Annons

Fokuspunkter i kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Asante

Aktiv medlem
Satt och slöläste informationsbroschyren till D200 och önskade att jag fått läsa instruktionsboken istället. Hursomhelst slog det mig när jag satt och tittade på fokuspunkterna i kameran att de alltid är väldigt centrerade. Iofs inte en dum idé eftersom det är oftast där man vill ha skärpan, men varför kan man inte lägga några längre ut?

Gjorde en liten liten ful illustration som finns infogad, med de röda punkterna som mina önskemål.

Nu är jag till att börja med ganska lat :), tycker att det är smidigt att använda autofokusen och har inte alltid tid att låsa och flytta om kameran. Men vad jag verkligen funderar över är om detta finns hos vissa kameror eller om det finns en anledning till att alla kameror väljer att centrera i princip alla punkter av tekniska skäl? Om det nu finns elva fokuspunkter (vet inte om det heter så) varför kan man inte göra några till och lägga dem längre ut? De kanske inte används jämt, men ibland skulle det vara bra.

Ni som är mästare på teknik här på FS kan ni förklara för mig?
 
Hoppsan jag glömde den fula lilla illustrationen:
 

Bilagor

  • sökare.jpg
    sökare.jpg
    10.8 KB · Visningar: 529
Jag kollade länken. SÅ hade jag verkligen velat att D200 haft. Varför kan inte alla kameror ha det så?
 
Himla bra fråga. Jag hoppas att de sprider dem mer i nästa omgång kameror. Idag är nog D2x en av de kameror med bäst spridning av punkterna.
 
ok... Canon kille med en fråga.

den där länken visade D2X, den infon som är där har alla Nikon DSLR det elelr bara D2X??

Det retsamma är fanimig att Nikon verkar ha mkt bra genomtänkta saker i sina kameror... Jag vill inte säga att jag ångrar mitt märkesval, men ibland får man erkänna att Nikon har lyckats... Just den infon är det jag vill ha i min Canon 20D! men kanske är det bara "top of the line" som har all den inforn... kanske tom Canon 1Ds markII har det också...
 
Sans skrev:
När har man nytta av en större spridning av fokuspunkterna?

:: Susanne ::
Mycket ofta skulle jag vilja säga, är ju långt ifrån alltid som jag vill ha skärpan lagd mot mitten av bilden & jag skulle för egen del vilja se en så stor spridning som möjligt.

//Larsa
 
Sans skrev:
När har man nytta av en större spridning av fokuspunkterna?

:: Susanne ::

När jag jagar runt fiskarna under ytan så är det väldigt trevlig med stor spridning av fokuspunkterna. Dom har liksom inte fattat det där med att vara stilla och vänta på att jag har satt skärpan precis där jag vill ha den. dvs runt ögat och inte på magen som är mitten på fisken sett från sidan.
 
Jag skulle gärna vilja ha det eftersom jag sällan låter kameran välja fokuspunkt själv- altså med ett program. Jag komponerar först, sedan ställer jag in skärpan och det irriterar mig lite när jag måste flytta om kameran massor för att låsa fokus och sedan flytta tillbaka till den ursprungliga kompositionen.

Med D2x hade detta tydligen kunnat underlättas avsevärt... Synd att de inte tog in det konceptet till D200... :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.