alla papper... ska fylla i formuläret för stipendieansökan, men behöver hjälp! Om man ska ansöka om stöd för resekostnader, så vill de ha bifogat det billigaste resesättet, är det tåg, flyg, buss eller bil?! (jag kan självklart ta reda på det själv, men om du vet så...)
De undrar även om jag erhåller nationellt studiestöd-
är mitt bidrag på 2200/mån. ett nationellt studiestöd?(jag kan inte ett smack om såddant här)
Jag är verkligen intresserad av att börja på Sogndal, jag jämrar mig bara lite över norskan. Jag är lite halv seg när det gäller att förstå andra nordiska språk. Är de på skolan vana vid svenskar, är det många svenska studerande...etc?
Tack på förhand*
Räkna med att vi hörs snart igen!
/Marie
 
Billigaste resesättet är nog buss. Från Oslo till Sogndal går det på ca 350 Norska kronor. Vad den Norska kronan står i just nu vet jag inte men du kan gå in här och kontrollera:

The Universal Currency Converter - http://www.xe.com/ucc/

Sen plussar du bara på vad det kostar att åka Från Götebog till Oslo och tar sedan hela summan ggr 2 och du har det totala priset. Det kommer att ligga på ca tusen kr skulle jag gissa. Dom är inte så kinkiga så att dom själva kollar upp att det stämmer så orkar du inte kolla upp allt så är det bara att skriva ett capris så får du det.

Jag kommer faktikt inte ihåg om studiestödet från Csn räknas men jag tror det. Det bästa är väl att ringa till NFA och fråga.

Angående norskan så kommer det att kännas lite jobbigt i början men det går snabbt över. När jag gick på skolan så var det tre andra svenskar där med mig. Det kommer också antagligen en del elever från andra länder i världen.

Här kan du kolla busstider från Oslo till Sogndal: NOR-WAY Bussekspress -
http://www.nbe.no/ Den som jag brukade åka med heter Sogn og Fjordane Expressen.

/Gustaf
 
Re: Skolor

MartinAdolfsson skrev:
Hej, nån som har tips på nått annat än just folkhög skolor?
Tex privat kurser, inom foto och bild behandling?
Helst Sthlm, Gbg, Malmö eller utland?

Jag gar pa Falmough College of Arts (England) trearig utbildning...

Riktigt bra! + att vi far halla pa med undervattensfotografering!

// H
 
tre dagar kvar...

Hej, Gustaf!
Hoppas allt är väl såhär i sommarvärmen*
Jag har ytterligare två frågor(ska även kontakta Eldbjorg på Sogndals fhsk).
Betalar man skolavgiften i en klumpsumma eller betalas det in i form av månadshyra?
Man ska även säkra sin plats genom att betala in 950Nkr(=1,178kr) - (bara tre dagar kvar att fundera;)
Min fråga är: ifall jag nu av ngn andledning skulle ångra mig i mitten av sommaren, är jag fortfarande betalskyldig till de sex första veckorn?! ("underskrivne seier seg ansvarleg for kostnaden ved opphaldet, og er klåg over at dersom eleven sluttar for avtalt tid, eller blir utvist frå skolen, må betalast kost-og opphaldspengar for 6 veker etter sluttdato").
Jag förstår att de 950Nkr brinner inne, men...???
-Är verkligen skak i knäna över norskan, står som ett blankt A4 papper och förstår ingenting...
Fast det kan la i och för sig bli ganska roliga missförstånd!
Nu ska jag maila Eldbjorg när jag ändå är i farten!
Tack på förhand, Gustaf
/Marie
 
Hei Marie! Skolepengen ær en form av månadsleie som du med jemne mellomrum får betale in sammen med utlegg før fotomateriel mm. Ikke noen klumpesumme altså.
Trur ikke at du ær nøtt til å betala mer æn de 950 norske kronerna hvis du ville angre deg før du begynnt på skolen, men spørr Eldbjørg før sikkerhets skyll.

Norsk ær ikke så særlig skummelt. Det kjemmer nok at gå greit skal du se! ;)

Vi snakkes!

/Gustaf
 
jag igen...

Godmorgon Gustav!

Hoppas allt är väl med dig*

Jag har kikat lite på Sogndals hemsida och försökt hitta en bild på själva skolan... men jag hittar dock ingen. Du har möjligtvis ingen bild som man kan få se?! Eller förklara gärna för mig var skolan ligger i läge, hur byggnaden ser ut, hur rummen ser ut...etc...

Mvh. Marie

Glad Sommar!!!
 
Hej Marie! Efter lite letande på internet har jag nu äntligen hittat lite bilder åt dig. Det är årskullen 99/00 som har en hemsida där det finns en del bilder på och i skolan.
Här är den länken:

http://hjem.sol.no/sfhs2000/

Om du har fått skolkatalogen så finns det en panoramabild över Sogndal på näst sista sidan. Skolan ligger mitt ute på udden som sticker ut i fjorden, uppe till höger, där det också går en bro över fjorden. Alla små byggnader med rött tegeltak där tillhör skolan. Den ligger verkligen fint där och från matsalen har man en enormt fin utsikt över fjorden.
Det tar bara ett par minuter att gå in till centrum.

... hmmm, du får kika lite på bilderna... det kanske hade varit enklare om du ringde mig. Lite enklare att förklara allt då och svara på frågor mm. Vet inte om du har mitt telefonnummer, men om du skriver din emailadress här eller går hit: http://www.fotosidan.se/member/sendmessage.htm?ID=1532 och skickar den till mig så kan jag maila mitt nummer till dig sen. Jeje, du gör som du vill.

Vi höres! Gonatt! :)

/Gustaf
 
Hola?!

Hej, Gustav!

Hoppas allt är väl såhär efter midsommar!
Vet du ngt om Hola folkhögskola? Jag kom in där på allmänlinje x 2/foto, men för mig låter det som Sogndal ligger "högre"... vet du ngt?!

Passar på att maila min emailadress:
[email protected]


Jag sparar en del frågor, ...när jag fått ihop en funderings-hög så ringer jag!

Ha det bra, Gustav!
/Marie
 
Kan som många före mig varmt rekomendera fotoskolan i Gamleby http://www.fotoskolan.com om du ämnar att jobba med reklam, portätt osv. Har själv gått den men då innan den drevs genom folkhögskolan. Har sett några elevutställningar och blev väldigt imponerad. Vill du hellre satsa på fotojournalistiken tycker jag att du ska kolla in Nordens Fotoskola på Biskops Arnö. Mvh/ Kenneth
 
Fotoskola/Folkhögskola

Utan tvekan den i Gamleby,en av Sveriges ledande utbildningar om du vill bli reklamfotograf. kan vara svårt att komma in då det är många som söker och standarden på de sökande brukar vara hög. Men prova kan man ju alltid, eller?
Så ser jag även att min polare Kennet "Bildkreatorn" ger dig samma svar, håller med homom fullständigt.

Ilkka
 
VNF.FI

Västra Nylands folkhögskola har en ettårig grundutbildning, där du har möjlighet att fortsätta till 3-årig utbildning i England (BA väl)... Kent University nånting..
VNF lär vara bland de bästa grundutbildningar i foto i Finland... och svenskspråkig!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.