Annons

folder och filnamn - 10d?

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Hejsan, jag undrar om någon begriper hur man ändrar sitt foldernamn. Nu börjar min kamera på 899-9999 och räknar neråt när den namnger filerna. Jag skulle vilja att den börjar på folder 001 och räknar uppåt från ex 0001.

Har kollat i manualen, men jag kanske läser dåligt?

mvh
Peter
 
Hmmmm min börjar med 001 och ökar...

Har du provat med en total återställning? ( av både de "vanliga" samt "avancerade" )
 
Prova med att gå in i menyn och ställ in Filnumrering till "Autom. återst.". Ta ett kort och ändra sedan till "Kontinuerlig".
 
Toni, hur gör man?

Jag gkorde som någon rekomenderade och då startar kameran med folder 100 och filnamnet 0001. Därefter räknar den löpande uppå. Men om jag raderar en fil så blir den platsen "tom" så att säga. Men det kanske inte gör så mycket. Däremot tycker jag att det var konstigt att den inte börjar på mapp 001.

Någon som har ett bra system för arbetsflöde?

Jag stoppar kortet i en läsare, därefter sparar jag ner rawfilerna till datorn i en särskilld mapp. Rawfiler bearbetas med Canons program eller Capture One och sparas i en ny mapp jag kallar färdiga bilder. Däri ligger nu också bilder som scannats från småbild eller mf. Alla filer från respektive format har en egen början ex 35scan### eller MFscan### ( # 0 nummer ) och efter nummer ibland ett beskrivande namn som "lithbåt"

D10 filerna blir då 001_036****.tiff ( *= bokstäver sålunda mapp-bildnummer och ev beskrivande namn )

Sorterar filer med ACD see.

mvh
Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.