Annons

fokuspunkter - hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

JENNY-77

Ny medlem
Jag är en total nybörjare men en ganska fin kamera ;-)
Fast det hjälper ju inte om jag inte vet hur man gör. När jag ska ta kort så finns det 3 fokuspunkter framme. Men bara en brukar lysa. Och det gör den vanligtvis inte där jag vill ha den. Som när jag tar en porträttbild så fokuserar den vanligtvis på magen istället för ansiktet. Jag har försökt att sätta mittenpunkten i ansiktet, fokusera genom att trycka ner knappen och sen sänka kameran till rätt läge och trycka av. Men det funkar inte. Vad gör jag för fel?

Tacksam för all hjälp.

/Jenny

Man försöker hitta på en bättre forumrubrik än "hjälp".

Innan det läser man manualen (jag har inte läst din fråga)
Sedan kollar man forumtrådar.
Lite bonus kan vara ngn text om Internetforum.

Lycka till!

Hej!
Jag har stängt av alla utom den mittre fokuspunkten på min Olympus. Kolla i din mmaual om du kan göra samma sak.
---/Thomas

Min manual läser jag snart sönder och samman. Men all info snurrar i huvudet på mig så jag funderar på om någon kunde ge mig ett snabbt och lätt svar.
vad var det för fel på min forumrubrik, lät jag alltför desperat? ;-)

Tack för era svar

Hej!
Jag har stängt av alla utom den mittre fokuspunkten på min Olympus. Kolla i din mmaual om du kan göra samma sak.
---/Thomas

Men om du bara har den mittre fokuspunkten på kan det väl inte vara bra, eller? För då kommer ju fokus inte på ansiktet på en porträttbild t.ex.
Jag bara undrar

Men om du bara har den mittre fokuspunkten på kan det väl inte vara bra, eller? För då kommer ju fokus inte på ansiktet på en porträttbild t.ex.
Jag bara undrar

I regel brukar det bästa vara att använda fokuspunkten i mitten och enbart denna. Även om det förekommer skillnader mellan fabrikaten och inbördes märken så är det aldrig fel med bara mittersta punkten. Jag har själv bara den och enbart den.

Antag att du har mittersta fokuspunkten aktiverad och fokuserar, då kommer allt som ligger på samma fokusplan att bli i fokus och skarpt. allt framför/bakom kommer bli suddigt i olika styrkor beroendes på hur långt från fokus detta hamnar.

Om du fokuserar på ögonen vilket brukar vara brukligt vid porträtt och håller knappen halvvägs ned så kan du sedan flytta kameran för att komponera bilden så att ansiktet kommer där du vill ha det. Viktigt är att du inte ändrar avståndet på kameran till motivet när du flyttar! mycket viktigt! annars blir ju fokusplanet ett annat. Är du osäker på tekniken så använd små bländare som ger större toleranser. När du vet vad du gör så kan du använda valfri bländare. När du nu är nöjd med kompositionen eller där ansiktet är, då trycker du ner knappen helt och bilden tas med det fokus du angav innan, detta är nog samma på samtliga kameror som används idag. Sedan kanske du har "medföljande" fokus inställt då kan nog fokus ändras när du ändrar kameraposition trots att knappen är nertryckt halvvägs.

Hur du använder olika punkter och varför och vilka fokusmedtoder du skall använda kan bara handboken och du själv svara på, det är olika för alla fotografer!

I regel brukar det bästa vara att använda fokuspunkten i mitten och enbart denna. Även om det förekommer skillnader mellan fabrikaten och inbördes märken så är det aldrig fel med bara mittersta punkten. Jag har själv bara den och enbart den.

Antag att du har mittersta fokuspunkten aktiverad och fokuserar, då kommer allt som ligger på samma fokusplan att bli i fokus och skarpt. allt framför/bakom kommer bli suddigt i olika styrkor beroendes på hur långt från fokus detta hamnar.

Om du fokuserar på ögonen vilket brukar vara brukligt vid porträtt och håller knappen halvvägs ned så kan du sedan flytta kameran för att komponera bilden så att ansiktet kommer där du vill ha det. Viktigt är att du inte ändrar avståndet på kameran till motivet när du flyttar! mycket viktigt! annars blir ju fokusplanet ett annat. Är du osäker på tekniken så använd små bländare som ger större toleranser. När du vet vad du gör så kan du använda valfri bländare. När du nu är nöjd med kompositionen eller där ansiktet är, då trycker du ner knappen helt och bilden tas med det fokus du angav innan, detta är nog samma på samtliga kameror som används idag. Sedan kanske du har "medföljande" fokus inställt då kan nog fokus ändras när du ändrar kameraposition trots att knappen är nertryckt halvvägs.

Hur du använder olika punkter och varför och vilka fokusmedtoder du skall använda kan bara handboken och du själv svara på, det är olika för alla fotografer!

Tack för ett mycket bra svar!

Det ser ut som om Kalle har en liknande erfarenhet som jag. Dvs (analoga) kameror som saknade autofokus och det mesta av annan automatik också. I mitten av sökaren fanns en liten cirkel där man såg när fokus var rätt inställd och det var allt av hjälpmedel man hade. Således blev det en invand manöver att rikta sökarcentrum mot ett öga och ställa in fokus. Därefter komponera om och knäppa bilden.

Jag är uppväxt även utan zoom och fick lära mig att fokus ändrade sig om man zoomade efter skrpeinställningen så jag lever i tron att jag måste ställa in rätt brännvidd (zooma) innan jag ställer in fokus. Jag har aldrig gjort någon seriös test om detta stämmer. Om någon vet så vill jag gärna veta.

Så småningom kanske även en gamling som jag kan lära mig behärska/utnyttja moderna finesser mentills dess kör jag på i mina invanda hjulspår.

Fö en mycket bra förklaring från Kallle_B.

---/Thomas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar