Annons

Folk vill betala mig...vad gör jag nu??

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannyboy97

Aktiv medlem
Jag har drabbats av ett lyxproblem. Jag har tidigare bara fotograferat för nöjesskull, men på senare tid har jag fått erbjudanden om att ställa ut, folk vill köpa bilder osv. Dessutom vill de attt jag föreläser och då måste jag fakturera det också. Senast var det åt länsstyrelsen och eftersom jag inte har ett företag så kunde jag inte fakturera och så vidare så det blev lite bökigt och de vill att jag har nått form av företag.

Jag är helt grön i det här så jag är tacksam för alla råd jag kan få hur jag ska angripa det här "problemet"?? Vad är det enklaste typen av företag som jag kan ha och hur går jag tilll väga med det här. Jag har kollat runt lite på nätet men det känns ganska rörigt och jag tänkte att det borde finnas likasinnaed på fotosidan som aksnek kan ge lite tips.

mvh
Daniel
http://www.shootingwildlife.org

Senast var det åt länsstyrelsen och eftersom jag inte har ett företag så kunde jag inte fakturera och så vidare så det blev lite bökigt och de vill att jag har nått form av företag.
Det där är en konstig missuppfattning. Visst kan du fakturera utan att ha ett företag. Att länsstyrelsen då måste betala in preliminärskatt för dig kan knappast vara ett problem för en stor arbetsgivare.

Ja och idag är det inte några som helst problem att "projektanställa" någon för ett enstaka tillfälle - det enda du får se upp med om det gör det mycket är att du riskerar att de drar för lite skatt så du kommer att få kvarskatt - det går dock räkna på det och göra en fyllnadsinbetalning så att det går hyggligt jämt upp - ofta kan man också be arbetsgivaren att dra lite mer skatt än vad tabellerna anger, men det beror nog på arbetsgivare till arbetsgivare.

Grattis btw till att de uppskattar dig!

En massa bra tips. Frilansfinans och liknande verkar som en bra lösning :) Så slipper jag hålla på och greja med allt själv. Tack så hemskt mycket för hjälpen och om någon vill tillägga nåt så är jag bara glad.

Fast Frilansfinans gör ju ingen nytta. Om du inte har/vill ha F-skatt är det både enklare och billigare att uppdragsgivaren (t ex Länsstyrelsen i det här fallet) betalar in din skatt.

Tid är pengar, så för mig blir det varken enklare eller billigare. För kunderna blir det väl heller inte enklare?

En massa bra tips. Frilansfinans och liknande verkar som en bra lösning :) Så slipper jag hålla på och greja med allt själv.
Du måste "greja med allt själv" minst lika mycket om du använder Frilansfinans som om du bara skickar en faktura till Länsstyrelsen.

Tid är pengar, så för mig blir det varken enklare eller billigare. För kunderna blir det väl heller inte enklare?
Jo, för dig blir det både enklare och billigare. Det är enklare och går snabbare att skicka en faktura direkt till uppdragsgivaren istället för att blanda in en tredje part.

Eftersom Länsstyrelsen har enkla rutiner för att betala ut lön så blir det säkerligen minst lika enkelt för dem också.

Du måste "greja med allt själv" minst lika mycket om du använder Frilansfinans som om du bara skickar en faktura till Länsstyrelsen.

Jo, för dig blir det både enklare och billigare. Det är enklare och går snabbare att skicka en faktura direkt till uppdragsgivaren istället för att blanda in en tredje part.

Eftersom Länsstyrelsen har enkla rutiner för att betala ut lön så blir det säkerligen minst lika enkelt för dem också.

På frilansfinans knappar man ju bara in lite data på deras hemsida. Det är enklare för mig än att skriva och skicka en faktura.

Kan man skicka faktura utan att ha F-skattsedel och utan att göra något som helst administrativt arbete i övrigt.

Ok, Länsstyrelsen kanske gärna betalar in skatt för frilansfotografer som jobbar åt dem, men det finns andra som tycker det är bökigt.

Ja och idag är det inte några som helst problem att "projektanställa" någon för ett enstaka tillfälle

Jag håller med om att för ett privat företag skulle det inte vara några som helst problem att projektanställa.

Men hur är det med länsstyrelsen, iom att det är offentligt? Måste man ha ett ordentligt anställningsförfarande, skall facket blandas in? osv.

Kan man skicka faktura utan att ha F-skattsedel och utan att göra något som helst administrativt arbete i övrigt.
Ja.

Ok, Länsstyrelsen kanske gärna betalar in skatt för frilansfotografer som jobbar åt dem, men det finns andra som tycker det är bökigt.
Alla företag som har anställda har rutiner för att betala ut lön. Då är det inte krångligare att betala ut lön än att betala en F-skattfaktura.

Men hur är det med länsstyrelsen, iom att det är offentligt? Måste man ha ett ordentligt anställningsförfarande, skall facket blandas in? osv.
Nej, det behövs inte.

Som privatperson går det bra att sälja bilder, men inte att ta betalt för uppdrag. Bildförsäljning kan räknas som hobbyverksamhet, och så länge du inte gör ett för stort överskott, behöver du inte skatta någonting. Du kan dra av all kamerautrustning, resor och andra omkostnader, så rent skattetekniskt kan du sälja en hel del utan att behöva redovisa någonting. Men du måste hålla koll på alla intäkter och utgifter och vara beredd på att redovisa allting, ifall skatteverket skulle få för sig att fråga.

Läs om hobbyverksamhet på skatteverkets hemsida:

http://www.skatteverket.se/privat/b...id=4&sv.search.query.allwords=hobbyverksamhet

Som privatperson går det bra att sälja bilder, men inte att ta betalt för uppdrag.
Givetvis går det alldeles utmärkt för en privatperson att ta betalt för "uppdrag". Det gör flera miljoner svenskar. Det kallas anställning. En anställning kan vara några timmar eller flera decennier.

Jag har drabbats av ett lyxproblem. Jag har tidigare bara fotograferat för nöjesskull, men på senare tid har jag fått erbjudanden om att ställa ut, folk vill köpa bilder osv. Dessutom vill de attt jag föreläser och då måste jag fakturera det också. Senast var det åt länsstyrelsen och eftersom jag inte har ett företag så kunde jag inte fakturera och så vidare så det blev lite bökigt och de vill att jag har nått form av företag.

Jag är helt grön i det här så jag är tacksam för alla råd jag kan få hur jag ska angripa det här "problemet"?? Vad är det enklaste typen av företag som jag kan ha och hur går jag tilll väga med det här. Jag har kollat runt lite på nätet men det känns ganska rörigt och jag tänkte att det borde finnas likasinnaed på fotosidan som aksnek kan ge lite tips.

mvh
Daniel
http://www.shootingwildlife.org

Ring skatteverket o begär F-skatt. Inga problem att få det idag. En del uppdragsgivare kräver dessutom att man skall ha f-skattebevis. Sen e det bara att inhandla en kassabok och bokföra kostnader och intäkter samt moms. Du kan ju då göra avskrivningar på kamera etc.

Jag skulle tro att man behöver hålla reda på fakturor och mottagna betalningar och själv deklarera det till skatteverket = arbete.

Jag har inte upplevt att företag tycker det är lika enkelt att betala frilansare med lön som att betala en faktura. Men jag har heller inte så jättelång erfarenhet av det.

Jag skulle tro att man behöver hålla reda på fakturor och mottagna betalningar och själv deklarera det till skatteverket = arbete.

Jag har inte upplevt att företag tycker det är lika enkelt att betala frilansare med lön som att betala en faktura. Men jag har heller inte så jättelång erfarenhet av det.

bokföring skall ske i kronologisk ordning på "ett betryggande sätt" utgående och ingående moms redovisas i deklarationen om man driver enskild firma.

bokföring skall ske i kronologisk ordning på "ett betryggande sätt" utgående och ingående moms redovisas i deklarationen om man driver enskild firma.

Behöver man ha en enskild firma eller liknande om man använder en tjänst som Frilansfinans eller räcker det att deklarera den inkomst som vanlig lön som Frilansfinans automatiskt skickar till Skattemyndigheten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar