Advertisement
ANNONS
Annons

Fokustest K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom det snöade idag och är en tråkig måndag, så beslöt jag mig för att göra ett ordentligt fokustest med min K10D.

Jag ställde upp ett grått kollektivblock mot en stol och framför det en färgglad Pilot penna, sedan avläste jag streckkoden på pennan. Avstånd ungefär 2 1/2 meter från kameran. Fördelen med en 3D uppställning, som rundad penna mot bakgrund ger, är att jag kan se var fokus hamnar (framför, rakt på eller bakom).

Endast mittersta fokuspunkten användes. Kameran på stativ. Objektiven på största bländaröppning. Utvärderingen gjorde utifrån JPEG bilder och jag zoomade in i datorn.

Inomhusbelysning med energisparlampa (som det fasta läget för glödlampsljus klarar av utmärkt, vitt blir vitt!)

Resultat:

Sigma AF 24 f/2.8 - ynka bakfokus (syns ej nerbläntat).
Pentax FA 50 f/1.7 - perfekt!
Pentax FA 135 f/2.8 - perfekt!
DA 18-55 f/3.5-5.6 - perfekt fokus både på 18 och 55 (men skärpan i sig på 18 läget på största bländaröppning är ej lika bra som med de andra objektiven på största bländare)
FA 28-105 f/3.2-4.5 - perfekt både på 28 och 105.

Hälsar
R

Testade också ett några objektiv på K10

Pentax FA 31/1.8 LTD perfekt

Pentax FA 50/1.4 perfekt

Tamron 28-75/2,8 något frontfokus men inom skärpedjupet på f 2.8

Så våra gemensamma ansträngningar pekar hitills på att med Pentax originalobjektiv så fokuserar kameran mer rätt än med objektiv från tredjepartstillverkare. :)

Hälsar
R

Nu ska jag inte vara ett drygt troll och ni får ta mitt inlägg med en nypa salt. Jag vet också att har man inget intress i innehållet elelr tillför något så kan man lika gärna hålla tyst :) MEN...

Jag kan inte låta bli att dra lite på smilgroparna när jag läser framförallt trådskaparens inlägg...

Det känns nästan som om ni är _förvånade_ över att en Pentax K10D med objektiv _kan_ fokusera rätt...

Jag skulle förutsätta att kamera + orginalobjektiv alltid fokuserar rätt! Så att skriva en tråd om olika objektiv som fungerar som det skall känns nästan lite roligt... som att skriva ett inlägg i SAAB forumet om att ens nya bil kan bromsa med SAABS orginalbromsar.. ;)

jaja, nu har jag trollat lite, ha en fortsatt rolig disskution :)

Autofokus är ingen exakt vetenskap och dessutom så förekommer det marginaler i tillverkningen - detta gäller även bilar. Du kan ha en motor som i faktabladen är speccad på ett visst sätt och ger ett visst vridmoment vid ett visst varv, men när man testar de olika exemplaren av denna motor så skiljer det sig faktiskt något i vridmoment och dragkraft från exemplar till exemplar. Och så är det med kameror och objektiv också.

En K10D har en mätcell för autofokusen som sitter på en platta. Denna platta är skruvad in i kameran och dessa skruvar kan justeras, det går alltså att justera fokus rent mekaniskt i kameran.

K10D har även en servicemeny där man kan justera in kamera och objektiv, genom att man anger olika kompenseringsvärden för autofokus.

Ett av de vanligaste problemen med autofokuskameror är s k bakfokus och framfokus. Bakfokus innebär att när kameran har hittat fokus, så ligger det i praktiken lite bakom det som kameran har fokuserat på. Framfokus är att fokus ligger något framför det som kameran har fokuserat på.

På grund av marginaler i tillverkningen, marginaler när autofokussystemet kalibreras, så är det ej ovanligt med kameror som ligger lite fel och därför kan behöva omkalibreras.

Det är därför alltid bra att göra ett fokustest under garantiperioden. Små variationer i fokus tas ofta om hand av skärpedjupet, men det bästa är ju alltid optimal fokus.

Eftersom kamera och objektiv tillsammans bildar en enhet, så är det bra att testa med olika objektiv också.

Något man bör komma ihåg är att objektiv kan försämras med tiden, särskilt konsumentobjektiv kan förlora linselementens absoluta position vilket producerar dålig skärpa. Det kan vara fantastiskt som nytt, men efter några år kan det vara så att det ej är riktigt lika bra längre. Detta gäller främst autofokusobjektiv i konsumentserien (proffsoptiken är byggd tightare). De manuellt fokuserade objektiven är byggda på ett annat sätt och håller sin kvalitet längre.

Nu är detta inget specifikt för Pentax, utan det förekommer hos andra tillverkare. Ett av de vanligaste fokusttesterna som finns på nätet, har utformats av en som tröttnade på Nikon D70's ständiga fokusproblem, så han ville ta reda på vad det är som händer egentligen. Nu funkar den testtavlan alldeles utmärkt även för andra fabrikat.
http://www.focustestchart.com/chart.html

Det är kan vara intressant testa inomhus, eftersom autofokussensorn reagerar annorlunda på glödlampsljus än utomhusljuset, vilket kan försvåra korrekt fokus (kan alltså ge fokusfel inomhus, även om det är helt korrekt utomhus).

Hälsar
R

Kalle_B skrev:
Jag skulle förutsätta att kamera + orginalobjektiv alltid fokuserar rätt!

Då har du aldrig besök ett Canonforum antar jag ;)

Tänkte passa på att kolla min innan jag laddar in den senaste firmwaren. I ver 1.1 kan man nämligen justera eventuell felfokus i kameran via mjukvaran men med senare versioner går det inte längre.

Att kamerahusen kan vara felkalibrerade är en sak, men jag begriper inte på vilket sätt objektiven kan påverka saken (utöver rent fokusskift naturligtvis, d v s att minimum av oskärpa på en halvsvag maxöppning kan ligga på ett annat ställe än den maximala skärpan vid bästa bländare). Pentax AF-system har ju i alla fall i äldre kameror haft den goda vanan att göra en sista slutkoll, vilket borde utesluta objektiven som felkälla. Vad jag menar är att om kamerahuset är korrekt och efter slutkollen ger klartecken, d v s att mätcellen med sitt eget "öga" ser att skärpan ligger rätt, så ska det ju helt enkelt inte kunna bli något fel p g a objektivet. Mätcellen och AF-motorn gör ju i så fall inte annat än vad vårt öga och hand gör.

Att det kan bli fel med något "intelligent" system som INTE gör någon slutkoll utan försöker vinna tid genom att "förutse" var skärpeläget är och skändligen misslyckas med detta p g a felaktig information från objektivet går i princip att föreställa sig (även om jag tycker att det är smått obegripligt hur man kan konstruera något dyligt, det är faktiskt SYSTEMkameror det handlar om, d v s delarna SKA helt enkelt inte behöva samkalibreras som man gjorde före Mått-Johanssons tid).

Pupillen skrev:
Vad jag menar är att om kamerahuset är korrekt och efter slutkollen ger klartecken, d v s att mätcellen med sitt eget "öga" ser att skärpan ligger rätt, så ska det ju helt enkelt inte kunna bli något fel p g a objektivet. Mätcellen och AF-motorn gör ju i så fall inte annat än vad vårt öga och hand gör.

Precis den fråga jag ställt mig också. Den förklaring jag fått är något i stil med att det inte skulle vara en regelprocess där kameran verkligen accepterat fokus efter sista justeringen utan mer en styrning där information om kamerans beräknade behov av fokusjustering skickas till optiken, som i sin tur kan svara lite olika. Defacto finns det ju felfokuserande objektiv även till ett hus som i övrigt fungerar perfekt.

Jag misstänker att min Sigma 17-70 bakfokuserar en aning eller möjligen att fokuspunkten inte ligger där man ser dem, de röda punkterna. Vet inte om det sistnämnda är möjligt.

Ska prova lite till mer under närmaste tiden. Både andra objektiv och ytterligare test med Sigmat.

Men var lämnar man in utrustningen i om så skulle vara fallet? Butiken, till Pentax eller Sigma?

papi skrev:
Tänkte passa på att kolla min innan jag laddar in den senaste firmwaren. I ver 1.1 kan man nämligen justera eventuell felfokus i kameran via mjukvaran men med senare versioner går det inte längre.

Det går fortfarande att justera fokus i kamerans servicemeny, men i v1.11 så har Pentax ändrat knapp-kombination som öppnar servicemenyn och den nya knapp-kombinationen är ej officiell.

Hälsar
R

Det är sant att Pentax fokussystem gör en slutkoll, men de är beroende av den information som finns i objektivet, hur objektivet responderar till fokus. Med KAF2 systemet (FA, FA J, D FA, DA) som kom ett mer avancerad fokus-chip än det tidigare KAF-systemet (F-objektiv), som innehåller en högre upplösning och därmed fler fokussteg än det tidigare KAF-chippet. I Pentax system så behöver alltså även objektivet vara korrekt kalibrerat så att det matchar den information som finns i objektivets chip. Om denna kalibrering i objektivet ligger ur fas, så kommer kameran att fokusera fel.

Eftersom både kamera och objektiv behöver vara kalibrerade, så har vi här massor av felkällor...

Om du kalibrerar kameran till objektiv som har en felaktig kalibrering, då kommer du få fokusfel om du sedan använder objektiv som är korrekt kalibrerade.

Har man ett fokusfel, så behöver alltså Pentax både kameran och objektiven för att kalibrera dem. Givetvis tar Pentax inget ansvar för tredjepartstillverkares objektiv eller kamerans funktionalitet med dem.

Hälsar
R

silverpilen skrev:
Jag misstänker att min Sigma 17-70 bakfokuserar en aning eller möjligen att fokuspunkten inte ligger där man ser dem, de röda punkterna. Vet inte om det sistnämnda är möjligt.

Fokusområdet är större än vad de röda indikatorerna visar och de har även en annan form än indikatorerna visar.

Den centrala punkten är gjort som ett kors och täcker ett större område än mittenpunkten (sträcker sig utanför spotcirkeln).

De fyra hörnpunkterna är L formade och sträcker sig utefter kanterna.

De fyra punkterna mellan hörnen är T formade och sträcker sig mot kanterna såväl som inåt mot centrum.

De två punkterna längst ut är raka sträck som sträcker sig vertikalt.

Punkterna ligger ej helt exakt efter vad indikatorerna visar och skälet är att Pentax har utbytbara sökarskivor. I och med att sökarskivan är utbytbar så finns det ett litet rörelseutrymme för den och detta gör att indikatorerna kan speglas något fel, framförallt i sidled.

silverpilen skrev:

Ja det är möjligt men mer troligt att det är optiken som behöver justeras. Hade min 17-70 inne för justering när den var ny.

Finns det något bra sätt att testa hur stora fokuspunkterna faktiskt är?

Är det bara att rita en svart prick på ett vitt papper och se var man får respektive tappar fokus?

Om man i så fall fotograferar i svagt ljus där det är svårt att se exakt skärpa genom sökaren på önskat objekt och vill ha extremt kort skärpedjup, är det då rena lotteriet var fokus kommer ligga?
Punkterna ser jag och jag kan lägga objektet precis där de ligger men fokus behöver alltså inte hamna där? Tänk en yta med stora nivåskillnader eller ett litet objekt 3 cm framför en vägg som inte ska ha skärpa.

Hur lämnar man in ett Sigma på korrigering?

Är det någon som vet hur man kan justera autofokus på K10D med 1.11 Firmware?
Servicemeny?

Jag har bakfokus på både FA 50/1,4; DA 18-55 och SA 50-200

Alla mina autofokusobjektiv alltså.

Jag har inte tänkt på att det kunde vara så, och accepterat en inte perfekt skärpa men 18-55 har bra mkt bättre närgräns och då märktes det tydligt.

konstigt är att 18-55 verkar fokusera bättre på 35-55mm lägena.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar