Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FOKUSpunkter med dynax 60.

Produkter
(logga in för att koppla)
Håll in AF knappen och vrid sedan på funktionsratten till vänster om avtryckaren.

/Ove

Kan tilläggga att om du trycker in AF knappen så aktiverar du spotfokus direkt. Den kan du ställa in som custominställning om den ska fungera endast när du trycker in eller av/på.

Använd customfunktionen

Hej,

jag har själv en Dynax 5 och det verkar fungera lika på din Dynax 60. Customfunktionen för AF-knappen verkar vara cust 8 på din kamera enligt den länkade manualen. Inställningen i customfunktionen styr alltså hur AF-knappen fungerar.

I "normallläget" (om du inte har ändrat på customfunktion 8), så aktiveras den centrala fokuspunkten när du trycker (och håller in) AF-knappen.

För att du ska slippa trycka in AF-knappen varje gång, kan du ändra customfunktion 8 till antingen läge 2 eller 3.

Med läge 2, så består valet av fokuspunkt efter att du släpper AF-knappen. Alltså så trycker du (och håller in) AF-knappen och väljer sedan fokuspunkt med ratten till vänster om avtryckaren. Välj centrala punkten (du ser i sökaren vilken punkt som väljs när du vrider på ratten), och denna kommer användas för alla exponeringar ända tills du ändrar på samma sätt igen.

Eller, ställ cust 8 i läge tre, och tryck på AF-knappen en gång för att bara använda centrala punkten. Vill du sedan använda hela fokusområdet igen så växlar du till detta läge med AF-knappen igen.

Hoppas du får grepp om det.

/Boel

Boel: TACK snälla för att du orkar förklara! Detta var precis vad jag sökte... höll på att ge upp hopppet... man blir ju inte klok på all text i manualen ;)
/en glad och lycklig enpunktssnapper, michael.

har nu testat och jaaa... vad ska man säga? DET FUNKADE =)
Först funkade det inte men så tröck jag på af-knappen och vips... endast den centrala punkten funkade...

Detta har varit enormt irriterande eftersom jag skjuter mycket med ett f1.7 och i sådana sammanhang är det döviktigt att skärpan hamnar rätt...

Än en gång tack.

Kul att du fick till det till slut :)

Jag tycker också det är skönt att begränsa sig till centrala fokuspunkten ibland, och det är ju alltid frustrerande när det känns som ens hjälpmedel jobbar mot en och inte med en :-o

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar