Annons

Fokuspunkter D7D och allmänt

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Jag fokuserar så gott som alltid med mittpunkten aktiverad och komponerar sedan om bilden. Med A2:an kunde jag fritt flytta "fokuskrysset" var jag ville och fokusera där krysset var. Praktiskt när kameran var monterad på stativ.

Hur stor glädje har man av nio fasta fokuspunkter som i D7D? Är det när kameran är monterad på stativ som det är användbart eller byter ni fokuspunkter snabbare än ni flyttar kameran vid snabba skeenden, sport t ex?

Att manövrera upp till övre vänstra o sedan ner till nedre högra fokuspunkten kräver en del fingerfärdighet om man ska göra det med kameran vid ögat.

I nåt läge har jag för mej att kameran själv får välja fokuspunkt. Plötsligt blinkar det till i övre vänstra hörnet, när har man glädje av det? (Det kan också vara så att jag oavsiktligt flyttat fokuspunkten dit. Fokuslåset på D7D är alldeles för lätt att rubba oavsiktligt tycker jag.)

Med vilken punkt fokuserar du?

Min "autofokus-skolning" är med analoga hus från början av 90-talet. Då fanns befriande nog bara en fokuspunkt mitt i bilden. Detta sitter djupt rotat i ryggmärgen. Det var revolutionerande nog när denna mittpunkt gick från att vara linje- till korssensor ;-)

Således....jag kör också "focus and shuffle"...dvs använder i stort sett alltid enbart mittpunkten på min D200. Ibland kör jag dock "dynamiskt områdes AF" vid foto av rörliga motiv. Med D200:an innebär det att du kan aktivera en grupp AF-punkter belägna utåt sidorna i sökaren. Bra om man vill ha "gyllene snittet komposition" med rörliga motiv. Funktionen där kameran själv väljer fokuspunkt använder jag aldrig.

mvh / Matti

Jag körde alltid spotfokus förut då jag tyckte det var lättare med att först fokusera sedan komponea bilden. Men numer använder jag i stort sett alltid fokuspunkt efter motiv. Som du säger är det enklast vid fotografering med stativ. Men jag använder det även handhållet då jag "jagar" ett motiv som skall vara i fokus och vill ha motivet till höger eller vänster i bild. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt. Men som du säger är det ibland för enkelt att byta fokuspunkt oavsiktligt, jag har fått avvänja mig själv med att titta genom sökaren vänsterögat för att minska det problemet.

Jag använder alltid fokuspunkten i mitten men problemet är att kameran även låser exponeringen när den låser fokus. Så när jag fokuserar och sedan pannorerar så kan mitt "riktiga" objekt bli felexponerat. Synd tycker jag.

Har en KM D5D. Fast man kan kringå detta genom att

-först låsa exponeringen på objektet
-pannorera till något annat för att låsa fokus
-sen pannorera tillbaka till objektet och ta bilden.

Men orka...

bandola83 skrev:
Har en KM D5D. Fast man kan kringå detta genom att

-först låsa exponeringen på objektet
-pannorera till något annat för att låsa fokus
-sen pannorera tillbaka till objektet och ta bilden.

Men orka...
Eller så kan du låsa fokus, komponera om, och sen trycka på AEL-knappen.

Låter som om en massa fokuspunkter inte är nåt riktigt argument. Jag gillade det flyttbara krysset i A1/A2, då kunde fokuspunkten placeras var som helst. Nu fokuserar jag o klämmer in AEL, komponerar om o skjuter. Funderar på att ställa om AEL till hold-läge, men då glömmer man väl ställa om mellan olika bilder o så blir det pannkaka.

Jag fokuserar för övrigt med AF/MF knappen på baksidan. Då riskerar jag inte att drabbas av omfokusering när jag komponerar om. Att hålla avtryckaren kvar till hälften och hålla en AEL är ingen höjdare tycker jag. Dessutom är det praktiskt att kunna förfokusera många gånger.

Visst går det väl på KM D7D liksom på Nikon D200 att via customfunktioner välja om AE antingen skall låsas eller inte med halvtryck på avtryckaren!? Jag kommer inte riktigt överens med fokus med tummen, även om jag har en dedikerad knapp för detta på D200:an, utan vill ha AF på avtryckaren.

När jag fotar statiska motiv vill jag att exponering låses samtidigt som fokus (som på KM D5D beskrivet ovan) men tvärtom vid rörliga motiv. Då vill jag ha följande AF men att AE låses först vid själva exponeringen. Detta fixar jag lätt genom att ha olika "custombankar" på D200:an (man kan ha 4 olika bankar förinställt) för olika motivtyper :)

mvh / Matti

Om du väljer mittersta fokuspunkten och sedan komponerar om bilden, så ändrar du avståndet mellan kameran och det som du fokuserade på. Vid mindre bländaröppningar täcks detta av skärpedjupet, för det är ju ändå en rätt liten skillnad i avstånd, men om du använder ljusstarka objektiv, kanske även kör på relativt nära håll, med minimalt skärpedjup som följd - ja då kan du komma att se detta fokusfel.
Och då är det väldigt bra att kunna komponera bilden först och sedan låsa fokus, istället för tvärtom.

Hälsar
R

HDFS) (KGS skrev:
Låter som om en massa fokuspunkter inte är nåt riktigt argument.

Enda kamera med massa fokuspunkter som faktiskt funkat för mig i praktiken var analoga EOS 3 med sina 45 tätt belägna punkter tillsammans med ögonstyrning. Jag fick faktiskt ögonstyrningen att fungera ganska stabilt på just mitt hus. Varierade tydligen väldigt mellan olika personer, ögonform, evt glasögon/kontaktlinser mm.

Faktiskt ingen dum idé detta system så länge som fokuspunkterna låg så pass tätt som hos EOS 3:an. Undrar varför Canon inte spann vidare på detta i proffsmodellerna från 1V och framåt alla digitala EOS 1:eek:r som ju har samma 45 punkter men inte ögonstyrning!? Kanske inte var efterfrågat bland yrkesanvändarna?

/Matti

Ögonfokus låter bra, men så tänker jag på hur jag försöker scanna runt i sökaren för att se att allt är med o vad som inte är med o vad som är med som inte ska vara med osv. Det borde förvirra vilken elektronik som helst, men jag har aldrig provat.

Ska prova lite olika inställningar för exponeringskontrollen, det finns ju en hel del man kan customisera och tre olika grundinställningar kan man spara, fast dem har jag ägnat åt andra saker.

Tumfokusering är lite vanebildande och visst kan det bli fokusfel när man flyttar kameran efter att ha fokuserat. Det är mycket svårare att fota makro med D7D än med A2 t ex. Med A2 kunde jag förstora sökarbilden 8x o titta spindeln i vitögat medan jag ställde skärpan. Nu blir det lite chansning varje gång. Det kanske är nåt som skiljer mellan olika objektiv? Det enda makroobjektiv jag har än är kitoptiken 18-70...

...Det kanske är nåt som skiljer mellan olika objektiv? Det enda makroobjektiv jag har än är kitoptiken 18-70...

Jajamen kg, det gör det verkligen. Sedan jag kom över ett 1:1 makro så är makrofoto genast mycket roligare igen, även om skärpedjupet är brutalt kort många gånger.

Bilagor

• bigfly7932softmini.jpg
    bigfly7932softmini.jpg
    59.8 KB · Visningar: 147
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar