RobbanKallesson
Medlem
Jag har ett Canon 50mm f/1.4 USM (9 månader gammalt) som tillsammans med min Canon 60D har problem med fokuseringen. Har inte upptäckt felet tidigare då jag inte var van vid att använda så stora bländare.
Beteendet är följande:
Jag har precis fått tillbaka objektiv och kamera från Intervision i Solna efter kalibrering, felet med fokuseringen på lite längre avstånd kvarstår. Objektivet blir i det närmaste oanvändbart till annat än nära bilder, skall tillbaka till Intervision nästa vecka så att de kan gå igenom det ytterligare en gång.
Jag valde Canons 50mm framför Sigmas 50mm med anledning av Sigmas fokuseringsproblem. Är det någon som har liknande erfarenheter?
/Robert
Beteendet är följande:
- Kameran hittar fokus snabbt så det är inget fel på fokusmotorn, växellåda eller dylikt.
- På korta avstånd (drygt 1 meter) blir fokus bra, efter kontroll ca 10 mm avvikelse.
- Använder jag LiveView sitter skärpan mycket bra så det är inget fel på bildvaliteten, detta gäller alla avstånd.
- På lite längre avstånd (ca 5 meter) hamnar fokus 30-40 cm för nära.
- Jag har även ett 17-55 f/2.8 IS USM som fokuserar helt utan anmärkning med samma kamerahus.
- Vi testarna har jag använt bländare 2.8 för att kunna jämföra resultaten från båda objektiven.
- Jag har även tagit av UV-filer från objektiven för att eliminera evetuella fel som de kan orsaka.
Jag har precis fått tillbaka objektiv och kamera från Intervision i Solna efter kalibrering, felet med fokuseringen på lite längre avstånd kvarstår. Objektivet blir i det närmaste oanvändbart till annat än nära bilder, skall tillbaka till Intervision nästa vecka så att de kan gå igenom det ytterligare en gång.
Jag valde Canons 50mm framför Sigmas 50mm med anledning av Sigmas fokuseringsproblem. Är det någon som har liknande erfarenheter?
/Robert