Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokustest, HUR?

Produkter
(logga in för att koppla)

c.o

Aktiv medlem
Gör ett nytt försök!
Har suttit o läst igenom en massa trådar om frontfokus då jag tror att min kamera/mina gluggar lider av detta.
Har skrivit ut en testkarta, men hur använder jag denna???
Finns olika tips i olika trådar, 45 grader lutning eller inte...hur vet man om det ÄR 45 grader lutning?
Ska kameran vinklas eller fokuskartan?
Hur vet jag om det är kamera eller gluggar?
Testade att få skärpan i ögat på en person igår, fungerade på vissa bilder rakt framifrån, men inte på andra...
Camilla

En tydlig instruktion om hur man gör.
http://focustestchart.com/focus21.pdf

Några funderingar bara.
Blir det någon skillnad om du vinklar kameran eller om du vinklar fokuskartan.
45grader är ju hälften av en rät vinkel och är inte speciellt viktigt.
Det viktigaste är att ställa in kameran rätt och fokusera på det breda svarta strecket i mitten.

Tack för snabbt svar!
Har inte testat kartan än, därav frågan om vad som skulle vinklas...
Det vart från den sidan du länkade till jag skrev ut testet, men jag hade hoppats på en liten smidigare förklaring från ngn som gjort det, 19 sidor kändes jäkligt omständigt...
Hur vet jag vad som felfokuserar då?
Kamera/gluggar?

Fokuseringen sköts av kameran som skickar signalen till, eller vrider på, gluggen. Beroende på om det är med eller utan motor.
Vad som är fel spelar ju ingen roll, för att rätta till det måste både kamera och glugg in.

Skriv ut bladet, lägg det på marken/golvet och sätt dig 1 - 1,5 meter ifrån och fokusera på ... ja, det står ju på papperet.
Prova lite, hur svårt kan det vara?
Det är ju inte något som går sönder om man gör fel...

Får väl tacka för att du tog dej tid att plita ihop ytterligare några rader.
Hur svårt kan det va?, ja, tydligen tillräckligt eftersom jag bad om hjälp...visste inte hur viktigt det vart med vinklar/avstånd!
Men nu vet jag.
Camilla

Liknande problem.

Hej.

Jag har liknande problem misstänker jag, men med bakfokusering.

Mitt tips är också att om du har någon kompis som antingen har ett EOS-hus eller objektiv som passar ditt hus (EF / EF-S, eller andra Sigma etc.) så testa de också.

Skulle bilderna fortfarande bli framfokuserade med Canons egna linser eller andra, så är det ju större sannolikhet felet ligger i huset. Skulle å andra sidan du få samma resultat med ett annat hus och inte med andra linser på ditt hus så ligger det snarare i huset.

Jag har liknande problem som sagt, men med bakfokusering. Ska ta tag i det i sommar, när jag har lite mer tid.

Sorgligt nog är det bara jag som kör med systemkamera:-(
Hoppas det ordnar sej för dej!

Men testa detta..

.. gå in en fotobutik nära dig och bara låna ett objektiv i butiken och ta några enkla foton där på något detaljrikt, som du sedan kan granska hemma. De borde inte vara helt emot att du bara testar ett objektiv medan du är i butiken. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar