Annons

fokuspunkter - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

JENNY-77

Ny medlem
Jag är en total nybörjare men en ganska fin kamera ;-)
Fast det hjälper ju inte om jag inte vet hur man gör. När jag ska ta kort så finns det 3 fokuspunkter framme. Men bara en brukar lysa. Och det gör den vanligtvis inte där jag vill ha den. Som när jag tar en porträttbild så fokuserar den vanligtvis på magen istället för ansiktet. Jag har försökt att sätta mittenpunkten i ansiktet, fokusera genom att trycka ner knappen och sen sänka kameran till rätt läge och trycka av. Men det funkar inte. Vad gör jag för fel?

Tacksam för all hjälp.

/Jenny

Man försöker hitta på en bättre forumrubrik än "hjälp".

Innan det läser man manualen (jag har inte läst din fråga)
Sedan kollar man forumtrådar.
Lite bonus kan vara ngn text om Internetforum.

Lycka till!

Hej!
Jag har stängt av alla utom den mittre fokuspunkten på min Olympus. Kolla i din mmaual om du kan göra samma sak.
---/Thomas

Min manual läser jag snart sönder och samman. Men all info snurrar i huvudet på mig så jag funderar på om någon kunde ge mig ett snabbt och lätt svar.
vad var det för fel på min forumrubrik, lät jag alltför desperat? ;-)

Tack för era svar

Hej!
Jag har stängt av alla utom den mittre fokuspunkten på min Olympus. Kolla i din mmaual om du kan göra samma sak.
---/Thomas

Men om du bara har den mittre fokuspunkten på kan det väl inte vara bra, eller? För då kommer ju fokus inte på ansiktet på en porträttbild t.ex.
Jag bara undrar

Men om du bara har den mittre fokuspunkten på kan det väl inte vara bra, eller? För då kommer ju fokus inte på ansiktet på en porträttbild t.ex.
Jag bara undrar

I regel brukar det bästa vara att använda fokuspunkten i mitten och enbart denna. Även om det förekommer skillnader mellan fabrikaten och inbördes märken så är det aldrig fel med bara mittersta punkten. Jag har själv bara den och enbart den.