Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fokuspunkten visas inte rätt i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte E

Ny medlem
Jag har en Nikon D 7200 och är mycket nöjd med den. Ett problem är dock att den fokuspunkt som visas i sökaren ligger aningen över och till vänster om den punkt som kameran fokuserar på. Det ser man när man visar den tagna bildens fokuspunkt och även vid kontroll av skärpan på den tagna bilden. Någon som haft liknande problem, och vad kan man göra? Problemet finns i kameran eftersom det inte spelar någon roll vilket objektiv jag har på.
/Jonte E

Testade min D7200 med ett 500mm tele så det kanske finns lite felkällor i detta, man skulle nog gjort det med stativ, men jag hade en bättre träffbild på tulpan typ 15m bort när jag slog av VR än när den var på.Med VR så har man ju en mer fix ruta i sökaren men punkt hamnar inte alltid på målet, det rörde sig om typ en tulpan blomma i storlek i variation runt om. Det blev både vänster, höger och ovanför.

Blomman var lika stor som sökpunkten, så har du ett uppfattning

Om jag väljer visad fokuspunkt på är min D750 är den helt knasig :) Om jag fokuserar på en punkt och sedan komponerar om bilden visar den alltid fokuspunkten där avtryckaren trycktes av. Helt meningslös om man komponerar om bilden.

/ Niclas

Om jag väljer visad fokuspunkt på är min D750 är den helt knasig :) Om jag fokuserar på en punkt och sedan komponerar om bilden visar den alltid fokuspunkten där avtryckaren trycktes av. Helt meningslös om man komponerar om bilden.

/ Niclas

Öh?
Den visar väl vilken fokuspunkt som användes för att fokusera, inte var fokus sitter i bilden?

Öh?
Den visar väl vilken fokuspunkt som användes för att fokusera, inte var fokus sitter i bilden?

Stämmer den visar enbart vilken punkt inte den position för där man ställde fokus. Som sagt inte så stor nytta med den funktionen, har själv aldrig använt den. Även om man inte fokuserar så kan en lite rörelse få punkten att visa fel plats mellan var man satte fokus och där den visas.

Vet inte om Nikons RedigeringsSW är mer intelligent använde den för en 10 år sedan och den kunde också visa en punkt för ”fokus”

Stämmer den visar enbart vilken punkt inte den position för där man ställde fokus. Som sagt inte så stor nytta med den funktionen, har själv aldrig använt den. Även om man inte fokuserar så kan en lite rörelse få punkten att visa fel plats mellan var man satte fokus och där den visas.

Vet inte om Nikons RedigeringsSW är mer intelligent använde den för en 10 år sedan och den kunde också visa en punkt för ”fokus”

Information om vilken fokuspunkt som använts kan vara bra vid felsökning.
Var fokus sitter i bilden ser man i bilden.

Enligt manualen till min D750 så skall punkten där fokus först låstes visas om läge AF-S använts. Inte vilken fokuspunkt man använt. I så fall står det fel i manualen !!

Enligt manualen till min D750 så skall punkten där fokus först låstes visas om läge AF-S använts. Inte vilken fokuspunkt man använt. I så fall står det fel i manualen !!

Testade just med D750, inte låsar man punkten i AF-S den visas mitt i bilden.

Kan inte se att man har någon nytta av detta. Kan det vara så att man i meny kan sätta hur punkten ska visas tro? Hittade inget under visningsläge där man kan ställa om detta

Nej det funkar inte alls som det står i manualen. Jag har inte heller förstått nyttan med funktionen.

Det är du som tolkar manualen felaktigt. Manualen har helt rätt. Det som visas är (fokus)punkten där fokus först låstes. Om du sen viftar runt med kameran kommer den fokuspunkten inte att ligga över samma del av motivet när du faktiskt tar bilden, men det får ju anses så självklart att det inte behöver påpekas i manualen. Man inser ju lätt att det går utmärkt att vrida på kameran, mellan foksuering och avtryck, så till den grad att den del av motivet som det fokuserades på inte ens finns med på bilden.
Så något annat än att tolka manualen som att det är den fokuspunkt som användes som visas faller på sin egen orimlighet.

Däremot kan ju funktionen visst vara användbar. Det är ju inte alls alltid som man komponerar om innan bilden tas. Kör man med kontinuerlig fokus kan man detssutom i efterhand följa hur kameran har valt fokuspunkter, om man nu har flera aktiva.

För övrigt är det sällan det finns en absolut överensstämmelse med var fokuspunkten visas i sökeran och var den i själva verket kan fokusera. Oftast ser den verkliga fokuspunkten ett större område än det som visas i sökaren. Det kan också skilja på hur mycket punkten "hänger över kanten" på rutan i olika riktningar, utan att det är något fel på kameran. De är bara konstruerade så.

Tack för bra svar. Oftast gör det inte så mycket att kameran fokuserar strax bredvid det jag siktar på, men ibland vill man ju ha det exakt, till exempel vid nära porträtt där man lägger fokus på närmaste ögat. Det går att kompensera lite från höften när man tar bilden men helst skulle jag vilja få ordning på den där fokuspunkten i sökaren. Är mattskivan något man kan pilla med själv?

Tack för bra svar. Oftast gör det inte så mycket att kameran fokuserar strax bredvid det jag siktar på, men ibland vill man ju ha det exakt, till exempel vid nära porträtt där man lägger fokus på närmaste ögat. Det går att kompensera lite från höften när man tar bilden men helst skulle jag vilja få ordning på den där fokuspunkten i sökaren. Är mattskivan något man kan pilla med själv?

Du har bekräftat att den verkligen fokuserar bredvid och inte bara lite bakom eller framför som är det vanliga?

Håll upp en penna och kolla om den går att fokusera på i olika positioner. Ha långt till alternativ bakgrund så blir det tydligare.

Ett svart streck på ett i övrigt vitt papper kan fungera ännu bättre. Pappret ska fylla resten av sökarbilden.

Jag tolkar första inlägget som att trådskaparen har identifierat att fokuspunktens markerade plats i sökaren ligger lite annorlunda än samma fokuspunkt om man slår på fokuspunktvisning och tittar på den tagna bilden.
Men ett sådant fenomen kräver såklart även det noggranna tester innan man vet att det faktiskt är så. Stativ är ett bra hjälpmedel.

Man ska också veta att de flesta fokuspunkter är större än sin markör. Varpå lättfokuserade saker precis utanför markören kan vara det som (helt korrekt) blir i fokus.
Dock bör ju ändå sökarinformationen stämma med bildinformationen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar